• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Filippo Loreti - Ännu en kickstarter

njocke

Breitling
Hallå, vet att ni på forumet avskyr kickstarter trådar. Men tyckte att denna skilde sig från mängden, vilket säkert alla trådskapare skriver.

Ta en titt på denna lilla video som man kan hitta på deras kickstarter:

Förra gången de hade uppe ett projekt så slog dem rekord på kickstarter, över 6000 backers med över €900 000 till projektet. Nu är dem igång igen och folk har fört in över €1,681,424 i skrivande stund.

Vad tror ni om märket, kan det bli något?
Alla som köper klockor från detta projekt får över 10 års garanti, vilket känns givmilt?

Här kommer lite specifikationer:
Water resistant: 5 ATM, 50 meters
Glass: Sapphire coated crystal with anti-scratch surface finish
Luminous: Milano series hands (glowing in the dark)
Strap size: 20 mm, best fit for 14 - 23 cm wrist
Watch size (diameter / thickness):
Automatic models - 42 / 12 mm
Milano - 42 / 10 mm;
Venice - 40 / 9 mm; Rome - 40 / 9 mm;
Movement:
Japan automatic:
Venice automatic Miyota 9100; Milano automatic Miyota 9122; Rome automatic Miyota 8215.
Japan semi-mechanical quartz:
Venice VX3F; Rome 2035; Milano VD75.
Strap: full grain Italian leather, handcrafted.
Available strap colours: brown mahogany, black nappa, deep ocean blue nappa, smoke grey nappa.
Buckle: stainless steel pin buckle, deployable buckle.

Någon som är insatt i urverken, är det kvalite eller är det skräp?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
140220_Colourbox-500.jpg

Vänligen
Forumets undersköterska
Eller kallar dem exklusiva och limited när de tillverkas i 1641 exemplar.
 
Senast ändrad:

Raddan

Breitling
Någon annan som reagera när han säger att han själv varit med och designat samtliga av dessa 20 olika modeller? Känns snarare som massproducering
 
Jag undrar vad denna garanti innefattar.

"vi lovar att boetten finns kvar i 10 år och att den visar rätt tid minst 2 ggr per dygn. Detta gäller om ni skickar den till oss på lyx-service vartannat år"
 

Depp-Erik

Cartier
Facebook har fattat att jag gillar klockor och mitt flöde är numer bombarderat av "föreslagna inlägg" av typen "unika" klockor på kickstarter. Det är alltid samma sak, en uppenbart "kina standard" klocka med egendesignad tavla och visare som säljs med en "unik" story som i bästa fall har vag koppling till den faktiska produkten. Tyvärr sväljer folk det med hull och hår.

De är bra på marknadsföring, inte på att göra bra klockor :/
 

Tjabo

Rolex
2-Faktor
På pappret borde jag gilla det. Älskar Italien och dess design. Men det här ser tyvärr bara billigt ut. (Och då menar jag inte urverk eftersom jag inte ser det som en kvalitetsklocka utan som en design-dito).
 

steffe

Rolex
Professional Dealer
2-Faktor
Äsch. Jag gillar dom, men skulle inte köpt en. Sen får man väl tänka lite som civilperson, bara att verket är automatiskt vet jag känns exklusivt för många. Miyota eller ej :)
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Kanske inte lyx men klart prisvärt med de fina Miyota 9100-verken om de nu inte var så fula...
 

ScubaKing

Audemars
Eller kallar dem exklusiva och limited när de tillverkas i 1641 exemplar.

Ser man till Omega så är dem sju resor värre. Missförstå mig inte, denna klocka är inte intressant för mig. Men Omega med sina special editions och mängden på dem är betydligt värre. Ta bara den senaste enligt Omega super-limiterade serien "SPECTRE" Limited Edition med över 7000 producerade klockor.

Visst Omega producerar en herrans massa klockor, men en limited edition kan i alla fall (inte enligt mig i alla fall) vara speciellt limiterad med 7000 enheter.

I övrigt ska jag säga att jag aldrig har hittat en klocka via kickstarter som jag funnit intressant. Det är alltid någon hake, oftast benämns klockorna som superexklusiva och "one of a kind" och sedan slutar det med dem absolut billigaste verken man kan hitta på marknaden som helt obehandlade stoppas in i klockorna, som till råge på allt ofta har en glas baksida så man beskåda eländet.

Slutsats, kickstarter klockor vänder sig till folk som inte kan klockor eller normalt är intresserade av klockor.
 
Senast ändrad:

Kvisten

Cartier
2-Faktor
Klockentusiasten i mig skriker "SKRÄÄP". Fast å andra sidan sysslar även en hel del "riktiga" klockmärken med väldigt tveksamma saker nuförtiden.

Men om man kollar på det hela utifrån ett entreprenörs- och marknadsföringsperspektiv så har de ju verkligen lyckats med denna klocka. De har skapat en produkt och paketerat det hela med en berättelse, en image och marknadsföring som minst sagt har gått hem hos deras målgrupp. Typ som DW.

Ser man till Omega så är dem sju resor värre. Missförstå mig inte, denna klocka är inte intressant för mig. Men Omega med sina special editions och mängden på dem är betydligt värre. Ta bara den senaste enligt Omega super-limiterade serien "SPECTRE" Limited Edition med över 7000 producerade klockor.
Slutsats, kickstarter klockor vänder sig till folk som inte kan klockor eller normalt är intresserade av klockor.

+1 på den
 

exaudi

Omega
Kom själv hit till forumet idag för att just se om någon annan redan skrivit om den där kickstarter'n. Uppenbarligen har jag också lite förmånga cookies från klocksajter, så facebook gav mig länken till detta idag.
Håller med om att de kan marknadsföring och jag kan förstå att många hoppar på tåget, men när man tar sig för att scrolla heeela vägen ner till specifikationerna och just verken så blir det ju rätt tydligt vad det handlar om.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Kom själv hit till forumet idag för att just se om någon annan redan skrivit om den där kickstarter'n. Uppenbarligen har jag också lite förmånga cookies från klocksajter, så facebook gav mig länken till detta idag.
Håller med om att de kan marknadsföring och jag kan förstå att många hoppar på tåget, men när man tar sig för att scrolla heeela vägen ner till specifikationerna och just verken så blir det ju rätt tydligt vad det handlar om.
Börjar tröttna överlag på alla nya märken, släng iaf in ett jävla ETA verk...
Verken är ju det bästa med uren?
 

kexet77

Cartier
jag tycker ändå att dom lyckats rätt bra med designen på dessa. även om klockan i övrigt lämnar lite att önska..
 

exaudi

Omega
Som den fact checker man utvecklas till av allt skräp som delas på Facebook så blev det en lite djupare titt på detta nu när det dök upp igen i flödet.
På hemsidan citerar de Forbes som visst omtalat dem i något sammanhang, verkade intressant och jag hittade det snabbt med en googling.
När man så ser att Forbes har en artikel om framgångsrika Baltiska företagare och det visar sig att ansiktet bakom hela klockgrejen är litauiske 23åringen Matas Jakutis
IMG_1667.JPG
så förstår man varför han inte blev det självklara valet till videon; gissar att hans italienska accent är något frånvarande, likväl som den där syditalienska framtoningen som vi lätt kan förknippa med italiensk design :D

Läses här för den intresserade: http://www.forbes.com/sites/tomaslaurinavicius/2016/02/29/baltic-founders/#57faa02e4c17
 
Topp