• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vilken bredbandsleverantör för fiber ska man teckna/använda?!

Skulle du välja Fiber eller gå på 5G?!

  • Klart som korvspad att jag väljer Fiber!

    Röster: 59 92.2%
  • NÄ...5G är framtiden!

    Röster: 5 7.8%

  • Totala väljare
    64
  • Denna undersökning kommer att stängas: .

daniel svensson

Audemars
2-Faktor
Koppartekniken är säkert bra i grunden.
Det kommer antagligen bli som försvaret... lägg ner massa förband, sälj fastigheter och tex ta bort vägbaserna som flyget hade.. Nu har dom kommit på att vi behöver en hel del av det vi lagt ner och börjar bygga upp igen.
Om 10år när sista kopparkabeln har tagits bort och alla fiberdiken är igenlagda kommer nån med den briljanta iden att all kommunikation ska ske genom kopparkabel och det är dags att gräva igen..:)

Extremt fel enligt mig.
Koppar går fortfarande framåt. Det används fortfarande i en väldigt stor utsträckning och så kommer det förbli under en mycket lång tid framöver.
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Hur kan du vara säker på att koppar kommer att fortsätta utvecklas? Inget tyder ju på det, snarare tvärtom. Många småorter och landsbygd får sina koppar-adsl nedsläckta nästa år enligt Telia. Hur storstäder påverkas är inte klart än.

Jag talar inte inom infrastruktur, Jag talar om teknologi.

Nu är jag ingen expert men de 10 Gbps du nämner var väl bara i en testmiljö och en väldigt kort sträcka?
Antalet fel i överföringen är mycket större i koppar än i fiber.

Ethernet baserat Profinet klarar 10gb upp till 100m genom en Cat 6e om jag inte minns fel.
Nu 100m är ingenting i infrastruktur, men det är bara ett påpekande att kopparn kommer fortsätta utvecklas.
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Koppartekniken är säkert bra i grunden.
Det kommer antagligen bli som försvaret... lägg ner massa förband, sälj fastigheter och tex ta bort vägbaserna som flyget hade.. Nu har dom kommit på att vi behöver en hel del av det vi lagt ner och börjar bygga upp igen.
Om 10år när sista kopparkabeln har tagits bort och alla fiberdiken är igenlagda kommer nån med den briljanta iden att all kommunikation ska ske genom kopparkabel och det är dags att gräva igen..:)

Antagligen :D
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Såhär har jag det, via radiolänk-tjohej. Räcker för mig, och de kan redan i nuläget erbjuda snabbare.
6EFE6635-3794-4689-B859-3920859EFA35.jpeg
BCDC0A80-7098-4A1A-81DA-A634E6326AFA.jpeg
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Ethernet baserat Profinet klarar 10gb upp till 100m genom en Cat 6e om jag inte minns fel.
Nu 100m är ingenting i infrastruktur, men det är bara ett påpekande att kopparn kommer fortsätta utvecklas.
Det är väl det som är problemet med koppar, förutom att det borde vara dyrare att tillverka. Tekniken är helt enkelt inte tillräckligt bra för längre sträckor.
Den kommer att utvecklas så länge någon kan tjäna pengar och sen dör den bort som alla andra icke lönsamma tekniker.

Personligen kunde jag inte bry mig mindre om jag har koppar in till min bostad eller fiber så länge den inte begränsar mina val av tjänster och hastigheter.
 

Tuktuk

Patek
2-Faktor
Alltså, jag är inte 70, men känner mig inte övertygad om att ”trådbunden teknik” är den absoluta framtiden.
Tablåbunden TV känns dock som forntiden, aå jag tror personligen att behovet av det kommer att dö ut i samma takt som det nätet monteras ned.

Sedan är ju ett problem med fiberprojekterandet här uppe att de som grävt och projekterat är idioter som grävt sönder marken för en massa folk. Det gör att många blir skeptiska av den anledningen, så kanske det är nere i dina trakter också, @Affe ?
Så är det alltid när nåt nytt kommer, ett gäng okunniga goddagspiltar som ska ”fixa” och mest förstör för folk. Spöstraff!!!
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Det är väl det som är problemet med koppar, förutom att det borde vara dyrare att tillverka. Tekniken är helt enkelt inte tillräckligt bra för längre sträckor.
Den kommer att utvecklas så länge någon kan tjäna pengar och sen dör den bort som alla andra icke lönsamma tekniker.

Personligen kunde jag inte bry mig mindre om jag har koppar in till min bostad eller fiber så länge den inte begränsar mina val av tjänster och hastigheter.

Absolut.
Jag har själv fiber och är nöjd. Ser ingen anledning att hålla på med 4g osv. Det är bara dyrt...
 

stigge

Omega
2-Faktor
Det är väl det som är problemet med koppar, förutom att det borde vara dyrare att tillverka. Tekniken är helt enkelt inte tillräckligt bra för längre sträckor.
Den kommer att utvecklas så länge någon kan tjäna pengar och sen dör den bort som alla andra icke lönsamma tekniker.

