• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Fick en smartwatch but now what?!

Hej,
Bullen jag har ett problem. Hamnat i en lite konstig sits. Har genom åren varit en riktig klockdåre. Verkligen älskat allt vad det innebär att bära en värderuö klocka med allt vad det innebär. Köpte en nu telefon för någon vecka sedan och då ingick det en smartwatch. Först tänkte jag "vad är det här för skit" men så hände något. Helt plötsligt så förstår jag vad det handlar om. Att slippa ta upp telefonen vid varje mail osv är oerhört bekvämt. Skörmtiden har minskat drastiskt osv. Trodde aldrig jag skulle säga det men jag älskar den. Är statistik nörd och med hjälp av denna så får jag insights I hur jag sover, motionerar osv.

Den självklara frågan här är om det är en fas och om någon månad eller två så åker den in i byrålådan men just nu känns det splittrat.

Är jag den enda här som helt plötsligt gått och blivit kär i en smartwatch och faktiskt förstår hela grejen eller är det dags att ta ut mig på fältet och göra processen kort med mig?

Hej,
Den självklara frågan här är om det är en fas och om någon månad eller två så åker den in i byrålådan men just nu känns det splittrat.

Only time will tell. :)
Har varit i samma sits. Om alla funktioner och finesser visar sig vara viktiga för dig behöver det inte alls vara en fas.
Smartklockor är lite som mobiltelefoner, man fastnar i en loop av att alltid vilja ha det senaste. Klockor är mer tidlösa.
Båda är skoj, kanske går det att kombinera?

Hej,
Bullen jag har ett problem. Hamnat i en lite konstig sits. Har genom åren varit en riktig klockdåre. Verkligen älskat allt vad det innebär att bära en värderuö klocka med allt vad det innebär. Köpte en nu telefon för någon vecka sedan och då ingick det en smartwatch. Först tänkte jag "vad är det här för skit" men så hände något. Helt plötsligt så förstår jag vad det handlar om. Att slippa ta upp telefonen vid varje mail osv är oerhört bekvämt. Skörmtiden har minskat drastiskt osv. Trodde aldrig jag skulle säga det men jag älskar den. Är statistik nörd och med hjälp av denna så får jag insights I hur jag sover, motionerar osv.

Är jag den enda här som helt plötsligt gått och blivit kär i en smartwatch och faktiskt förstår hela grejen eller är det dags att ta ut mig på fältet och göra processen kort med mig?
Varit i samma sits. Är just nu också, har köpt diverse Apple watch's och Garmin GPS klockor innan men det har alltid slutat med att jag gått tillbaka till mina "riktiga" klockor. Så jag köpte en Garmin Fenix 5S Plus jag kan ha till träning och som en klocka jag kan ställa mina andra klockor från, då den är GPS-syncad. Och så ska jag bara ha den i samlingen och använda den när jag vill. Vissa veckor använder jag kanske bara gps-klockan och dess funktioner. Andra veckor vill jag ha känslan av en liten maskin på handleden och sätter på mig en mekanisk klocka. Det varierar, iallafall för mig :)

Min Apple Watch får tveklöst mest handledstid - den är hemskt praktisk, använder den näst intill uteslutande för notiser. Tar emot att sätta på ljudet på telefonen de dagar jag ändå snörar på mig Speedyn eller liknande.

Märkligt det där.

Skönt att jag inte är ensam! Kanske helt enkelt dags att skära lite i samlingen och uppgradera någon klocka så att man har färre men som man verkligen känner är wow när man har på sig den.

Jag kör dubbla! En smal garmin vivosport med gps på höger för lite notiser från telefonen och en ”riktig” klocka på vänstern.
Får bli två bilder för att visa.
image.jpg

image.jpg

Mmin är lite för stor skulle jag säga för att det skulle se normalt ut. Din ser mer ut som ett armband och då är det lugnt.

Är du nöjd med din?

