• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Flytta utomlands!

Widowmaker

Guld
2-Faktor
Hej.

Har länge varit nyfiken på att flytta utomlands. Köpa, hyra eller backpacka runt!!
Utbildar mig för tillfället till webbutvecklare med hopp om att kunna jobba via datorn varifrån som Helst ute i världen :D

Oavsett, någon som gjort detta? Hur går det till rent praktiskt.? Vad var syftet?För/nackdelar?

Jag är själv väldigt inställd på Asien. Hur är det att köpa/hyra där? Jobba? Hit me :D

Hej.

Har länge varit nyfiken på att flytta utomlands. Köpa, hyra eller backpacka runt!!
Utbildar mig för tillfället till webbutvecklare med hopp om att kunna jobba via datorn varifrån som Helst ute i världen :D

Oavsett, någon som gjort detta? Hur går det till rent praktiskt.? Vad var syftet?För/nackdelar?

Jag är själv väldigt inställd på Asien. Hur är det att köpa/hyra där? Jobba? Hit me :D
Finns ett svenskt bolag i vietnam som sysslar med webbutveckling. Verkar schysst.

Vafan du kan ju inte flytta till Asien mannen :)

Nä men spred your wings and good luck!
När hade du tänkt dig detta? Dra till Dubai :D

När min utbildning är klar. då skulle det vara kul att prova lite annat än Sverige. älskar ju att resa så varför inte kombinera nytta med nöje :)

Dubai vore coolt :)

Har tyvärr inga tips mer än att du gör helt rätt. Om du kommer tillbaka sen om 2-3 år så kommer det mesta vara precis som vanligt och du har troligtvis inte missat så värst mycket men skaffat minnen för livet.

När min utbildning är klar. då skulle det vara kul att prova lite annat än Sverige. älskar ju att resa så varför inte kombinera nytta med nöje :)

Har du spenderat tid i Dubai?

Har själv haft chansen att spendera tid utomlands, men aldrig tagit den. Hittills. Övertygad om att det ger mycket erfarenheter som kan vara attraktiva när man vill komma hemåt igen. Jag säger kör!

Hej,

Ta chansen om du kan, jag fick möjligheten/turen att börja resa när jag var 20år, bott i de flesta världsdelar och sätt väldigt många olika kulturer och platser som är unika...
De senaste 10åren har jag bott i Thailand, här trivs jag bäst.... problemet kan vara att det kan bli svårt efter lite tid att flytta tillbaka till Sverige (regn, slask och kyla lockar mindre och mindre) :)

Kör bara kör!! ;)

Mvh
Micke

Hej,

Ta chansen om du kan, jag fick möjligheten/turen att börja resa när jag var 20år, bott i de flesta världsdelar och sätt väldigt många olika kulturer och platser som är unika...
De senaste 10åren har jag bott i Thailand, här trivs jag bäst.... problemet kan vara att det kan bli svårt efter lite tid att flytta tillbaka till Sverige (regn, slask och kyla lockar mindre och mindre) :)

Kör bara kör!! ;)

Mvh
Micke

Får man fråga vad det är du jobbar med? Hur är det med boende och visum? Har funderat på thai.

Dubai är bra om du kan skaffa ett bra jobb. Att leva bra är dyrt och det blir väldigt varmt och fuktigt på sommaren. Sedan så kan man väl absolut ha synpunkter på hur samhället fungerar i stort. Det är lite smutsigt över hur folk behandlas men det finns också stora uppsidor med att bo där. Noll skatt, bra väder 8-9 mån om året, noll kriminalitet, rent, bra utbud gällande det mest och fantastisk service. Bara att skicka ett pm om du har specifika frågor om att bo och arbeta där. Jag har hyfsad koll på vad som gäller.

Kan bara instämma. Ta chansen om du kan
  • Inget är för evigt, så oavsett om du stannar för evigt eller 6 månader så behöver du inte se det som "permanent" inledningsvis.
  • Tänk lagom, red ut jobb ,visum osv sen är det Asien du vill till, åk bara. Saker reder sig längs vägen.
  • Har bott i Latinamerika, Afrika, Ryssland. Bort är bäst, hemma är sådär.
  • Vi är ju sjukt stela i Sverige, du kommer känna friden när du kommer bort.
  • Kör hårt, lycka till och ta steget :)
Mvh
M

Får man fråga vad det är du jobbar med? Hur är det med boende och visum? Har funderat på thai.

Jag jobbar med Telecom (vi får se hur länge till...) ;)

Boende är billigt i Thailand/Bangkok (om man jämför med Stockholm), visum/arbetstillstånd ska arbetsgivaren ordna.

