• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Fråga till er som säljer via KS

Hade du sålt din klocka till en relativt ny medlem här på KS?

• Ja!

Röster: 142 89.9%
  • Nej!

Röster: 16 10.1%

• Totala väljare
    158

Roz

Basic
2-Faktor
Hallå där!
Jag har en väldigt simpel fråga till er som säljer via forumet och det är följande:

Hade ni sålt till en "ny" medlem.

Exempelvis någon med fåtal inlägg och som inte heller varit medlem i en evighet. Någon som mig typ.
Undrar mest då jag själv är på jakt efter en pjäs men inte riktigt känner för att "missa chansen" pga för kort medlemskap / för få posts. Samtidigt vill man ju inte spamma i onödan kan jag tycka.

Personligen hade jag nog varit aningen skeptisk om det var ombytta roller (men det kan bara är jag som är misstänksam) därav frågan!
Har funderat över detta ett tag nu så tänkte att man lika gärna kunde fråga.

Tack för svar på förhand :)

Hallå där!
Jag har en väldigt simpel fråga till er som säljer via forumet och det är följande:

Exempelvis någon med fåtal inlägg och som inte heller varit medlem i en evighet. Någon som mig typ.
Undrar mest då jag själv är på jakt efter en pjäs men inte riktigt känner för att "missa chansen" pga för kort medlemskap / för få posts. Samtidigt vill man ju inte spamma i onödan kan jag tycka.

Personligen hade jag nog varit aningen skeptisk om det var ombytta roller (men det kan bara är jag som är misstänksam) därav frågan!

Jag sålde till medlem med 0 inlägg.

Edit: bara höra av dig till säljaren och sälja in dig som köpare, sen är väl flera kanske skeptiska till f2f deals beroende på referenser etc.

• Like
Reactions: Roz
Därav anledningen att flera skriver i annonsen att minst två referenser från seriösa profiler ska finnas innan affär f2f. Däremot ser jag ingen risk att exempelvis skicka klockan efter full betalning till en profil utan referenser eller inlägg.

Hallå där!

Om affären ej är F2F med förskottsbetalning hade jag inte tvekat. F2F beror det nog lite på objekt, min senaste F2F deal skedde med en låg postare men då swishade han pengarna till mig innan vi sågs.:)

Har köpt när jag inte hade särskilt många poster. Och sålt till medlemmar som har ett par eller inga vid tillfället.

Såklart ett gäng poster och nån rad i en referenstråd är bra. Visar på engagemang, men inte alla som har det. Och då går man på magkänslan.

Man köper säljaren/köparen. Och kommer fram till en lösning som passar båda vid affär.

Jag sålde en billigare klocka till en ny medlem som hade noll inlägg utan några som helst problem! Det gäller att känna av situationen lite och kanske inte vara alltför fyrkantig i hur man löser situationen. I mitt fall fick jag 75% av försäljningspriset betalt och resterande 25% när klockan var uthämtad. Det är kanske inte något jag hade gjort om jag skulle köpa en Patek, men det visar kanske hur man kan försöka kompromissa om man inte är helt säkra på varandra.

• Like
Precis som en del över mig har sagt så går jag oftast på hur folk agerar, visar personen intresse och är trevlig så kan de bli ett avslut! Vid något tillfälle har jag bett om bild på legitimation samt en swishbetalning innan :)

Om det är betalt med swish samt att paketet skickas, absolut inga konstigheter om någon har väldigt få inlägg samt saknar referenser.
Som det ser ut i dagsläget hade jag däremot inte gått med på F2F med någon jag saknar all form av vetskap om, sett till få inlägg och referenser.

• Like
Hallå där!

Har sålt till nollpostare vill jag minnas. Pengarna på kontot bara. Om det känns bra ser jag inte problemet. Men visst är det lugnare att sälja i synnerhet vintage till nån som är van vid vintage när det gäller såna.

Är inte bortskämd med att veta vem det är och har inte gjort särskilt mycket varken köpa eller sälja här men skickat och fått klockor i + ett par decennier förr till okända klockpersoner utomforums. Då har man kanske ibland ingen susning vad det är för en, bara de betalar innan får det vara ok. Då är det klurigare att köpa men har hittills inte blivit varken blåst eller någon känt sig lurad.

• Like
Stort tack till samtliga för alla mottagna svar!
Låter ju helt klart rimligt och då kanske man som ny och relativt oerfaren bör lägga lite fokus på vem man köper från (i och med att betalning sker först).

Låter ju helt klart rimligt och då kanske man som ny och relativt oerfaren bör lägga lite fokus på vem man köper från (i och med att betalning sker först).
Ja det gör du helt rätt i! Titta alltid i folks referenstråd efter omdömmen :)

• Like
Hade det gällt en billigare klocka hade jag sålt F2F till en medlem utan särskilt mycket referenser. Dyrare hade jag gärna sett referenser för f2f, men hade utan tvekan sålt på distans (med förskottsbetalning) till någon utan referenser.

Har inte sålt till en utan ref men köpt i 60k+ klassen av en utan ref och fåtal inlägg. Gjorde en noggrann research(inlägg på KS, fb, andra sociala medier, yrke, telefonsamtal etc) av personen ifråga men allt gick väl och säljaren skapade sedan en ref. tråd. En hel del stålar till en som inte sålt tidigare men om det känns bra kan man väl hjälpa denne att få in en större fot på KS. Att köpa säljaren/köparen är prio nr 1 innan man slår till på klockan.