Bilagor

• IMG_20190410_094550.jpg
    IMG_20190410_094550.jpg
    126.3 KB · Visningar: 9
Grymt nöjd! Har kört den här setupen i drygt två år (hade en föregångare också) och inte haft ljudet på på telefonen en enda gång. Man ser om man får meddelanden, man kan läsa det hjälpligt, och vem som ringer, vilket är helt OK för mig. Den håller batteriet 6 dagar om man inte springer med den, då drar gps:en batteri.
Precis som du säger är den smal nog att se ut som ett armband vilket jag tycker är ett plus.

Mmin är lite för stor skulle jag säga för att det skulle se normalt ut. Din ser mer ut som ett armband och då är det lugnt.

Är du nöjd med din?

Jag ÄLSKADE min Apple Watch series 4 första månaden, men nu används den endast 1-2 timmar i veckan när jag är ute springer. Och ibland när jag reser.

Smart watches är fantastiska på många sätt, och likt en modern bil fungerar de smidigt i vardagen, men de saknar själ och får iaf inte mig att le när jag kollar på handleden.

Mekaniska klockor har något speciellt, oavsett prisklass. De känns lätt tidlösa jämfört med teknik som ”blir gammal” på 12 månader. Och dessutom ser de flesta smart watches relativt likadana ut. Mina klockor är en förlängning av min personlighet och stil, och jag föredrar det över den senaste tekniken.

Häromveckan fick jag en ”du-börjar-bli-tjock-present” av min sambo, jag har svårt att byta klocka nu, en Garmin Vivoactive 3, enda kravet jag hade var att det skulle vara utbytbara band, älskar att kunna spåra träningarna och aktivitet under dagen.
Kommer nog använda mina riktiga klockor när man ska göra något speciellt eller ska ut på kvällen.
1D9878E3-2BDD-4BC3-A458-D93BE55111AE.jpeg

Som psykolog kommer jag osökt att tänka på Pavlov med sina betingade hundar och hur det skulle kännas lite likadant med en apparat som ger mig notiser på armen. Tänker att notiserna är direkt belönande och i längden skulle leda till mer onödig skärmtid och att klockan skulle få ännu mer makt över mig än telefonen redan har. Därför har jag aktivt avstått från smartklockor ännu.

Provade en Apple Watch och tyckte också det var skoj och praktiskt med notiser på armen. Men det är ju ingen klocka och det var ganska störigt i längden. Visst är det skoj med statistik men man får ganska bra info från telefonen i fickan också!

Min lösning blev att slå av notiser av sånt som inte är viktigt (alla former av appar, sociala medier, messenger etc). Det enda jag får notiser från idag är sms och telefon (i viss mån egna påminnelser). Jag tänker lite personsökare! Funkar toppen!

Behöver man vara mer nåbar så sitter man ju framför datorn, där man ändå måste sitta för att hantera det mesta...

Blev hooked direkt när jag köpte en Apple Watch men det resulterade bara i stress.. efter en månad la jag den på hyllan och sen dess har den samlat damm.
Vet att man kan stänga av notiser osv, men att få notis om när man ska andas, äta, röra sig, samtal, alla gruppchattar på messenger osv var bara ett stressmoment.
Kanske får ge den en till chans, fast med endast notiser om samtal och sms.

Det är ju bara ett problem om man definierar det som ett problem!
Sedan jag skaffade min Garmin 935 för 1 1/2 år sen använder jag nästan bara den, alla andra klockor ligger i lådan. Och snart har jag förmånen att få testa en Garmin MARQ, får se hur jag gillar den. Recension kommer i lite olika kanaler.
Och vem sa att en Garmin inte får en att le?
6EA1693F-A270-4594-BFFD-B83A9925FDBA.jpeg

:)

Smartwatch är bra först tills man inser att den inte behövs då
telefonen ändå ligger i innerfickan. Handlar bara om att hantera notiser o ljud i telefonen kopplat till tider, platser o händelser på ett vettigt sätt. Då behövs inte smartklockan egentligen. För träning är dock läget annat.....