Om du har fler frågor om Thailand som är du väldigt välkommen att höra av dig via PM. :)

Av alla länder jag varit i utomlands så är dessa tre de jag varit mest i.
Detta är mina åsikter, kanske inte helt PK men det är mina åsikter efter att ha spenderat tid i landet.

Dubai:
Fake. Allting är byggt på slaveri och bullshit.
Ja, Det är fancy, Det är flådigt. Men så hade ditt egna hus också varit om slavar hade byggt det och material kunde köpas billigt från en annan slavdrivare.
Araberna är enorma hycklare och dom kan ingenting. All kunskap i landet är antingen Indier eller västerlänningar.
Det enda araberna klarar av är att stämpla ditt pass på flygplatsen.
Extrem rasism från araberna.

Kina:
Mycket trevligt folk, stort land såklart.
Folket är det bästa med landet.
Noll rasism. Ordet rasism existerar knappt ens i kinesiska. Man kan skämta om varandras och egna raser utan problem, citat från en kines jag jobbade nära: "No please, you do it. I'm Chinese, no good quality!"
Att kineserna ofta svor på saker "Fucking chinese shit!" Var ganska vanligt.
Shanghai är en skithåla som inte kan representera resten av Kina, kan tänka mig att Peking är densamma.
Shanghai är bara en fasad. Flådig fasad på skit byggnader.
Jag spenderade några månader i Nantong, En stad utan turism och bara kineser. En mycket vacker stad som inte försökte vara något extravagant. Men istället var det rent och snyggt, mycket väl omhändertagna byggnader. Total motsats mot Shanghai.
Så åker du till Kina, ta någon annan stad än Shanghai/Beijing.
Det tråkiga är att medelklassen knappt existerar. Fattigdomen är enorm, och väldigt tydlig runt Shanghai där en 70 åring står med sin cykel som har allt han äger på pakethållaren och bredvid sitter en 21 åring i sin Ferrari 458. Tyvärr en mycket vanlig syn.

Syd Korea:
Det bästa landet jag har varit i efter Sverige.
Stark medelklass, kan nästan jämföras med Sverige.
Trevligt folk om än lite svåra ibland då deras förmåga att fatta beslut är lika med noll. Vi kallade det för "Land of Confusion".
Språket går att lära sig till skillnad från kinesiska.
De är inte lika trevliga som kineser, men ändå mycket trevligare än resten av världen ändå.
Vet inte hur många gånger man bara var ute och gick och en Korean försökte prata engelska med en enbart för att de tycker det är kul att prata engelska.
Dock, till skillnad mot kineserna så är de ganska rasistiska. Tyvärr. Så man får stå ut med att man inte är välkommen in överallt.
Det är dock inte ofta, men det förekommer.

Men av dessa länder tycker jag bäst om Syd Korea p.g.a att dom har en stark medelklass.
Tvåa kommer Kina och det är pga fattigdom i landet.
Trea kommer Dubai och det kommer sist av alla länder jag besökt.
Kriminalitet existerar inte i någon av dessa länder. Isåfall är Kina värst, och där är du säkrare än på lidingö.

Detta är mina åsikter, kanske inte helt PK men det är mina åsikter efter att ha spenderat tid i landet.

Dubai:
Ja, Det är fancy, Det är flådigt. Men så hade ditt egna hus också varit om slavar hade byggt det och material kunde köpas billigt från en annan slavdrivare.
Araberna är enorma hycklare och dom kan ingenting. All kunskap i landet är antingen Indier eller västerlänningar.

Kina:
Noll rasism. Ordet rasism existerar knappt ens i kinesiska. Man kan skämta om varandras och egna raser utan problem, citat från en kines jag jobbade nära: "No please, you do it. I'm Chinese, no good quality!"
Shanghai är en skithåla som inte kan representera resten av Kina, kan tänka mig att Peking är densamma.
Jag spenderade några månader i Nantong, En stad utan turism och bara kineser. En mycket vacker stad som inte försökte vara något extravagant. Men istället var det rent och snyggt, mycket väl omhändertagna byggnader. Total motsats mot Shanghai.
Det tråkiga är att medelklassen knappt existerar. Fattigdomen är enorm, och väldigt tydlig runt Shanghai där en 70 åring står med sin cykel som har allt han äger på pakethållaren och bredvid sitter en 21 åring i sin Ferrari 458. Tyvärr en mycket vanlig syn.

Syd Korea:
Trevligt folk om än lite svåra ibland då deras förmåga att fatta beslut är lika med noll. Vi kallade det för "Land of Confusion".
De är inte lika trevliga som kineser, men ändå mycket trevligare än resten av världen ändå.
Vet inte hur många gånger man bara var ute och gick och en Korean försökte prata engelska med en enbart för att de tycker det är kul att prata engelska.
Dock, till skillnad mot kineserna så är de ganska rasistiska. Tyvärr. Så man får stå ut med att man inte är välkommen in överallt.

