• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Finns det en marknad för stulna nyare klockor?

jhm

Panerai
Om jag skulle köpa en klocka som jag vill kolla upp så hade jag ringt 11414, förklarat mitt ärende, förhoppningsvis blivit kopplad till den grupp som jobbar med gods och frågat om klockan är stulen. Å andra sidan så kan de bara kolla upp inom Sveriges gränser, vad jag förstått.
Har AD register på alla stulna? Ett äkthetsintyg lär väl inte hjälpa för att inte framstå som hälare?

Finns det köpare finns det marknad.


Att ringa polisens nationella godsregister (som de kallade det sist jag ringde) är en bra idé, ur perspektivet att du som potentiell köpare då gjort så mycket du kan, för att säkerställa att saker och ting går schyst till, och själv slippa åtal vid eventuellt häleriärende. Däremot är det som någon var inne på, olika hur väl synkat de olika polisområdena är med den nationella databasen och sen hur väl uppdaterad denna är.

Det är egentligen lite småmärkligt, att ett teknologiskt framåt land som Sverige, inte kommit längre på den här fronten. Ett Helsingborgsföretag hade för några år sedan en tjänst, med ambitionen att bli Sveriges främsta register, där man via webben kunde gå in med ett serienummer själv, och kolla om grejen var anmäld stulen. Denna finns dock inte kvar längre tror jag.

Det är ett otyg när de långfingrades vänner ställer till det för oss andra.
 

JohnDoe

Rolex
Att ringa polisens nationella godsregister (som de kallade det sist jag ringde) är en bra idé, ur perspektivet att du som potentiell köpare då gjort så mycket du kan, för att säkerställa att saker och ting går schyst till, och själv slippa åtal vid eventuellt häleriärende. Däremot är det som någon var inne på, olika hur väl synkat de olika polisområdena är med den nationella databasen och sen hur väl uppdaterad denna är.

Det är egentligen lite småmärkligt, att ett teknologiskt framåt land som Sverige, inte kommit längre på den här fronten. Ett Helsingborgsföretag hade för några år sedan en tjänst, med ambitionen att bli Sveriges främsta register, där man via webben kunde gå in med ett serienummer själv, och kolla om grejen var anmäld stulen. Denna finns dock inte kvar längre tror jag.

Det är ett otyg när de långfingrades vänner ställer till det för oss andra.
Ja det där med register är lite lurigt. Man vill ju inte gärna förse okända människor med serienummer och en bra inbrottslista...
 

tissoter

Audemars
För en tid sedan fanns det ett par trådar om hur folk hade blivit bestulna på sina klockor i synnerhet runt Stureplan. Klockorna som blev stulna var av märken som Rolex och Panerai om jag inte missminner mig helt. Det jag undrar är om det finns en marknad för dessa klockor. För någon gång måste ju klockorna servas och borde då inte tex Panerai se att klockan har samma nummer som den anmälda stulna klockan eller är det så att de inte för ett register där dessa nummer registreras?

Förr i tiden förstår jag att detta inte var ett problem för tjuvarna då i stort sett de flesta urmakarna kunde få reservdelar men nu när många modeller bara servas i deras egna fabrik?
Finns absolut en marknad om än utanför den vita marknaden. Det kan inte vara några större problem att sälja till en mindre nogräknad person.
 

jhm

Panerai
Ja det där med register är lite lurigt. Man vill ju inte gärna förse okända människor med serienummer och en bra inbrottslista...


Nej, men det var inte heller så registret var utformat. Man kunde bara mata in ett serienummer och när man tryckte på sökknappen, fick man tillbaka om varan som hörde till numret var ok eller inte. Det gick inte att se vad serienumret motsvarade för något, så det var ganska säkert. Den springande punkten brukar ju vara säkerheten och det är väl det som gör folk skeptiska till elektronisk lagring. Själv använder jag en jättebra tjänst där jag kan registrera alla grejor jag köper och ladda upp kvittot till desamma. På så sätt har jag alltid tillgång till serienummer och andra uppgifter till mina kapitalvaror, om de skulle bli stulna eller gå sönder. Kan jag rekommendera. :)
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Att ringa polisens nationella godsregister (som de kallade det sist jag ringde) är en bra idé, ur perspektivet att du som potentiell köpare då gjort så mycket du kan, för att säkerställa att saker och ting går schyst till, och själv slippa åtal vid eventuellt häleriärende. Däremot är det som någon var inne på, olika hur väl synkat de olika polisområdena är med den nationella databasen och sen hur väl uppdaterad denna är.
Registrerar polisen att man har ringt till registret så att detta kan användas som bevis i ett eventuellt åtal?