Personligen kunde jag inte bry mig mindre om jag har koppar in till min bostad eller fiber så länge den inte begränsar mina val av tjänster och hastigheter.
Bra kommentarer ifrån @BadkarsPiraten och @Torsten

Koppar är det egentligen inget större fel på map teknologi och klarar av
mångas behov, även på längre avstånd mha infrastrukturen.
Det som sker är på inra nivå och man får inte glömma bort att vårt infra koppar nät har några år på nacken och
underhåll krävs. Sedan är det inte bara "ny teknik" som går över kopparn utan även äldre teknik och det sitter då en
burk i andra änden av koppartråden som gör ngt (läs DSL, talkommunikation osv osv) och den hårdvaran
kan oxå ha några år på nacken och behöver bytas ut mot moderna lösningar och det är då fibern kommer in.
 

laketwig

Patek
2-Faktor
Gruppavtal via samfällighet. Fiber fram till områdesinternt Coaxnät. Ska vara 100 ned och 10 upp. Dessutom ingår 16 analoga TV-kanaler och 8 digitala, samt en TIVO-box med stor hårddisk och fasta avgiften för telefoni, allt för det facila priset av 285:-/månad ... :happyhappy:
Bredbandskoll 2019-11-21.jpg
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Såhär har jag det, via radiolänk-tjohej. Räcker för mig, och de kan redan i nuläget erbjuda snabbare.
6EFE6635-3794-4689-B859-3920859EFA35.jpeg
BCDC0A80-7098-4A1A-81DA-A634E6326AFA.jpeg


Haha...skulle jag få ut det där så skulle jag vara mer än nöjd!

dåligt.JPG
dåligt1.JPG



Gruppavtal via samfällighet. Fiber fram till områdesinternt Coaxnät. Ska vara 100 ned och 10 upp. Dessutom ingår 16 analoga TV-kanaler och 8 digitala, samt en TIVO-box med stor hårddisk och fasta avgiften för telefoni, allt för det facila priset av 285:-/månad ... :happyhappy:
Bredbandskoll 2019-11-21.jpg

Det där är löjligt bra min vän :wideyed:!
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Det är väl det som är problemet med koppar, förutom att det borde vara dyrare att tillverka. Tekniken är helt enkelt inte tillräckligt bra för längre sträckor.
Den kommer att utvecklas så länge någon kan tjäna pengar och sen dör den bort som alla andra icke lönsamma tekniker.

Personligen kunde jag inte bry mig mindre om jag har koppar in till min bostad eller fiber så länge den inte begränsar mina val av tjänster och hastigheter.


Håller med dig till 110%, jag skiter också i om det är koppar, fiber eller trådlöst, så länge dom levererar den fart jag skulle bli nöjd med!
 

Npl

Omega
2-Faktor
Hehe...jag visste om att du inte är lika gammal som @laketwig och @Tuktuk :D!

Har faktiskt ingen aning, har inte hört något som antyder på det, det jag vet, är att någon som håller i projekteringen kommer ut, och vi samråder var vi ska gräva etc. Hur självaste grävandet kommer se ut återstår och se, ifall vi nu får klartecken på att det kommer att installeras fiber!






Jag kan bara hålla med dig, hade förstått ifall dom var fattigmans pensionärer, men det är dom inte, i det här fallet så är det snålheten som bedrar visheten!






Kommer säkert hända här också förr eller senare, idag har vi ADSL 30, och ut av det för jag ut ca 11 i hastighet, piss om du frågar mig! Hoppas att det löser sig för er, känns som det vore en rättighet att få bestämma själv om man vill ha fiber eller ej!






Stämmer, vi bor på en mindre ort! Men det som är roligt är att vi bor relativt centralt, och halva byn har fått fiber nedgrävt. Istället för att fortsätta med fiber här, så har dom valt att göra det mer mot landet i förhållande där vi bor!!!






Nja...delvist har du väl poäng i det uttalandet, visst är det en viss hysteri över detta! Men har man fakta som jag har här hemma så är det inte så konstigt! Jag har, som jag skrev ovan för ADSL30 idag här hemma. Men jag får bara ut strax under 12, det är ju så man kan dö av tristess ibland när man ska ladda upp bilder osv.

Så har man inga krav, man sitter med sin läsplatta, kollar lite svt-play så är det full förståeligt att man tycker fiber är överkurs!

Klart att bensin alltid fungerat och kommer att göra det, men så länge inte en el-bil kommer lika långt och det dessutom tar längre tid att fylla upp så kommer inte el-bilen slå bensin. I detta fall så är ju fiber snabbare i alla avseenden än koppar, jag hade hellre tagit 4G om mastjäveln stått på tomten, en att ha det sunkiga ADSL 30 som är så sjuuuuuuuuuukt långsamt!