Men av dessa länder tycker jag bäst om Syd Korea p.g.a att dom har en stark medelklass.
Kriminalitet existerar inte i någon av dessa länder. Isåfall är Kina värst, och där är du säkrare än på lidingö.

Du och jag har väldigt olika syn på Korea och Kina :D (mycket håller jag med om dock)
Jag föredrar också Korea av de två länderna och hade gärna spenderat lite mer tid där faktiskt.

Många bra tips nu. Det gillas. Någon som konkret kan berätta något om hur det är med just boende därifrån ni har erfarenhet.
Hyr man? Lätt/svårt att få? Hur är standard.

Har även funderat på att göra det lätt och kunna tänka mig flytta inom EU.

Men Asien eller USA känns ju bra mycket roligare och mer spännande. Vi är dessutom två om dessa, då min bättre hälft är exakt lika inriktad på utlandets sötma som jag.

Dubai:

Kina:

Syd Korea:

Har du arbetat som slav i Dubai? Det låter nästan som det.
Säg ett land som inte har hycklare ?
Och att Kina är så bra är väldigt tveksam.

Sydkorea däremot är kanon!

Senast ändrad:
Jag är öppen för det mesta :D har ej ännu besökt Dubai, varit nära många ggr. Men alltid blivit annat. Har kollat lite på nätet och YouTube om att bo där. Verkar ju väldigt speciellt :D och verkar krävas ett väldigt högavlönat jobb då det mesta verkar kosta multum.

Du och jag har väldigt olika syn på Korea och Kina :D (mycket håller jag med om dock)
Jag föredrar också Korea av de två länderna och hade gärna spenderat lite mer tid där faktiskt.

Det enda man är orolig över i Kina och Korea är andra västerlänningar :D
Speciellt ryssar i Korea...

Att ens vilja bo och verka i ett land som är en diktatur och behandlar sina medmänniskor som slavar det är för mig en gåta....

Jag förstår inte heller.
Sedan att det är en status att åka på semester till ett slav-paradis förstår jag inte heller.
Gemene svensken bara blundar för slaveri men är vegetarian för att djuren plågas.

Har du arbetat som slav i Dubai? Det låter nästan som det.
Säg ett land som inte har hycklare ?
Och att Kina är så bra är väldigt tveksam.

Sydkorea däremot är kanon!

Det är ett slaveri. Har du varit där?
Stackars pakistanier som står och knackar flera hektar gatsten i 50 graders värme under ramadan utan att ens få dricka vatten!
Allt jag ville var att bara ställa min bil där med AC på full blås och packa så många av dom i bilen som möjligt, men skulle jag göra det hade jag blivit utkastad ur hamnen med huvudet före.
Sade jag att Kina är ett bra land? Jag sade att folket är väldigt bra.
Du tycks inte ha läst en enda sak jag skrev, utan enbart söker konflikter.
Åk till länderna i fråga istället för att sitta på Internet och tro och tycka till.

Kan också säga till TS att Hong Kong är ett riktigt coolt ställe!
Något mer än så kan jag inte riktigt säga då jag inte vet så mycket om Hong Kong. Har enbart varit där cirka 1 vecka totalt.
Det är en upplevelse utöver något annat.

Det enda man är orolig över i Kina och Korea är andra västerlänningar :D
Speciellt ryssar i Korea...

Jag förstår inte heller.
Sedan att det är en status att åka på semester till ett slav-paradis förstår jag inte heller.
Gemene svensken bara blundar för slaveri men är vegetarian för att djuren plågas.

Det är ett slaveri. Har du varit där?
Stackars pakistanier som står och knackar flera hektar gatsten i 50 graders värme under ramadan utan att ens få dricka vatten!
Allt jag ville var att bara ställa min bil där med AC på full blås och packa så många av dom i bilen som möjligt, men skulle jag göra det hade jag blivit utkastad ur hamnen med huvudet före.
Sade jag att Kina är ett bra land? Jag sade att folket är väldigt bra.
Du tycks inte ha läst en enda sak jag skrev, utan enbart söker konflikter.
Jag har varit i Dubai ja, pratar med en del arbetare också ja, många har det bättre i Dubai än hemma i Pakistan osv. Dom är där frivilligt !
Men ja deras arbetsförhållanden är katastrof och det är synd om dom, inget snack om saken.

Jag är inte ute efter konflikter, men när du skriver att araber är hycklare så är det nog du som är ute efter konflikter. Drar alla araber över en kam. Folket i UAE är inte som vanliga araber så tycker ditt uttalande var riktigt tråkigt !

Tillbaka
Topp