• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Frågor ang automatiska urverk

AlexanderHZ

Breitling
Hej på er!

Det är möjligt att folk här på forumet ställt liknande eller samma frågor men jag har inte hittat något entydigt svar. Om det skulle finnas svar får ni gärna hänvisa dit! :angel:

1. Måste en automatisk klocka sitta löst på armen och fladdra runt eller kan jag ha den hårt sittande utan att den kommer stanna?
2. Hur skall man röra klockan för att "ladda" upp den?
3. Hur länge kan en fullt uppvriden låg-budget (sub 2000SEK) automatisk hålla utan att stanna? 24h?
4. Hur ofta behöver den lämnas in på service och vad kostar det ungefär?
5. Några andra tips?

Tack på förhand och ha det gott! :)
 

jabla

Sarlacc
Hej på er!

Det är möjligt att folk här på forumet ställt liknande eller samma frågor men jag har inte hittat något entydigt svar. Om det skulle finnas svar får ni gärna hänvisa dit! :angel:

1. Måste en automatisk klocka sitta löst på armen och fladdra runt eller kan jag ha den hårt sittande utan att den kommer stanna?
2. Hur skall man röra klockan för att "ladda" upp den?
3. Hur länge kan en fullt uppvriden låg-budget (sub 2000SEK) automatisk hålla utan att stanna? 24h?
4. Hur ofta behöver den lämnas in på service och vad kostar det ungefär?
5. Några andra tips?

Tack på förhand och ha det gott! :)
1. Nej den kan sitta tajt.
2. Bar ha den på armen, man kan vrida upp den manuellt med kronan.
3. Skulle gissa på 32-36 timmar.
4. Tror jag hade haft den till den började krångla (med lite tur 7-10 år) eftersom service nog kostar från 1500:- hos en oberoende urmakare.
 

vikgul

Lilla Buh
2-Faktor
1. Måste en automatisk klocka sitta löst på armen och fladdra runt eller kan jag ha den hårt sittande utan att den kommer stanna? Den kan sitta hur som helst. så länge du befinner dig på en plats där gravitationen är normal (haha)
2. Hur skall man röra klockan för att "ladda" upp den? Den drar upp sig genom nästan alla rörelser. Du kan skaka lätt, snurra osv osv.
3. Hur länge kan en fullt uppvriden låg-budget (sub 2000SEK) automatisk hålla utan att stanna? 24h? T.ex Tissot och Certina har klockor som har 80 H gångservern och de kostar under 10 k. Vanligast är ca 48H gångreserv
4. Hur ofta behöver den lämnas in på service och vad kostar det ungefär? Riklinjerna är ungefär vart 5e år. Varierar såklart mycket från klocka till klocka men normalt kanske 2-6 tusen.
5. Några andra tips?
 

BME

Cartier
1. Dra åt så hårt du vill så länge du inte spänt fast armen i något tortyrredskap och inte kan röra dig.
2. Behöver inte någon särskild teknik för att ladda upp klockan, ha den på dig under dagen räcker förutsatt att du inte sitter fast i ovan nämnda tortyrredskap.
3. Varierande men mer än 24h kan du nog räkna med, min Orient Mako håller ca 40h.
4. Helt beroende på klocka vad det kostar men för en i det billigare segmentet så kostar det nog i samma härad som nypriset nästan. Hur ofta är svårt att säga 5 år brukar väl vara någon typ av tumregel kanske men har hört om klockor som fungerat mer eller mindre felfritt i 10-15 år också...
5. Köp klockor det är tillfredsställande :)

Edit: hoppsan 3:a på bollen aja...
 

Paxs

Omega
Funderade också på det här hur länge man måste bära en automatisk Breitling per dag för att den så att säga ska ”hållas igång”. Räcker det några timmar eller hela dagen?
 

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Funderade också på det här hur länge man måste bära en automatisk Breitling per dag för att den så att säga ska ”hållas igång”. Räcker det några timmar eller hela dagen?
Det beror ju självklart på hur mycket du rör på armen och får rotorn att snurra.
Om du vill vara säker så får du testa dig fram och föra loggbok.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Funderade också på det här hur länge man måste bära en automatisk Breitling per dag för att den så att säga ska ”hållas igång”. Räcker det några timmar eller hela dagen?
Beror väldigt mycket på vilket urverk det är. En klocka med bra uppdrag klarar sig på några få timmars soffhäng för att hålla igång.
 
Topp