Men fiber är ju gammalt nu för tiden, så det är inte nyhetens behag längre! Det är väl mer pga att alla vet vad man får om man installerar det, så i det fallet så förstår jag att folk är medvetna va man får för produkt!

Min svärfar var dum/snål nog att inte koppla in fiber när det erbjöds. Han tyckte adsl fungerade alldeles utmärkt för hans behov, mest tv-tittande. Nu är jag långt ifrån en expert men jag misstänker att även tv-kanalerna kräver mycket mer bandbredd idag än för något år sedan och det verkade som att hans adsl inte orkade kräma ut det som krävdes för att kolla på alla HD-kanaler som finns idag.

Det slutade med att han fick beställa fiber ändå.

Kanske kan vara ett argument, vad vet jag? Att även TV-tittande kommer kräva bättre surf i framtiden och då räcker inte adsl?
 

FredrikO

Omega
Fiber alla dagar i veckan. Mina morföräldrar sitter i ungefär samma sits. En morbror tjatar om att 5G kommer vara det grymmaste någonsin men dom bor långt ut på landet så det kommer väl erbjudas typ 2030, tack och lov lyssnade de på andra som rekommenderade fiber och skrev på för det.

Sen ska man inte glömma att den teoretiska begränsningen för en fiberkabel är mycket hög - det som sätter stopp är utrustning runt omkring som är lätt att byta ut, så jag vill påstå att det är hyfsat framtidssäkert. Skulle det vara så att kabelns kapacitet nån gång inte räcker till är det dessutom väldigt lätt att blåsa fram en ny fiber i det nedgrävda röret.

Att operatörer är i full gång och avvecklar ADSL är absolut sanning. Bor själv i en mindre stad (~35k) och här avvecklas ADSL för fullt både på vischan och i stadskärnan.
 

Willed

Cartier
2-Faktor
Äntligen har vi fått en förfrågan om att installera fiber, jag är på som fan, men grannarna känner sig tveksamma! Gick en runda igår och pratade med dom, visst dom är pensionärer, och hade väl helt OK argument. Det dom sa, var att dom inte använder internet så mycket, dom surfar lite med paddorna sina, och så kollar dom på TV etc.

Har full förståelse, men jag försökte säga att, visst, det kostar en del, men att man hellre skulle se det som en investering, istället för en kostnad, vi kommer att få lägga ut 23.995:- .

Men nu till min fråga!

Det roliga var att, samtliga jag pratade med nämnde 5G, att dom läst och hört att det skulle bli så bra! Jag sa till dom att vi har ju 4G idag, och det är ju pissdåligt här där vi bor, om man jämför hur det är någon km närmare centrala delarna av orten vi bor i, där masten finns. Jag ser det mer som ett komplement, än som en lösning för att få snabbare internetuppkoppling!

Får man in fiber, så är det samma kräm in hela tiden, medans 5G går ju trådlöst, och det kan finnas störningar!

Finns det någon här inne som är mer insatt i detta, som kan ge mig några svar vore jag tacksam!


Mvh // Affe

Kör på fiber! 5G-tekniken är tyvärr än så länge långt ifrån glesbygden. Läste för någon vecka sedan(hittar så klart inte nyheten) att för att nå max hastighet så var man tvungen att vara inom några meter från masten.

Tuff kostnad att ta för fibern men jag tror i alla fall att det är värt det. Lycka till!
 
Hur är det med hastigheten på fiber? Flyttar till ny bostadsrätt i januari och måste göra en översyn av abonnemangen. Är det tillräckligt med 100/10 för sedvanligt netflixande, streamad livesport på Viaplay osv eller ska man satsa på högre hastighet? Ingen aning vad jag har för hastighet idag och är inte särskilt tekniskt lagd kan tilläggas...
 

FredrikO

Omega
Hur är det med hastigheten på fiber? Flyttar till ny bostadsrätt i januari och måste göra en översyn av abonnemangen. Är det tillräckligt med 100/10 för sedvanligt netflixande, streamad livesport på Viaplay osv eller ska man satsa på högre hastighet? Ingen aning vad jag har för hastighet idag och är inte särskilt tekniskt lagd kan tilläggas...
Det kommer absolut räcka med 100/10 för det vardagliga, utan problem.
 

pemlock

Panerai
2-Faktor
Det kommer absolut räcka med 100/10 för det vardagliga, utan problem.
Fast det finns ingen anledning att ha 10 åt ena hållet. Det är en rest från ADSL-tiden då det spelade roll av tekniska skäl. På fiber är det poänglöst att ha asymmetriskt, och börjar man nyttja molntjänster (för t.ex. backup:er och annat) vilket ju börjar bli allt vanligare så vill man ha snabbt i den riktningen också.
Så 100/100 alltså...
...vilket definitivt räcker, jag har det (på bahnhof/ip-only), och jag kör netflix/hbo/PS4/youtube m.m., utan problem.
 

