• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Fick min nya klocka repad vid service hos SwatchGroup!

F

frazie

Guest
Lämnade in min nya klocka hos SwatchGroup för ett garantiärende då visarna fastnade
i varandra och uret stannade? efter några dgr kom klockan tillbaka och nu fungerar den perfekt.

Dock så upptäckte jag att metallarmbandet var repat på 2-3 olika ställen samt det allra värsta
att bottenlocket till boetten som skruvas av var avskavd och nedrepad, då urmakaren dragit klockan
över en smutsig arbetsbänk full av vassa filspåner. Jag trodde att SwatchGroup var en verkstad där
personalen var ytters kompetent och aktsam med kundernas dyra klockor, men så var icke fallet.

Se bif bilder på misshandeln av en splitt ny klocka, Undvik SwatchGroup i Stockholm om du är
rädd om din klocka. De repar sönder den gratis till dig.



.
C5355446-8409-4BFB-BE4D-CECCE3E7B79B.jpeg
B322A168-7E2D-4017-BEDE-52C36EF452BC.jpeg
 
Jag var med om samma sak med en sprillans ny 1 vecka gammal Omega. Den kom tillbaka från Swatch Group Sthlm efter bezelreparation med två stycken ordentligt djupa dings på ovansida bandhorn, som inte satt där när jag skickade in den.

När jag skickade klockan tillbaka till dem efter detta så tog de som sig bör på sig detta och bytte boett (gick ej att polera så djupa dings).
Mänskliga faktorn, absolut, men hade förväntat mig högre kontroll innan de paketeterar ihop klockan och skickar tillbaka till kund..
 
Swatch Group (stockholm) har erbjudit sig att försöka polera bort alla repor som deras oaktsamma s.k urmakare förorsakade.
Tror dock inte det är möjligt att polera bort repor på den kromade kanten där massor av info finns lasergraverad.

Vill ej heller riskera att klockan blir i ännu sämre skick..vet inte om de arbetar med poligrip och skiftnyckel.
 
Tycker företaget själva borde ha som rutin att fotografera/filma klockan. Som kunde tycker jag att man ska kunna lita på att klockan kommer tillbaka i samma skick.
Det hjälper företaget lika mycket som kunden.
De brukar anteckna klockans skick. Antar att det skulle bli för mycket admin med bilder.

Tar ju bara någon minut att fota klockan, så för mig är det en no brainer. I en perfekt värld borde klockan alltid komma tillbaka i samma eller bättre skick
 
De brukar anteckna klockans skick. Antar att det skulle bli för mycket admin med bilder.

Tar ju bara någon minut att fota klockan, så för mig är det en no brainer. I en perfekt värld borde klockan alltid komma tillbaka i samma eller bättre skick
En videokamera kopplad till en dator på någon snurrplatta eller liknande. Tar 30 sek att snurra på plattan och byta sida.
Film förs över direkt via kabeln. 15 sek admin.

Förrutom när kunden klagar, då får man gå igenom klippen.

Nåväl, ibland räcker det att höra två historier i en tråd en kväll för att inte vara så sugen på att skicka iväg sin klocka till företaget ifråga.
Sen om det är befogat eller, spelar mindre roll.
 
De brukar anteckna klockans skick. Antar att det skulle bli för mycket admin med bilder.

Tar ju bara någon minut att fota klockan, så för mig är det en no brainer. I en perfekt värld borde klockan alltid komma tillbaka i samma eller bättre skick
Klockan var splitt ny och hade kvar sin plastförsegling vid inskicket till SwatchGroup, när den returnerades var all plastförsegling bortkastad.
Samt att klockan var repad på flera olika ställen.
 
Klockan var splitt ny och hade kvar sin plastförsegling vid inskicket till SwatchGroup, när den returnerades var all plastförsegling bortkastad.
Samt att klockan var repad på flera olika ställen.
I ditt fall så kan jag förstå varför du inte fotade.

Dåligt gjort av Swatch group i alla fall
 
Kan likaså nämna min förra upplevelse med SwatchGroup, det handlade då också om en ny klocka som krävde att man vred upp
automatverket (kronan) med drygt 60 varv innan sekundvisaren äntligen hoppade igång? SwatchGroup tog emot klockan och
mätte upp gången och ev, avvikelser, inga som helst fel upptäcktes och klockan returnerades till mig utan minsta åtgärd.
Senare när jag på nytt drog upp aktuell klocka så fick jag hela kronan och halva axeln i handen?och då byttes hela urverket ut mot ett nytt?
 
