• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Fler underforum i diskussion?

JiiWe

Cartier
Hej,

Jag började fundera lite grann över hur Klocksnack är uppbyggt och om det inte skulle vara bättre om det hade ytterligare några delforum? Som det ser ut nu så finns det Diskussion, Vintage, Köp & sälj, Goodguys & badguys, Recensioner & köpguider, Hemslöjd, modd & fix och Hyllan (som man är nyfiken på!). Men skulle det inte gagna forumet om Diskussion fick några underforum? Som det ser ut nu så samlas alla 20000+ trådar i ett och samma forum. Trådarna har ju som bekant väldigt olika innehåll och många intressanta trådar livas sällan upp p.g.a att man då får bläddra igenom väldigt mycket oväsentligt förrän man kommer dit man vill (paketöppningar hit och OT-trådar dit). Ja, jag vet att det finns en sökfunktion men jag tror ändå att det skulle kunna gå att förbättra. Det behöver inte göras så stora förändringar men jag tycker att OT-trådarna borde få ett eget underforum och paketöppningstrådarna likaså. Sedan kanske hjälp-trådarna ("Hjälp mig hitta herrklocka", "Vilken ska jag välja?" o.s.v) också kan få ett underforum?

Vad tror ni? Skulle detta vara till nytta för diskussionen på Klocksnack eller är det bara onödigt? Jag tänker mig att fler diskussioner blir aktuella eftersom att inte OT-diskussionerna och paketöppningstrådarna ligger högst uppe i flödet stora delar av tiden?

Aja, bara en tanke, ni får risa eller rosa. Jag tycker att Klocksnack är ett grymt forum och hänger på tok för mycket här (får för lite gjort eftersom jag bara tittar på klockor hela tiden...) men det mesta går ju att förbättra.

Simma lugnt klockvänner!
 

Ruskprick

Panerai
2-Faktor
Håller med dig om OT och PAKETÖPPNING, det hade varit trevligt!
Ganska tydliga trådar, däremot "hjälp mig" osv kan nog bli lite luddigt beroende på hur man formulerar sig.
 

JiiWe

Cartier
Håller med dig om OT och PAKETÖPPNING, det hade varit trevligt!
Ganska tydliga trådar, däremot "hjälp mig" osv kan nog bli lite luddigt beroende på hur man formulerar sig.

Jo, du har nog rätt om det, blir krångligt att veta vad som ska ligga var med dem. Jag börjar dock bli mer och mer övertygad om att det skulle vara bäst om OT och Paketöppning fick egna underforum
 

JiiWe

Cartier
Reta inte upp yonsson mer nu, han skulle inte klara sig utan OT i diskussion.

Jo... Jag vill inte reta upp honom mer nä, känner att jag ligger på rejält minus där för tillfället.

Men tanken är inte att det ska försvinna från diskussion direkt. Det skulle snarare bara flyttas till ett underforum inom diskussion så kan man välja aktivt om man vill titta in på paketöppningstrådar eller OT-snack (och ha allt samlat!) och om man vill hålla sig till klocksnack så är man inne i det stora diskussionsforumet.
 

Chrisse

Patek
2-Faktor
Jo... Jag vill inte reta upp honom mer nä, känner att jag ligger på rejält minus där för tillfället.

Men tanken är inte att det ska försvinna från diskussion direkt. Det skulle snarare bara flyttas till ett underforum inom diskussion så kan man välja aktivt om man vill titta in på paketöppningstrådar eller OT-snack (och ha allt samlat!) och om man vill hålla sig till klocksnack så är man inne i det stora diskussionsforumet.

Skojar bara med dig.
Yonsson är största motståndaren av dem alla till OT, han skulle välkomna detta :D
 

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
Jag är rätt nöjd som det är, men en sak jag hade gillat vore om det visades fler trådar/sida. idag är det 30/sida.
Lättare att scolla än att byta sida och trådar hade stannat kvar i blickfånget under längre tid. 50trådar/sida kanske vore lagom?
 

RobertD

Ingenting
2-Faktor
Jag tycker det är trevligt med röran.

Håller faktiskt delvis med. Röran gör att man ser sånt som man annars hade missat. Lite att jämföra med att slå i ett uppslagsverk vs att googla på något... :)

Dock. Just paketöppningar som är så tydligt skilt från övriga typer av trådar, och möjligen även OT, skulle kunna få undersektioner. Men inte fler. Då tror jag bara att aktiviteten minskar istället.

Mina två ören! :)
 
Håller faktiskt delvis med. Röran gör att man ser sånt som man annars hade missat. Lite att jämföra med att slå i ett uppslagsverk vs att googla på något... :)

Dock. Just paketöppningar som är så tydligt skilt från övriga typer av trådar, och möjligen även OT, skulle kunna få undersektioner. Men inte fler. Då tror jag bara att aktiviteten minskar istället.

Mina två ören! :)

Det kan jag skriva under på, däremot inte som ett underforum, utan som ett eget på samma sätt som Goodguys/Hemslöjd/Vintage osv.
 

Galaxy

Rolex
Jag gillar det i stort sett som det är. Risken med alltför många underforum är väl att det blir segregerat. Tar vi Swedroid som exempel (där jag var aktiv förr), fanns det hundratals underforum vilket resulterade i att man endast besökte subforumet för respektive telefonmodell.
En stor fördel med Klocksnack tycker jag är att väldigt många namn är bekanta, och att man ser trådar om allt möjligt samlat på ett ställe. Det tror jag är svårt att behålla om man delar upp det mer och mer.