Kanske en fråga för våra advokater i forumet:
Om jag kan bevisa att jag har kollat med polisen huruvida klockan jag köpte av någon inte är stulen, men att det senare visar sig att den var stulen och den ursprungliga ägaren träder fram, vem har då rätt till klockan? Hur ser "styrkeställningen" ut mellan "jag har gjort allt jag kan som köpare" vs. "prylen är faktiskt min, den blev stulen"?
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Finns ens stor marknad i öst för detta. Har även i Sverige blivit erbjuden tex AP ROO för 40k...

40 rök för en stulen AP......finns det kriminella som betalar det för en ....ja då har det gått fel när man tänkt och man är således på rätt plats i sammanhanget social struktur.....
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Registrerar polisen att man har ringt till registret så att detta kan användas som bevis i ett eventuellt åtal?

Kanske en fråga för våra advokater i forumet:
Om jag kan bevisa att jag har kollat med polisen huruvida klockan jag köpte av någon inte är stulen, men att det senare visar sig att den var stulen och den ursprungliga ägaren träder fram, vem har då rätt till klockan? Hur ser "styrkeställningen" ut mellan "jag har gjort allt jag kan som köpare" vs. "prylen är faktiskt min, den blev stulen"?


Spelar som sagt ingen roll hur mycket forskning du har gjort innan köp. "God tro" finns som sagt inte kvar i Sverige...
 

willbur

Rolex
2-Faktor

Var själv misstänkt för häleri en gång i tiden för jag hade köpt en sak av en vad jag trodde vän som vid senare tillfälle när jag sålt den vidare visade vara stulen och då hamnade jag i en minst sagt knepig situation men det blev nerlagt till slut.
Jag förstår varför man har tagit bort "God tro" men kan bli knepigt ändå.
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Spelar som sagt ingen roll hur mycket forskning du har gjort innan köp. "God tro" finns som sagt inte kvar i Sverige...
Det finns alltså inga förmildrande omständigheter så som att man fick med det stulna original-kvittot med den stulna produkten... :grumpy: Omöjligt att vara 100%-ig säker när man köper begagnat. Bra för den bestulne dock.

Men det finns ljus i tunneln... https://www.stoldskyddsforeningen.s...ro/Lagen-om-god-tro/Godtrosforvarv-av-losore/
"Efter tio år får den nya ägaren behålla varan även om den ursprunglige ägaren upptäcker att den nye ägaren köpt den vara som från början tillhört honom/henne. Men den nye ägaren får oavsett tid inte behålla varan om han/hon vid tiden för köpet eller efter köpet borde ha misstänkt att säljaren inte hade rätt att sälja den."
 

JohnDoe

Rolex
Det finns alltså inga förmildrande omständigheter så som att man fick med det stulna original-kvittot med den stulna produkten... :grumpy: Omöjligt att vara 100%-ig säker när man köper begagnat. Bra för den bestulne dock.

Men det finns ljus i tunneln... https://www.stoldskyddsforeningen.s...ro/Lagen-om-god-tro/Godtrosforvarv-av-losore/
"Efter tio år får den nya ägaren behålla varan även om den ursprunglige ägaren upptäcker att den nye ägaren köpt den vara som från början tillhört honom/henne. Men den nye ägaren får oavsett tid inte behålla varan om han/hon vid tiden för köpet eller efter köpet borde ha misstänkt att säljaren inte hade rätt att sälja den."
Det sammanfaller väl med den allmänna preskriptionstiden för den typen av brott, dvs stöld, häleri osv. Dock bör man vara uppmärksam på att det är helt andra regler i många länder. Finns en och annan bilägare som fått problem under europasemester där det visat sig att deras bilar var stulna och ommärkta.
 

notnA

Omega
Är det någon som använder Smart-DNA/Märk-DNA på sina klockor? Jag lyssnade på Doktorns podcast om just märk-dna. Det verkade väldigt praktiskt och med internationellt register. I korthet gick det ut på att varje tub med märk-dna var unik och som man registrerar i sitt namn. Om polisen får in det som misstänkt stöldgods kontrollerar de dna-koden med registret.
Vid försäljning skriver man i försäljningsavtalet att varan är märkt och till vem. Enda problemet är väl om varan flippars flera led möjligtvis.

Det låter ju väldigt bra i teorin i alla fall. Tankar?
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Är det någon som använder Smart-DNA/Märk-DNA på sina klockor? Jag lyssnade på Doktorns podcast om just märk-dna. Det verkade väldigt praktiskt och med internationellt register. I korthet gick det ut på att varje tub med märk-dna var unik och som man registrerar i sitt namn. Om polisen får in det som misstänkt stöldgods kontrollerar de dna-koden med registret.
Vid försäljning skriver man i försäljningsavtalet att varan är märkt och till vem. Enda problemet är väl om varan flippars flera led möjligtvis.

Det låter ju väldigt bra i teorin i alla fall. Tankar?


