• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Fixa eller ej?

Fixaa skrapmärket

  • Borsta om länkbitarna

    Röster: 7 9.2%
  • Låt det vara

    Röster: 69 90.8%

  • Totala väljare
    76
Det är inget speciellt med Rolex's stål. Den repas inte mindre bara för att den är dyrare. Vill du ha bättre reptålighet får du titta på klockor som har en reptålig beläggning på stålet eller att själva ytan behandlas efteråt, exempelvis Sinn Tegiment.
Lite speciellt med Rolex stål enl dom själva, men det gäller bara boetten och inte länken? Förstår inte hur folk menar att man skall bli glad åt detta med att det är battlescars eller "minnen"? Det här är fasen inte roligt när det händer. Vad göra? Antagligen inget t v eller besök en AD och diskutera saken. Byta dom två länkbitarna är väl det bästa kanske?
904L Stainless Steel
Model features
Rolex uses 904L stainless steel for its steel watch cases. 904L is mainly used in the high technology, aerospace and chemical industries, where maximum resistance to corrosion is essential. A superalloy, 904L is extremely resistant and highly polishable. It maintains its beauty even in the harshest environments.
 
Lite speciellt med Rolex stål enl dom själva, men det gäller bara boetten och inte länken? Förstår inte hur folk menar att man skall bli glad åt detta med att det är battlescars eller "minnen"? Det här är fasen inte roligt när det händer. Vad göra? Antagligen inget t v eller besök en AD och diskutera saken. Byta dom två länkbitarna är väl det bästa kanske?
904L Stainless Steel
Model features
Rolex uses 904L stainless steel for its steel watch cases. 904L is mainly used in the high technology, aerospace and chemical industries, where maximum resistance to corrosion is essential. A superalloy, 904L is extremely resistant and highly polishable. It maintains its beauty even in the harshest environments.

Mig veterligen är även länken av ståltypen 904L.
Rolex menar ju att deras stål klarar av korrision bättre men stålet i sig är lika reptåligt som alla andra.
De första reporna är mycket smärtsamma upplevelser som är svåra att acceptera men efter ett tag går det över.
Och även om du går till AD och byter ut länkbitarna, som i sig inte är billiga, är det bara en tidsfråga innan du får nya skador på finishen.
 
Mig veterligen är även länken av ståltypen 904L.
Rolex menar ju att deras stål klarar av korrision bättre men stålet i sig är lika reptåligt som alla andra.
De första reporna är mycket smärtsamma upplevelser som är svåra att acceptera men efter ett tag går det över.
Och även om du går till AD och byter ut länkbitarna, som i sig inte är billiga, är det bara en tidsfråga innan du får nya skador på finishen.
Japp, länken är också 904L.
Språkpolis: Du menar oxidation. :)
 
Om du stör dig på det så polera bort det helt enkelt, om dom gör det fint så kommer det inte märkas lika mkt som skrap märkena du fått iaf !
Har du extra länkbitar så byt ut den du kan byta och polera upp den andra!
Men så farligt var det inte om du frågar mig!
 
Lite speciellt med Rolex stål enl dom själva, men det gäller bara boetten och inte länken? Förstår inte hur folk menar att man skall bli glad åt detta med att det är battlescars eller "minnen"? Det här är fasen inte roligt när det händer. Vad göra? Antagligen inget t v eller besök en AD och diskutera saken. Byta dom två länkbitarna är väl det bästa kanske?
904L Stainless Steel
Model features
Rolex uses 904L stainless steel for its steel watch cases. 904L is mainly used in the high technology, aerospace and chemical industries, where maximum resistance to corrosion is essential. A superalloy, 904L is extremely resistant and highly polishable. It maintains its beauty even in the harshest environments.

Har lite känslan av att det är lätt säga att battle scars är coolt när det är någon annans klocka, men när det är ens egen, 2 månader gamla Rolex, så är det inte lika kul.

Den ena länken är fast, annars hade jag bara köpt nya lösa länkbitar och haft de gamla till när jag blir gammal och får svullna handleder :pompus:
 
Äh, låt det vara, med tiden kommer det att försvinna bland alla smårepor du får. Jag skrapade länken på min SubC mot badrumskaklet efter en alldeles för blöt utekväll också (dock inte lika djupt som dina). Shit happens.
 
Det var inte värsta sorten... Går att fixa men det kommer garanterat fler om du har den "till vardags", och det hoppas jag du har.
 
Det var inte värsta sorten... Går att fixa men det kommer garanterat fler om du har den "till vardags", och det hoppas jag du har.
Det kommer mer spår men det är ingen naturlag att det blir fler så stora ens på 10 år. Iom att det inte är så farligt så kan det nog göras bra till bara arbetskostnad. Jag hade knallat in till AD och diskuterat saken.
 
Diverse dings, skrap och hack blir det alltid. Sedan beror det mycket på vem som klockan sitter på,
@Stefan S
En del kan på kort tid verkligen lyckas förstöra sina grejer, tro mig!
Ok, ska man fixa skadan på det sättet att man i stort sett återskapar en fabriksny del som ser ut att den kommer direkt ifrån Rolex centrallager, då håller jag mer än gärna med
@Aurum . Känner man att en mer prosaisk nivå räcker så går det att ordna.
Men börja hos en AD, det är ingen dum idé.
 
Senast ändrad:
............
@Stefan S
En del kan på kort tid verkligen lyckas förstöra sina grejer, tro mig!
....
Jo, det vet jag allt men kan bara se till mig själv. Jag försöker var rädd om mina dyrare grejer men det där kan hända mig (har hänt mig men blev inte alls dom spåren). Hjärnan inte inkopplad för en sekund, man lär sig av det faktiskt. Ja, man kan sedan ha klockan i 10 år utan att få repor på den nivån med en för mig "normal" användning. Visst, spår blir det men det behöver inte bli såna repor. Om ni repar er två mån gamla bil, snackar ni också då om "battle scars" och "minnen" ?
 
Kanske byta plats på länkdelarna eller hänga om så de skadade delarna är på andra sidan (vid 12) så du inte ser dem så ofta.
 
Mig veterligen är även länken av ståltypen 904L.
Rolex menar ju att deras stål klarar av korrision bättre men stålet i sig är lika reptåligt som alla andra.
De första reporna är mycket smärtsamma upplevelser som är svåra att acceptera men efter ett tag går det över.
Och även om du går till AD och byter ut länkbitarna, som i sig inte är billiga, är det bara en tidsfråga innan du får nya skador på finishen.

Det är ingen speciell legering.
En helt vanlig legering precis som många andra.
En legering som är snuskigt bra i ett användningsområde kan mycket väl vara helt värdelös i ett annat användningsområde. Och bara för den gör ett användningsområde väldigt bra, så är det inte den bästa legeringen.

Och 904L är ingen superalloy. Rolex tycker det men den är knappast jämförbar med t.ex Inconel osv.


Tänk efter lite, Det är publicity.
Precis som "Ubåtsstål" hos sinn. Vad är ubåtsstål?
Precis som att säga "flygplansaluminium". Det säger ingenting alls
 
Tillbaka
Topp