• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Flytta utomlands!

Instämmer med övriga - dra om du kan!

Har själv bott utomlands i omgångar under mer än 10 år, Panama, Italien, Skottland, Kina. Livet handlar om erfarenheter - och det är både lärorikt och kul.

Jag har varit i Dubai ja, pratar med en del arbetare också ja, många har det bättre i Dubai än hemma i Pakistan osv. Dom är där frivilligt !
Men ja deras arbetsförhållanden är katastrof och det är synd om dom, inget snack om saken.

Jag är inte ute efter konflikter, men när du skriver att araber är hycklare så är det nog du som är ute efter konflikter. Drar alla araber över en kam. Folket i UAE är inte som vanliga araber så tycker ditt uttalande var riktigt tråkigt !

Jag jobbade med pakistanier och indier som var elektriker. Dom hade det bra, ja. Dom var riktigt nöjda. Men de var inte några stenläggare.
När jag var där så blev det precis olagligt för arbetsgivare att beslagta deras pass. Lite sent kanske?
Och tydligen följdes inte det bra heller.

Araber, De får inte dricka alkohol.
Likförbannat körde varannan arab full. Hur ofta satt man inte i baren och bredvid satt en arab med sin fläktrem på huvudet och halsade öl varpå han gick ut och körde hem i sin enorma Land Cruiser.
Alla barer för araber har dubbla dörrar och inga fönster så att Allah inte kan se dom dricka.
Tyvärr, jag håller inte de högt i kurs.
Men jag skrev redan innan att mina åsikter inte är särskilt PK.

Kvinnorna är hemska där också. Förståeligt dock eftersom de är ständigt förtryckta.
Vet inte hur ofta dom kunde gorma och ha sig på en enbart för att man var vit. Men visst, klart man står under dom i hierarkin i deras land.
Endast en gång var en kvinna där trevlig mot mig och sade God morgon. Och jag ignorerade henne eftersom jag inte trodde att hon pratade med mig... (därför dom pratade aldrig med mig)

Jag jobbade med pakistanier och indier som var elektriker. Dom hade det bra, ja. Dom var riktigt nöjda. Men de var inte några stenläggare.
När jag var där så blev det precis olagligt för arbetsgivare att beslagta deras pass. Lite sent kanske?
Och tydligen följdes inte det bra heller.

Araber, De får inte dricka alkohol.
Likförbannat körde varannan arab full. Hur ofta satt man inte i baren och bredvid satt en arab med sin fläktrem på huvudet och halsade öl varpå han gick ut och körde hem i sin enorma Land Cruiser.
Alla barer för araber har dubbla dörrar och inga fönster så att Allah inte kan se dom dricka.
Tyvärr, jag håller inte de högt i kurs.
Men jag skrev redan innan att mina åsikter inte är särskilt PK.
Araber är lika mycket människor som alla andra och får göra vad dom vill, dom som följer Islam avstår, dom som inte gör det dricker osv. Upp till individen själv. Du har en riktigt skev och trångsynt bild Jimmy. Lycka till

Av alla länder jag varit i utomlands så är dessa tre de jag varit mest i.
Detta är mina åsikter, kanske inte helt PK men det är mina åsikter efter att ha spenderat tid i landet.

Dubai:
Fake. Allting är byggt på slaveri och bullshit.
Ja, Det är fancy, Det är flådigt. Men så hade ditt egna hus också varit om slavar hade byggt det och material kunde köpas billigt från en annan slavdrivare.
Araberna är enorma hycklare och dom kan ingenting. All kunskap i landet är antingen Indier eller västerlänningar.
Det enda araberna klarar av är att stämpla ditt pass på flygplatsen.
Extrem rasism från araberna.

Kina:
Mycket trevligt folk, stort land såklart.
Folket är det bästa med landet.
Noll rasism. Ordet rasism existerar knappt ens i kinesiska. Man kan skämta om varandras och egna raser utan problem, citat från en kines jag jobbade nära: "No please, you do it. I'm Chinese, no good quality!"
Att kineserna ofta svor på saker "Fucking chinese shit!" Var ganska vanligt.
Shanghai är en skithåla som inte kan representera resten av Kina, kan tänka mig att Peking är densamma.
Shanghai är bara en fasad. Flådig fasad på skit byggnader.
Jag spenderade några månader i Nantong, En stad utan turism och bara kineser. En mycket vacker stad som inte försökte vara något extravagant. Men istället var det rent och snyggt, mycket väl omhändertagna byggnader. Total motsats mot Shanghai.
Så åker du till Kina, ta någon annan stad än Shanghai/Beijing.
Det tråkiga är att medelklassen knappt existerar. Fattigdomen är enorm, och väldigt tydlig runt Shanghai där en 70 åring står med sin cykel som har allt han äger på pakethållaren och bredvid sitter en 21 åring i sin Ferrari 458. Tyvärr en mycket vanlig syn.