Har också forskat lite kring detta. Känns smidigt att det bara är att pensla på ett unikt DNA. Tack för att du påminde mig. Kanske borde klicka hem en flaska nu när man har börjat köpa på sig en massa klockor :)
 

jhm

Panerai
Registrerar polisen att man har ringt till registret så att detta kan användas som bevis i ett eventuellt åtal?

Kanske en fråga för våra advokater i forumet:
Om jag kan bevisa att jag har kollat med polisen huruvida klockan jag köpte av någon inte är stulen, men att det senare visar sig att den var stulen och den ursprungliga ägaren träder fram, vem har då rätt till klockan? Hur ser "styrkeställningen" ut mellan "jag har gjort allt jag kan som köpare" vs. "prylen är faktiskt min, den blev stulen"?


Jag minns inte om de registrerar samtalet, men genom att begreppet god tro försvann, så innebär detta att den ursprungliga ägaren har rätten till t ex klockan som blev stulen. Att du köpt den utan att veta om att den var stulen, och även betalat 50K det är nu ditt problem. Har du tur slipper du åtal för häleri, men dessvärre får du försöka klämma tjuven på pengarna, för klockan går tillbaka till den ursprungliga ägaren. När god tro-begreppet fanns, kunde du få behålla klockan, eftersom du handlat i god tro. Detta förutsatte (och förutsätter delvis idag) att du inte köpte 50K-klockan för 15K. :)
 

jhm

Panerai
Är det någon som använder Smart-DNA/Märk-DNA på sina klockor? Jag lyssnade på Doktorns podcast om just märk-dna. Det verkade väldigt praktiskt och med internationellt register. I korthet gick det ut på att varje tub med märk-dna var unik och som man registrerar i sitt namn. Om polisen får in det som misstänkt stöldgods kontrollerar de dna-koden med registret.
Vid försäljning skriver man i försäljningsavtalet att varan är märkt och till vem. Enda problemet är väl om varan flippars flera led möjligtvis.

Det låter ju väldigt bra i teorin i alla fall. Tankar?


Används tydligen mycket i Tyskland (såg precis en dokumentär på tysk TV om det) men osäker om klockfreaks använder det också. :)
 

dauit

Panerai
2-Faktor
det enda jag vet är att Rolex register för stulna klockor är World wide men då räcker inte en polisanmälan utan även anmälan till Rolex via AD och som sagt jag är inte säker på att AD kollar varje klocka de få in

vidare läste jag i samband med den stulna klockan i paris om en kille som lämnat sin Rolex till någon AD eller RSC och den var anmäld stulen men han hade köpt den ny och hade cert med sitt namn på så någon hade använt hans serie nr för ett försäkrings bedrägeri

jobbigt som fan med allt detta, varför kan folk inte bara låta andras grejer vara ifred

Nu vet jag inte i för sig hur många begagnade Rolex en AD säljer men jag antar och hoppas att en AD som säljer Rolex kollar upp varje begagnad Rolex dom tar in för att sedan sälja vidare. Det vore lite av skandal ifall dom inte gör det.
 

poormans

Rolex
jag menar givetvis de klockor de får in för service, äkthetskontroll, mm
tror inte alla AD säljer begagnat det finns det andra som glatt gör

cheers
christian
 

Camo00

Patek
Finns absolut en marknad om än utanför den vita marknaden. Det kan inte vara några större problem att sälja till en mindre nogräknad person.

Varför "utanför den vita marknaden"?!

Jag kan knappast komma på något som är enklare att sälja "vitt" än en stulen Rolex. Släng upp tre bilder, skriv "historik okänd, säljes utan tillbehör", sätt ett bra pris och Vips - 39000 Swishas till Ditt konto...
 

POO

Panerai
Varför "utanför den vita marknaden"?!

Jag kan knappast komma på något som är enklare att sälja "vitt" än en stulen Rolex. Släng upp tre bilder, skriv "historik okänd, säljes utan tillbehör", sätt ett bra pris och Vips - 39000 Swishas till Ditt konto...


Ja visst, ut med den på blocket bara. Folk i allmänhet och kanske KSare i synnerhet tappar ju all sanns när de tror sig kunna fynda.
 

Camo00

Patek
Ja visst, ut med den på blocket bara. Folk i allmänhet och kanske KSare i synnerhet tappar ju all sanns när de tror sig kunna fynda.
Ja visst, ut med den på blocket bara. Folk i allmänhet och kanske KSare i synnerhet tappar ju all sanns när de tror sig kunna fynda.

Eller annons här?!
Undrar nån nåt så hävdar man att man nyligen köpt den, cash, av nån snubbe bla bla bla... Helt riskfritt!
Personligen är jag helt övertygad om att massor av ur som cirkulerar här har ett kriminellt förflutet, även om många inte vill kännas vid det...
 
Topp