• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Fråga om storlek på klocka (Seamaster)

Om du tycker att 42mm är för stort så tycker jag inte att du ska titta på den äldre 41 eftersom den på typ alla sätt är en mycket sämre klocka. Välj något annat isåfall. Om du kan tänka dig gummi sitter 42:an mycket bekvämare med det, prova om du kan i butik.

På vilket sätt är de äldre ”mycket sämre” klockor?

Tycker min variant är väldigt prisvärd, fick ett bra pris hos AD och förhandlade mig till ett spänne med glidelock. Skall man köpa ny är ju listpriset ganska högt på den senaste så gäller att få till en bra deal isf! Oavsett trevliga fina klockor med hög kvalitetskänsla där det till sist handlar om vilken man trivs bäst med på armen helt enkelt ;)

SMP i 42 är lång lug-to-lug, en rätt kraftig länk som inte smalnar av och en stor clasp (både dykförlängning och mikrojustering). Ja, det hela blir för stort på den handleden. Håller med @Nicbex , den äldre modellen i 41 är inte alls i samma division så rekommenderar kolla på annat. Tyvärr är det så att det enda mindre alternativet dykare idag från Omega är Planet Ocean i 39,5 som är ännu dyrare. Måste det inte vara dykare så prova Aqua Terra som även i den större 41 funkar på mindre handleder tack vare 2-3mm kortare L2L, mycket trevlig klocka.

Om man bortser från alla estetiska ändringar är såklart låset och urverket avsevärt mycket bättre. Du får inbyggd mikrojustering on the fly i låset och METAS urverk.
Vet dock inte om jag skulle klassa ett Co-Axial Chronometer verk som "mycket sämre"? Sämre absolut men 2500 är ett jäkligt bra verk i sig och det är en väldigt enkel uppgraderig till microjusterings låset på SMPcn!

Tycker man om SMP designen och den nya är för stor så skulle jag fortfarande kolla på de äldre!

Tillbaka
Topp