Senast ändrad:
Jag har sålt till nollpostare. Det har visat sig att de varit alldeles utomordentligt trevliga personer, men det vet man inte förrän efteråt. Betalning först, sen leverans. Är det f2f kan flera inlägg + goodguytråden säga en del. Finns inte den hjälpen ska man vara mer försiktig. Föreslår personen att ses i ett källarförråd i en förort kanske man ska kontra med ett kondis i stan.

Som många redan påtalat.

Hade inte gjort en F2F affär med dyrare klocka till nollpostare.

Sålde dock en GS för 30k till en nollpostare reggad samma dag som han skrev. Dessutom från Finland.

Fick pengar efter någon dag (utlandsbetalning). Kontrollerade att namn på betalning stämde överens med namn jag skulle skicka till och skickade med bussgods då de var det enda alternativ jag kunde hitta som försäkringen täckte på.

Klockan är på resande fot just nu.

Var jag tveksam först? Jajjemen. Var det befogat? Troligen inte

Jag har sålt några klockor till lågpostare. Det är alltid mer meck, mer däcksparkande, och mer frågor om den ät äkta hit och dit etc. En gång gick vi till AD vilket insisterades, och som inte är särskilt poppis, men just den ADn kände jag så jag förvarnade och sen åkte vi in och fick värderingsintyg på plats och gjorde upp affären på fik direkt efter. Gick bra men jag föredrar snabba klockomaner och högpostare som swishar på nanosekunden.

Jag har sålt några klockor till lågpostare. Det är alltid mer meck, mer däcksparkande, och mer frågor om den ät äkta hit och dit etc. En gång gick vi till AD vilket insisterades, och som inte är särskilt poppis, men just den ADn kände jag så jag förvarnade och sen åkte vi in och fick värderingsintyg på plats och gjorde upp affären på fik direkt efter. Gick bra men jag föredrar snabba klockomaner och högpostare som swishar på nanosekunden.
Intressant affär. Förstår köparen som (likt mig) måste varit oerfaren och rädd för att bli blåst. Samtidigt förstår man ju att en erfaren säljare föredrar snabba puckar och mindre meck när det kommer till avslut. Kul att det löste sig bra för alla inblandade dock!

Jag tycker också att det är lättare att handla med erfarna klocksnackare men ser samtidigt en vinst i att försöka hjälpa andra att komma igång. Jag var också däcksparkare i början och t.ex tanken att skicka över pengarna innan man fått varan var ju helt befängd. Det ligger ju i alla forummedlemmars intresse att hålla forumet vid liv, vilket även innebär att ledsaga de helt nyinvigda lite.
Mao. inga problem att sälja till en ny om känslan är rätt och saker verkar vara i sin ordning.

Senast ändrad:
Har solgt iaf en relativt dyr klokke (80-100k) og noen litt billigere på blocket til personer som ikke finns på ks og det har vært noen av de trevligste affärene jeg har gjort.
Har solgt til nye medlemmer også og det har fungert veldig bra.

Har sålt till flera noll/lågpostare helt utan problem men har även haft och göra med riktigt konstiga nollpostare (där det aldrig blev affär av förklarlig anledning)
Som jag ser det är det inget problem att göra en affär med någon utan eller med få inlägg bara du beter dig vettigt. Jag kanske är lite mera försiktig, jämfört med om jag skulle sälja på blocket.
De lågpostare som bara är konstiga är ganska så bra på att sålla ut sig själva. Skulle för övrigt inte göra affärer med den typen även om han är ”känd” på KS.

Lite osäkerhet från någon mindre insatt är inget problem, kan leva med det och förstår att det kan vara nervöst att köpa första dyra klockan.

Det är ju ett samspel mellan båda parterna och därför viktigt att du dels köper säljaren. Å andra sidan är risken för exempelvis att köpa en kopia väldigt liten i forum som klocksnack då tråden granskas dagligen av kunniga profiler. Dessutom finns specifika trådar där du som köpare kan rådfråga om en klocka verkar reko. Med det sagt är det dock viktigt att läsa på innan och veta vad som är kännetecknande för kopia och schyssta säljare
Mvh

Inte alltid man vill ge ut swish som är lika med adress iprincip
Adress är nog inga svårigheter att få tag på om man vill de, säljer du något dyrare och skickar vill du nog gärna uppge rätt namn som avsändare tex.
Swish går ju att koppla till annat nummer än de som spårar till din hemadress!

Jag säljer i första hand till aktiva medlemmar på forumet men har ibland även sålt till inaktiva eller nyregistrerade medlemmar om intresset varit svalt.

Inte sålt något ännu, utan enbart köpt, men om någon vill köpa en klocka och skickar pengarna i förväg ser jag ingen fara med det.

Ja törs man inte sälja till nya medlemmar törs man väl inte sälja någon annanstans heller. På blocket känner man ju inte direkt varandra... Men som andra skriver så skall man ju alltid göra lite efterforskning kring den man gör affär med o avstå om det verkar konstigt eller man får dålig känsla.

Tillbaka
Topp