jhm
Silver
Om jag skulle köpa en klocka som jag vill kolla upp så hade jag ringt 11414, förklarat mitt ärende, förhoppningsvis blivit kopplad till den grupp som jobbar med gods och frågat om klockan är stulen. Å andra sidan så kan de bara kolla upp inom Sveriges gränser, vad jag förstått.
Har AD register på alla stulna? Ett äkthetsintyg lär väl inte hjälpa för att inte framstå som hälare?
Finns det köpare finns det marknad.
Att ringa polisens nationella godsregister (som de kallade det sist jag ringde) är en bra idé, ur perspektivet att du som potentiell köpare då gjort så mycket du kan, för att säkerställa att saker och ting går schyst till, och själv slippa åtal vid eventuellt häleriärende. Däremot är det som någon var inne på, olika hur väl synkat de olika polisområdena är med den nationella databasen och sen hur väl uppdaterad denna är.
Det är egentligen lite småmärkligt, att ett teknologiskt framåt land som Sverige, inte kommit längre på den här fronten. Ett Helsingborgsföretag hade för några år sedan en tjänst, med ambitionen att bli Sveriges främsta register, där man via webben kunde gå in med ett serienummer själv, och kolla om grejen var anmäld stulen. Denna finns dock inte kvar längre tror jag.
Det är ett otyg när de långfingrades vänner ställer till det för oss andra.