Syd Korea:
Det bästa landet jag har varit i efter Sverige.
Stark medelklass, kan nästan jämföras med Sverige.
Trevligt folk om än lite svåra ibland då deras förmåga att fatta beslut är lika med noll. Vi kallade det för "Land of Confusion".
Språket går att lära sig till skillnad från kinesiska.
De är inte lika trevliga som kineser, men ändå mycket trevligare än resten av världen ändå.
Vet inte hur många gånger man bara var ute och gick och en Korean försökte prata engelska med en enbart för att de tycker det är kul att prata engelska.
Dock, till skillnad mot kineserna så är de ganska rasistiska. Tyvärr. Så man får stå ut med att man inte är välkommen in överallt.
Det är dock inte ofta, men det förekommer.

Men av dessa länder tycker jag bäst om Syd Korea p.g.a att dom har en stark medelklass.
Tvåa kommer Kina och det är pga fattigdom i landet.
Trea kommer Dubai och det kommer sist av alla länder jag besökt.
Kriminalitet existerar inte i någon av dessa länder. Isåfall är Kina värst, och där är du säkrare än på lidingö.
Att kallla alla araber för hycklare, skriva att araber inte kan någonting och samtidigt kalla DOM rasister känns inte speciellt genomtänkt. :(

Att kallla alla araber för hycklare, skriva att araber inte kan någonting och samtidigt kalla DOM rasister känns inte speciellt genomtänkt. :(

Men det är ju vi svenskar också.. nog om det.

Nu håller vi oss till ämnet där folk mer än gärna får dela med sig utav sina kunskaper och erfarenheter kring att bo utomlands

• Like
Reactions: Bas
Hej.

Har länge varit nyfiken på att flytta utomlands. Köpa, hyra eller backpacka runt!!
Utbildar mig för tillfället till webbutvecklare med hopp om att kunna jobba via datorn varifrån som Helst ute i världen :D

Oavsett, någon som gjort detta? Hur går det till rent praktiskt.? Vad var syftet?För/nackdelar?

Jag är själv väldigt inställd på Asien. Hur är det att köpa/hyra där? Jobba? Hit me :D
Kolla in 84codes.

Fasen vad jag önskar att jag skaffat en mer utländskt gångbar utbildning i min ungdom! Hade väldigt gärna testat på en sejour utomlands men det är dessvärre inte aktuellt med den begränsade kompetens man sitter på...

Tänk på det ungdomar!!

Är det någon som har erfarenhet utav vad en utlandsvistelse gör för ens karriärmöjligheter?
Folk säger då alltid till mig om att det är så bra att jobba utomlands och att det kommer vara mycket bra på CV etc när jag berättar att jag jobbar utomlands, men skulle vara intressant om någon faktiskt har haft erfarenhet utav hur det har påverkat karriären. Jag vet ju inte själv då jag bara jobbat på detta bolag sen jag gick klart på universitetet.

Är det någon som har erfarenhet utav vad en utlandsvistelse gör för ens karriärmöjligheter?
Folk säger då alltid till mig om att det är så bra att jobba utomlands och att det kommer vara mycket bra på CV etc när jag berättar att jag jobbar utomlands, men skulle vara intressant om någon faktiskt har haft erfarenhet utav hur det har påverkat karriären. Jag vet ju inte själv då jag bara jobbat på detta bolag sen jag gick klart på universitetet.
Beror nog på bolag. Jag jobbar på ett svenskt fastighetsbolag inom ekonomi/finans. Så länge personen kan engelska struntar jag i utlandsjobb/utlandsplugg när jag anställer.
Men! Jobba/plugga utomlands kan säga något om personen. Liksom vissa extrajobb, sport, studentföreningar etc. Handlar mer om att göra något utöver att bara plugga.

Men om du frågar någon som är chef på ex google så kan nog mycket väl svaret vara ett annant.

Jag pluggar utomlands och är inne på mitt andra år. Innan jag flyttade så bodde jag i Australien ett år och reste ett. Så inte bott i Sverige på nästan fyra år. Ångrar det inte alls. Allt hemma i Sverige är som vanligt, det enda som har ändrats är namnen på nattklubbar.
Praktiskt: När jag är hemma så använder jag mig av kontaktkort och det är det enda jag har, har sagt upp alla abonnemang av telefoni och tv, gymkort har jag fryst. Står skriven hos en av mina föräldrar och har en hemförsäkring som jag förlängt till utlandet som ger mig exakt samma villkor utomlands som när jag är hemma. Jag har för mig att det är några hundralappar i månaden för detta :)

Tillbaka
Topp