I sak håller jag med men då mitt jobb är något udda på vissa sätt så krävs det i mångt och mycket att jag ska vara tillgänglig. För mig är det en stress att lyfta telefonen varje gång den piper/vibrerar. Men klockan på armen kan jag snabbt slå en flukt och sedan fortsätta med det jag höll på med om jag inte måste agera. Tämligen skönt faktiskt att ha den på armen. Dock så gäller det att vara noga med notiser på den med. Häftigt är att man kan ha ett schema för notiserna så efter tio stänger de ner och drar inte igång förens jag kliver upp igen. Att en sådan enkel sak kan vara så bra.

Tja navigera, spela musik, svara på sms, kolla vädret, ja det finns en uppsjö av mer eller (oftast) mindre användbara appar ju...

Tja navigera, spela musik, svara på sms, kolla vädret, ja det finns en uppsjö av mer eller (oftast) mindre användbara appar ju...

Jag håller med @RJonsson ovan, att stänga av alla former av notifieringar utom möjligen egensatta alarm, kalender och SMS är för mig grundkonfigurationen för en telefon. Och att kasta ut eller aldrig installera alla former av sociala medier. Då är det inte mycket kvar utom hälsoapparna. Om nån kollar SMS medans jag pratar med personen känns en titt på klockan lika irriterande som att ta fram telefonen - fokus försvinner från samtalet vi för.

Så vad har jag missat? Jag är säker för negativ här, men när jag tittar på listan du räknade upp är det inte mycket som lockar mig (men jag låter gladeligen andra lockas :) ) :

Navigera - OK, om man promenerar kanske det är smidigare än den riktiga telefonen men kör man bil så är väl en stor skärm fäst på instrumentbrädan bättre?

Spela musik - hmm... du menar säkert styra musik som spelas från telefonen till lurarna? Inget jag sysslar med. :) OK, en och annan podcast lyssnar jag på men ... det går bra att styra via telefonen direkt.

Svara på SMS - utan notifieringar om att man fått SMS känns det lite bortkastat. Och redan att svara på SMS på en stor telefonskärm tycker jag är pilligt nog - men jag är ingen stor SMSare. Oftast bara nån enstaka inloggningskod eller säkerhetskod av något slag.

Kolla väder - det ser jag ju kring mig. :)

Jag håller med dig, precis det jag skrev högre upp att jag inte för egen del har någon större nytta av det o därför slutade använda min. Men visst finns det mycket som man potentiellt kan ha nytta av. Jag insåg dock att det i nio fall av tio blir enklare att använda telefonen. Tur det för jag har mycket hellre mina riktiga klockor!

Jag nappade också på erbjudandet om en smartwatch på köpet. Hur lång tid tog det från att du reggade dig på Huaweis hemsida till att du fick klockan?

Jag kör en Apple Watch 4 och tycker den är fantastisk! Jag använder den alltid på natten för sömnstatus samt på dagarna vid promenad och löpträning. Ibland åker den på till jobbet också och då är den kanon med snabba mailnotiser osv när man är ute på språng och borta från kontoret, visserligen funkar ju telefonen då men jag föredrar klockan så länge man inte har behov att svara på mail. Jag kör med e-sim.

Givetvis sitter det ofta en mekanisk klocka på armen också, det går ju bara inte att leva utan! :)

Hade en smartklocka för 2 år sedan, men gjorde mig av med den redan efter 2 månader.
Anledningen:
1) Klockan var för stor(många smartklockor ligger över 40mm eller större), och har man ingen handled som kan bära upp den så ser det bara konstigt och fult ut
2) Stressigt att hela tiden får pling pling, vibrationer på handleden för notifikationer man kanske inte vill/behöva bry sig om. Det går som sagt stänga av notifikationer, men känns som ett onödigt sätt att förminska användningen av smartklockan.
3) Får man en notifikation kunde man inte göra så mkt större konversationer på klockan, vilket resulterade i att ändå var tvungen att plocka upp telefonen.
Därav håller jag mig bara till "riktiga" klockor numera, men också mest för att det ser stilrent och enkelt ut, samt att jag slipper stress ;)

Tillbaka
Topp