HSK

Patek
2-Faktor
Fast det finns ingen anledning att ha 10 åt ena hållet. Det är en rest från ADSL-tiden då det spelade roll av tekniska skäl. På fiber är det poänglöst att ha asymmetriskt, och börjar man nyttja molntjänster (för t.ex. backup:er och annat) vilket ju börjar bli allt vanligare så vill man ha snabbt i den riktningen också.
Så 100/100 alltså...
...vilket definitivt räcker, jag har det (på bahnhof/ip-only), och jag kör netflix/hbo/PS4/youtube m.m., utan problem.
Det handlar väl mycket om vad man är van vid också. Jag håller med i ditt resonemang men om man bara strömmar film och musik och laddar upp enstaka smågrejer som säkerhetskopieras via iCloud eller liknande är 10Mbit/s uppströms helt OK även om det känns stenålders för en annan. Själv har jag 250/100 vilket passar mig perfekt men jag skulle ha svårt att gå tillbaka till 100Mbit/s nedströms, don efter person med andra ord. :)
 

HSK

Patek
2-Faktor
Hårdvaran är väl också av viss betydelse när det kommer till att undvika hackande streams osv? Ursäkta okunskapen :)
Det krävs inte någon vidare märkvärdig hårdvara, åtminstone inte för 100Mbit/s. Däremot kan man behöva investera i t.ex. en kraftigare router och/eller meshprodukter (som enkelt förklarat förlänger wifi-räckvidden) för snabbare och stabilare wifi.
 

SpejsMan

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Fast det finns ingen anledning att ha 10 åt ena hållet. Det är en rest från ADSL-tiden då det spelade roll av tekniska skäl. På fiber är det poänglöst att ha asymmetriskt, och börjar man nyttja molntjänster (för t.ex. backup:er och annat) vilket ju börjar bli allt vanligare så vill man ha snabbt i den riktningen också.
Så 100/100 alltså...
...vilket definitivt räcker, jag har det (på bahnhof/ip-only), och jag kör netflix/hbo/PS4/youtube m.m., utan problem.
Anledning och anledning.
Skulle säga att väldigt begränsad andel användare skulle behöva mer än 10Mbit uppströms.
De flesta operatörer har begränsad mängd TX. Jag hade Bahnhof 250/100 (asymmetrisk) och byter nu till telia 500/250. Telia kunde inte erbjuda 500 upp. Fattar inte cad det handlar om, men det verkar som om operatörerna vill spara in på uppströms. Alla switchar och routrar skiter ju fullständigt i vilket håll trafiken går, så fattar inte varför de inte bara släpper på. Vet du varför?
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Anledning och anledning.
Skulle säga att väldigt begränsad andel användare skulle behöva mer än 10Mbit uppströms.
De flesta operatörer har begränsad mängd TX. Jag hade Bahnhof 250/100 (asymmetrisk) och byter nu till telia 500/250. Telia kunde inte erbjuda 500 upp. Fattar inte cad det handlar om, men det verkar som om operatörerna vill spara in på uppströms. Alla switchar och routrar skiter ju fullständigt i vilket håll trafiken går, så fattar inte varför de inte bara släpper på. Vet du varför?

Man kanske vill begränsa fildelning?
 

pemlock

Panerai
2-Faktor
Fildelning är nog den enskillt största bidragande orsaken till efterfrågan på snabbare uppkopplingar, så jag ställer mig tveksam. Tror det är tekniskt, men jag är för junior för att förstå på vilket sätt. Bra tanke dock!
Det finns inga tekniska skäl till att göra det asymmetriskt, det är en helt artificiell begränsning. Jag vet inte varför de gör så.

Hur som helst, 100 räcker för de flesta, men acceptera bara 10 i någon riktning göra man bara inte på fiber, det finns ingen anledning till att ha så dåligt idag. Jag laddar ofta upp bilder, och ibland även video... det blev väldigt mycket uthärdligare sedan jag fick 100 även åt det hållet.

Ett tillägg angående hur mycket man behöver förresten: 100/100 räcker (och blir över) för mig, men har man ett hushåll på 4-5 personer varav flera är tonåringar så ska man kanske fundera på att gå att upp lite. ;)
Då bör man nog även fundera på att kosta på en dyrare router/wi-fi-accesspunkt. Vilken basmodell som helst klarar nog bandbredden i sig, men om man har 2-3 laptop, ett par paddor, 5 mobiltelefoner, nån spelkonsol, en chromcast, en skrivare... som alla ska ha wi-fi, så är det den som storknar först.
 
Topp