• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Fråga om storlek på klocka (Seamaster)

Hej!

Har nu varit på jakt efter en seamaster ett tag och var till en försäljare för att pröva en. Just detta exemplar var ny och är därmed 42mm (ett år bakåt och längre är 41mm vad jag förstått det som?)

Min fråga är då om denna klocka anses för stor för min arm då den är väldigt liten. Om ja, tror ni i så fall att en 41mm hade passat bättre?

Tack för feedback!

Bilagor

• EB80DCEC-5C22-4CC7-B0DC-E353CBE019BE.jpeg
    EB80DCEC-5C22-4CC7-B0DC-E353CBE019BE.jpeg
    93.3 KB · Visningar: 25
Det finns ett helt gäng trådar i ämnet om du söker lite men så länge du själv är nöjd spelar det väl ingen roll vad någon annan tycker? :) Generella råd brukar vara att se sig i spegeln för att få en bättre uppfattning om hur klockan bärs jämfört med att se den rakt uppifrån samt att man snarare bör titta på s.k. L2L (lug to lug, från övre till nedre del av bandhornen) än den faktiska diametern.

Jag tycker att det ser bra ut och gillar du det själv är det bara att slå till! ;)

Om bilden är på dig så anser jag att den fungerar på din handled! Men som ovan nämt så testa en 41a också och det viktigaste är att du känner att det är rätt och inte vad någon annan tycker! Det är ju trots allt du som ska bära den! :)

Ja, bilden är tagen på min arm.

Får försöka hitta någon som har en 41mm att jämföra med innan jag tar något beslut då. Kul att höra att den inte upplevs som allt för stor ändå!

Hej!

Har nu varit på jakt efter en seamaster ett tag och var till en försäljare för att pröva en. Just detta exemplar var ny och är därmed 42mm (ett år bakåt och längre är 41mm vad jag förstått det som?)

Min fråga är då om denna klocka anses för stor för min arm då den är väldigt liten. Om ja, tror ni i så fall att en 41mm hade passat bättre?

Tack för feedback!
Jag tycker det ser bra ut. Det ser modernt ut. Det ska se ut så nuförtiden.

Tror inte jag är så mycket för gummi faktiskt :) tycker länken är fin faktiskt, är ju lite utav en charm på Omega tycker jag.

Mått på handleden är c.a 16.5 cm om jag måttat rätt, låter det rimligt?

Jag tycker det ser bra ut. Det ser modernt ut. Det ska se ut så nuförtiden.
Jag tycker tvärtom jag.... Trenden är väl snarare lite mindre klockor o dykare runt 40 känns hetare än 42. Utan vridring är vi väl snarare på typ 38 om vi skall prata modern? (Och generalisera massor) Sedan säger jag inte att man skall bry sig om trender nödvändigtvis.....

Mått på handleden är c.a 16.5 cm om jag måttat rätt, låter det rimligt?
Det är en rimlig omkrets, och lite åt det mindre hållet, men inte extremt. (Jag har ca 17,5 vilket nog är ganska "medel".)
Men som någon redan sagt, omkretsen är inte allt. Mät bredden också; man kan ha olika form på handleden, så (också som sagt), lug-to-lug-måttet är minst lika viktigt. Man vill inte att bandhornen står ut som "hyllor" med armbandet rakt ner från dem.

Det har som sagt (igen) skrivits massor om detta. Det är en massa faktorer som påverkar, förutom måtten i sig:
  • Formen på boetten. En del har rakare horn, en del mer krökta.
  • Boetter med bezel kan vara större, eftersom urtavlan är relativt sett mindre.
  • Boetter utan bezel, speciellt kostymklockor kan gärna vara lite mindre, eftersom de nästan bara är urtavla.
  • Ljusa urtavlor ser större ut (så kan vara lite mindre).
  • Mörka urtavlor är tvärtom, ser mindre ut.
  • Smaken; den är som bekant, som baken.

Senast ändrad:
Rent objektivt sitter den helt ok på din arm. Du skulle kunna ha mindre men kanske inte större. Klockans bandhorn ska inte gå utanför handleden och man ska kunna se strukturen/typen av länk vilket man kan. Kör om du gillar den. Ta en mindre om du föredrar det. Gå på det som känns bra du vänjer dig oavsett.