En OT-del samt en paketöppningsdel skulle väl möjligen vara på sin plats i så fall (om någon OT ska finnas över huvud taget) där man inte får någon post count.
 

Tuktuk

Patek
2-Faktor
Håller med om att Paketöppning kanske skulle kunna ha en egen forumrubrik, men OT...det här är ju ett klockforum ;)
 

JiiWe

Cartier
Håller faktiskt delvis med. Röran gör att man ser sånt som man annars hade missat. Lite att jämföra med att slå i ett uppslagsverk vs att googla på något... :)

Dock. Just paketöppningar som är så tydligt skilt från övriga typer av trådar, och möjligen även OT, skulle kunna få undersektioner. Men inte fler. Då tror jag bara att aktiviteten minskar istället.

Mina två ören! :)

Jag gillar det i stort sett som det är. Risken med alltför många underforum är väl att det blir segregerat. Tar vi Swedroid som exempel (där jag var aktiv förr), fanns det hundratals underforum vilket resulterade i att man endast besökte subforumet för respektive telefonmodell.
En stor fördel med Klocksnack tycker jag är att väldigt många namn är bekanta, och att man ser trådar om allt möjligt samlat på ett ställe. Det tror jag är svårt att behålla om man delar upp det mer och mer.

En OT-del samt en paketöppningsdel skulle väl möjligen vara på sin plats i så fall (om någon OT ska finnas över huvud taget) där man inte får någon post count.
Håller med er båda. OT och paketöppning är aktuellt tycker jag men skapar man fler underforum så kommer man tappa aktivitet för att det bara blir krångligt att hitta rätt och man missar flertalet intressanta trådar eftersom man är i "fel" underforum.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
En OT-del ( OT-upproret dör aldrig) och en "stora paketöppningstråden" hade lyft forumet avsevärt. Är så saaaatans trött på både OT och paketöppningar. Paketöppningar är helt meningslösa om man inte delar med sig av en bakomliggande historia om klockan.
 

jandan

Panerai
Jag gillar faktiskt att det bara är en diskussionsdel, där har jag faktiskt ändrat mig sedan tidigare.
Jag dyker ofta in i trådar och hittar intressanta diskussioner, både OT och även andra, som jag garanterat
hade missat annars. så för min del får det gärna vara som det är. Jag tycker att för stunden är det inte så många
OT-trådar så det stör. Om däremot OT ökar så bör man kanske överväga att flytta in detta i en egen del.
 

JiiWe

Cartier
En OT-del ( OT-upproret dör aldrig) och en "stora paketöppningstråden" hade lyft forumet avsevärt. Är så saaaatans trött på både OT och paketöppningar. Paketöppningar är helt meningslösa om man inte delar med sig av en bakomliggande historia om klockan.

Visst ja, egentligen behövs det inte ett eget sub-forum för paketöppningar utan de kan lika gärna samlas i en och samma tråd.

Edit: Eller det blir väl lite rörigt kanske när nån vill gratta för klockan fyra sidor bak och en annan har en fråga om en klocka i början av tråden...
 

JiiWe

Cartier
Äh. Ett grattisinlägg är ju meningslöst. Det finns ju en like-funktion.

Jo, men det har ju inte folk förstått... Paketöppningstrådarna svämmas ju över av grattisinlägg

Edit: Vilket är väldigt synd för det finns inte så stor mening att läsa de trådarna då eftersom man måste scrolla igenom 30+ grattisinlägg innan man hittar ett inlägg med intressanta frågor eller information...
 

frere

Audemars
2-Faktor
Har tidigare resonerat precis som du, JiiWe. Men faktiskt ändrat mig med tiden.

Det är faktiskt ganska svårt att dra gränsen mellan en paketöppningstråd och en presentation av en ny klocka. Skalan är flytande. Vid hur många tecken övergår en paketöppning till att bli en informativ presentation, och en presentation till att bli en riktig recension? Fast det är klart, om alla textlösa paketöppningar med tejp och lådor fick hamna i en egen liten del med färre läsare, kanske folk skulle börja anstränga sig och skriva lite mer för att få posta i det välfrekventerade diskussionsforumet istället...

OT i sin nuvarande omfattning ser jag inte heller som något större problem. Har istället svårt att se att särskilt många verkligen skulle använda en separat OT-del. De flesta loggar nog inte in på ett klockforum för att sedan gå in i en forumdel utan koppling till klockor? Det skulle vara gänget som anammat forumet som en del av sin livsstil och sitt sociala liv i så fall. (Men de hamnar ju ändå på hyllan så småningom.) Och en eller annan tramspostare. (Men de tröttnar ju ändå alltid efter någon månad, och drar vidare till något annat forum.)

Själv tror jag att mycket av oredan i diskussion skulle lösa sig om alla bara började med att posta sina vintagetrådar under vintage och inte under diskussion. Trots att man, hemska tanke, riskerar att få färre "likes" där.;)
 

JiiWe

Cartier

Ja, det är möjligt att du har rätt, än så länge är det kanske onödigt med en uppdelning. Risken är väl som du säger att det blir två forumsdelar som har ganska få besökare och dör ut lite grann... Och sen det här med att dra gränsen vad som är en presentation eller bara traditionell paketöppning. Svårt!
 
Topp