Det är väldigt svårt att se vart reporna skulle vara på bakboetten pga ganska "suddiga" bilder

Sedan förstår jag att du är arg men att skriva som du gör om urmakarna som troligtvis inte orsakade dom påstådda "skadorna" med flit är okej och det verkar ju som att företaget har erbjudit sig att åtgärda "skadorna".
 
Det är väldigt svårt att se vart reporna skulle vara på bakboetten pga ganska "suddiga" bilder

Sedan förstår jag att du är arg men att skriva som du gör om urmakarna som troligtvis inte orsakade dom påstådda "skadorna" med flit är okej och det verkar ju som att företaget har erbjudit sig att åtgärda "skadorna".
Det är mkt tveksamt om jag fortsättningsvis kommer att utnyttja min 2 åriga garanti hos SwatchGroup i Stockholm, jag har tappat förtroendet för dem.
De ursäktade sig med att den skyldiga urmakaren ej längre kommer att få befatta sig med mina inskickade klockor, det fanns enl uppgift 8 stycken andra
mer kompetenta urmakare att välja på.

Bif svar från SwatchGroup.

Hej,

Vi kan absolut garantera att någon annan av våra 8 urmakare tar hand om dina klockor.
Så du är välkommen att skicka dina klockor till oss i framtiden om behov uppstår.
Önskar dig en trevlig fortsättning på veckan



Mvh
JW
Service assistent/Customer care
 
Senast redigerad av en moderator:
Det är mkt tveksamt om jag fortsättningsvis kommer att utnyttja min 2 åriga garanti hos SwatchGroup i Stockholm, jag har tappat förtroendet för dem.
De ursäktade sig med att den skyldiga urmakaren ej längre kommer att få befatta sig med mina inskickade klockor, det fanns enl uppgift 8 stycken andra
mer kompetenta urmakare att välja på.

Bif svar från SwatchGroup.

Hej,

Vi kan absolut garantera att någon annan av våra 8 urmakare tar hand om dina klockor.
Så du är välkommen att skicka dina klockor till oss i framtiden om behov uppstår.
Önskar dig en trevlig fortsättning på veckan



Mvh
JW
Service assistent/Customer care

Förstår verkligen inte resonemanget. Du menar att du hellre avstår din garanti för en princip än att få klockan åtgärdad. Well, lev med en repig klocka då :)

Blir lika förvånad varje gång någon ska bojkotta för att något har gått fel. Ni som har den inställningen, har ni aldrig felat i era yrkesliv? Alla kan göra fel och då handlar det om hur man hanterar reklamationen. Om SG nu utöver att åtgärna klockan dessutom tar ställning på kundens sida så pass att man sätter den aktuella urmakaren på avbytarbänken så borde det väl vara gott nog?
 
Förstår verkligen inte resonemanget. Du menar att du hellre avstår din garanti för en princip än att få klockan åtgärdad. Well, lev med en repig klocka då :)

Blir lika förvånad varje gång någon ska bojkotta för att något har gått fel. Ni som har den inställningen, har ni aldrig felat i era yrkesliv? Alla kan göra fel och då handlar det om hur man hanterar reklamationen. Om SG nu utöver att åtgärna klockan dessutom tar ställning på kundens sida så pass att man sätter den aktuella urmakaren på avbytarbänken så borde det väl vara gott nog?
Om nu en av urmakarna platsar på avbytarbänken hur många fler kan då tänkas behöva göra honom sällskap?
Finns det redan ett rötägg i korgen så lär det finnas ännu fler.

Den repiga klockan kommer att säljas till underpris hos typ Tradera eller Blocket.
 
Förstår verkligen inte resonemanget. Du menar att du hellre avstår din garanti för en princip än att få klockan åtgärdad. Well, lev med en repig klocka då :)

Blir lika förvånad varje gång någon ska bojkotta för att något har gått fel. Ni som har den inställningen, har ni aldrig felat i era yrkesliv? Alla kan göra fel och då handlar det om hur man hanterar reklamationen. Om SG nu utöver att åtgärna klockan dessutom tar ställning på kundens sida så pass att man sätter den aktuella urmakaren på avbytarbänken så borde det väl vara gott nog?
Håller med helt.
 
Lämnade in min nya klocka hos SwatchGroup för ett garantiärende då visarna fastnade
i varandra och uret stannade? efter några dgr kom klockan tillbaka och nu fungerar den perfekt.