42 funkar men jag skulle välja max 41 mm om jag hade så smala handleder. Oavsett val en fantastisk klocka! Har själv haft 41 mm för ett par år sedan och den satt helt perfekt på mig.

Jag tycker tvärtom jag.... Trenden är väl snarare lite mindre klockor o dykare runt 40 känns hetare än 42. Utan vridring är vi väl snarare på typ 38 om vi skall prata modern? (Och generalisera massor) Sedan säger jag inte att man skall bry sig om trender nödvändigtvis.....
Jag har uppfattat att klockornas diameter har blivit större de senaste två decennierna. Kanske har jag missat att det vänt. Den ledande trendsättaren Rolex har ju ökat datejust och daydate diameter med 4 mm, från 36 mm till 40 mm. T.o.m. 41 mm. Menar du att den senaste trenden har gjort att många köper äldre klockor där mindre diameter var norm, eller menar du att nya klockor går mot mindre? Jag kan inte se någon modell oavsett märke som blivit mindre. Hoppas du har rätt, för mycket är för stort även om det idag betraktas som normalstort.

Jag tycker det ser bra ut, moderna dykare är ofta i den storleken och det ser oftast bättre ut om du kollar i spegeln än om du knäpper en bild rakt uppifrån. Jag hade 41:an (tidigare gen.) med handleder på ca 16cm. Då är även 41:an är något tunnare och 2-3mm kortare lug to lug. Bifogar en bild för jämförelse.

Bilagor

• 2A60E2ED-4592-43ED-A86A-6E14201ED8FF.png
    2A60E2ED-4592-43ED-A86A-6E14201ED8FF.png
    797.5 KB · Visningar: 24
Senast ändrad:
Hej!

Tack för feedback!
Tjena!
Jag satt i samma sits som du men kände mig mer bekväm med en 41a så de fick det bli.
Som tidigare sagt, testa en 41a och se vad som känns bäst. Personligen tycker jag inte den där 42an ser för stor ut på din arm.

41:an sitter bättre på mig med ca 17 cm i omkrets. Det var större skillnad än vad jag trodde i upplevd storlek mellan de två tyckte jag, så testa båda ifall du har möjlighet.

Jag har uppfattat att klockornas diameter har blivit större de senaste två decennierna. Kanske har jag missat att det vänt. Den ledande trendsättaren Rolex har ju ökat datejust och daydate diameter med 4 mm, från 36 mm till 40 mm. T.o.m. 41 mm. Menar du att den senaste trenden har gjort att många köper äldre klockor där mindre diameter var norm, eller menar du att nya klockor går mot mindre? Jag kan inte se någon modell oavsett märke som blivit mindre. Hoppas du har rätt, för mycket är för stort även om det idag betraktas som normalstort.
Jag menar absolut att trenden vänt och det finns flertalet exempel på klockor som minskat sina dimensioner. Men det går ju kanske inte så fort.... :)

Stort tack för alla återkopplingar och tankar!

Känner helt klart att 42an då kan funka, men att jag bör pröva en 41a för att vara helt säker på vad som känns bäst. Det blir då helt enkelt nästa steg.

Ni e bäst!

Tror mina handleder är runt 17 i omkrets, dock rätt ”platta” och jag har föregående generation på 41 mm. Känns perfekt! Tycker dock den nya ser ut att sitta bra på dig, som tidigare skrivits får en dykare gärna vara lite maffigare och den nya modellen är ju grymt snygg (helst i svart)!! Bifogar ett par bilder på min trotjänare :smug:
6877E4CC-B62B-4D92-9468-D669950FF2E6.png
1CA9706B-4479-4E18-9A02-25B42D1EB240.png
0DA0F42D-F69B-43F4-B995-DA27F22CE6BD.png

Om du tycker att 42mm är för stort så tycker jag inte att du ska titta på den äldre 41 eftersom den på typ alla sätt är en mycket sämre klocka. Välj något annat isåfall. Om du kan tänka dig gummi sitter 42:an mycket bekvämare med det, prova om du kan i butik.

Jag hävdar att handledsskott redogör för 10% av huruvida klockan uppfattas som stor eller liten.
Din kroppshydda, din längd, storleken på dina kläder etc kommer påverka resterande 90%.

Tillbaka
Topp