• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Fixa upp farfars gamla goding!

Tjena!

Nu är det så att jag hittade min farfars gamla klocka som jag fick i arv för ett par år sedan men då var jag inte intresserad så den hamnade i en låda. Nu vill jag gärna fixa till den och behöver lite råd från er kunniga här!
Den är lite repig på glaset så finns det något bra sätt att få bort det eller måste man byta glas?
Och armbandet är lite kort så skulle behövs en länk minst för att den ska sitta perfekt. Men då jag inte har så bra kolla på modellen så vet jag ej vart jag ska leta.
Är tacksam för all hjälp jag kan få med detta!
Tack på förhand Ludvig!⭐️
7D2CED10-6223-4F53-9B95-B9BB3B22B2E4.jpeg
910BCFF1-604E-45B1-807B-42AD802FC0D6.jpeg
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Länk blir du nog tvungen att leta på ebay, klockforum och liknande. Glaset är med största säkerhet ett mineralglas så det måste du byta, inte värt att försöka polera bort djupare repor i det. Enligt serienumret är den ifrån 1995 eller 1985, jag tror mer på det första. Om du ska söka på nätet är det 7N43-9041 du söker på. 7N43 är urverket och 9041 är boett och utförande. Lycka till :)
*och underst kl6 står serienumret för tavlans utförande
 
Senast ändrad:

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
*jag antar att du har microjusteringen i låset i det yttersta hålet?
Det var värst vad man får återkomma för att man är för snabb ;)
Länken har också ett nummer på undersidan, 4136-BE som du kan söka på
 
Senast ändrad:

Exxet

Rolex
Tjena!

Nu är det så att jag hittade min farfars gamla klocka som jag fick i arv för ett par år sedan men då var jag inte intresserad så den hamnade i en låda. Nu vill jag gärna fixa till den och behöver lite råd från er kunniga här!
Den är lite repig på glaset så finns det något bra sätt att få bort det eller måste man byta glas?
Och armbandet är lite kort så skulle behövs en länk minst för att den ska sitta perfekt. Men då jag inte har så bra kolla på modellen så vet jag ej vart jag ska leta.
Är tacksam för all hjälp jag kan få med detta!
Tack på förhand Ludvig!⭐️
7D2CED10-6223-4F53-9B95-B9BB3B22B2E4.jpeg
910BCFF1-604E-45B1-807B-42AD802FC0D6.jpeg
En sån här extension clasp kan funka om man inte hittar rätt länkbitar, och som sagts ovan, glasbyte är enklast.
clasp.jpg
 
*jag antar att du har microjusteringen i låset i det yttersta hålet?
Det var värst vad man får återkomma för att man är för snabb ;)
Länken har också ett nummer på undersidan, 4136-BE som du kan söka på
Tack för bra och utförligt svar! :)

Vart kan man byta glas till en sån klocka? Är det speciellt för just seiko eller kan man hitta någon annanstans också?
Och ja den är på den yttersta men saknas nog en länk för att den ska sitta perfekt 👍
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Tack för bra och utförligt svar! :)

Vart kan man byta glas till en sån klocka? Är det speciellt för just seiko eller kan man hitta någon annanstans också?
Och ja den är på den yttersta men saknas nog en länk för att den ska sitta perfekt 👍
glasbyte hos vilken urmakare som helst skulle jag säga. När det gäller länk är det nog enklast att hitta en billig klocka på ebay
 
Topp