Dock så upptäckte jag att metallarmbandet var repat på 2-3 olika ställen samt det allra värsta
att bottenlocket till boetten som skruvas av var avskavd och nedrepad, då urmakaren dragit klockan
över en smutsig arbetsbänk full av vassa filspåner. Jag trodde att SwatchGroup var en verkstad där
personalen var ytters kompetent och aktsam med kundernas dyra klockor, men så var icke fallet.

Se bif bilder på misshandeln av en splitt ny klocka, Undvik SwatchGroup i Stockholm om du är
rädd om din klocka. De repar sönder den gratis till dig.



.
C5355446-8409-4BFB-BE4D-CECCE3E7B79B.jpeg
B322A168-7E2D-4017-BEDE-52C36EF452BC.jpeg
Vore klädsamt med bilder där man faktiskt såg klockan när du ändå går ut så med så hårt angrepp. Det märket på spännet verkar vara efter säkerhetsbygeln?
 
Vore klädsamt med bilder där man faktiskt såg klockan när du ändå går ut så med så hårt angrepp. Det märket på spännet verkar vara efter säkerhetsbygeln?


Du har helt rätt, tryckmärket på metallarmbandet-spännet är efter säkerhetsbygeln som också har fått fula märken på ovansidan, så förmodligen har dessa legat fastspända i press, vem vet kanske i ett skruvstäd? ingenting förvånar mig det minsta.
 
Du har helt rätt, tryckmärket på metallarmbandet-spännet är efter säkerhetsbygeln som också har fått fula märken på ovansidan, så förmodligen har dessa legat fastspända i press, vem vet kanske i ett skruvstäd? ingenting förvånar mig det minsta.
Nu verkar det vara så att SG vill göra rätt för sig och försöka åtgärda problemen som orsakats. Låt dem göra ett försökt innan du bränner broar och bojkotar.
 
Om företagsledningen för SG släppt in en urmakare utan rätt kompetens så ger det väl en fingervisning om hur pass obefintliga
kraven är för att bli anställd hos SwatchGroup. det skulle aldrig falla mig in att återigen anlita dessa Pajasar.
Jag skulle vilja säga nåt nedlåtande om dig, men jag känner tyvärr igen den där ilskan. Jag blir också helt oresonlig när jag är riktigt förbannad på nåt, men sug lite på det, ta ett djupt andetag och fundera på om du själv klantat dig nån gång. Jag behöver bara tänka på min första arbetsvecka då jag glömde dra ur sladden på mätutrustningen så den stod och smälte över helgen och vi fick köpa ny. Ingen garanti på handhavandefel. Chefen hade nog kunnat ge mig sparken
men gjorde det inte. Det är oftast inte smarta att låta ilska styra ens beslut.
 
Bifogar mer tydliga bilder på de "Påstådda skadorna" man ser nu tydligt hur oaktsamt SG har hanterat den nya klockan.
Man ser spår efter hur urmakaren dragit boettens underdel mot en smutsig vass arbetsyta som repat ned både glas o metall?
Dessa skador går inte att polera bort då även glaskanten bitvis är avfasad. det ser nästa ut som om klockan är dragen mot
smärgelduk? som jag ser det så är den enda möjligheten för att komma tillrätta med detta att helt enkelt byta ut den nedrepade
bottendelen med glas, men då stämmer ej längre klockans serienummer,mm?
Likaså spännet till armbandet har så pass djupa spår att det känns med nageln, det har legat i press för att få dessa djupa skador.


47DFF34E-78CC-4F7B-B425-15C83B05F4CC.png


C11F8A4B-5D2D-4391-9407-879D75DF9AF8.jpeg


8A565FAD-CA04-4719-A69F-88FF5D90B003.jpeg
 
Om nu en av urmakarna platsar på avbytarbänken hur många fler kan då tänkas behöva göra honom sällskap?
Finns det redan ett rötägg i korgen så lär det finnas ännu fler.

Den repiga klockan kommer att säljas till underpris hos typ Tradera eller Blocket.
Nu får du allt lugna ner dig. Du har köpt en Tissot, inte en NOS vintage Rolle eller liknande. Repor som knappt ej syns på en Tissot lär inte göra klockan mindre värd.
Om du ändå ska sälja den för underpris så tar jag den gärna.

Edit: Trådskaparen verkar ha otur med garantiärenden. Inte första gången hans klockor går sönder:
 
Senast ändrad:
Tillbaka
Topp