• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Frågor ang SMP300

ZQT

The Banker
2-Faktor
Du menar att en skräpseiko har ett urverk som håller COSC-standard och en finish som motsvarar Omegans? -Spånnande. Det är ingen som har sagt att Omega som märke är mer prisvärt än andra. Det var inte det diskussionen handlade om. Frågan var om han skulle välja kvarts eller automat och båda har sina fördelar. -Eller tillhör du kretsen som tycker "flytande sekundvisare" är helt fantastiskt bara för sakens skull?

Med kvartsversionen får man en billigare och mer praktisk klocka som håller tiden bättre och med samma finish.


Automater/manuella ur går inte att jämföra med quartz.

I min mening finns det inget värde i att betala mycket pengar för en quartz.

Och sen att säga att "för i annat fall kan du nada om klockor" är lite väl magstarkt att komma från dig?
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Omega SMP har ett väldigt fint eta 1538 quartz verk, Klockan har även en underbar historia bakom sig. Kan absolut inte jämföras med en seiko quartz för 500 kronor. Försöker du trolla ?


Håller inte med om att Omega SMP med quartzurverk har en underbar historia bakom sig.
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Om du inte gillar quartz så behöver du inte yttra dig om quartz heller. PUNKT


Haha lägg ned din internetattityd.

För mig är det helt oförståeligt att ni rekommenderar en nybörjare som aktivt frågar efter forumets hjälp om hans kommande köp. Att således rekommendera honom att köpa en 2541.80 istället för 2531.80 för att spara någon ynka tusenlapp är bara elakt.
 

calzone

Vacheron
Haha lägg ned din internetattityd.

För mig är det helt oförståeligt att ni rekommenderar en nybörjare som aktivt frågar efter forumets hjälp om hans kommande köp. Att således rekommendera honom att köpa en 2541.80 istället för 2531.80 för att spara någon ynka tusenlapp är bara elakt.

Elakt ?, En 2531.80 kostar runt 10K med okänd service historik blir inte billigt om den behöver service. En 2541.80 kan man hitta för runt 7 K i ganska bra skick. Personligen tar jag hellre Quartz modellen av den klockan, men smaken är ju som baken :p. Sluta kludda i tråden nu hjälp killen istället med dina wunderbara tips ;)
 

Vevaren

KS Explorers Club
2-Faktor
Haha. Jag gillar diskussioner men inte om de slutar i gråt och tandagnisslan. Kladda vidare!
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Elakt ?, En 2531.80 kostar runt 10K med okänd service historik blir inte billigt om den behöver service. En 2541.80 kan man hitta för runt 7 K i ganska bra skick. Personligen tar jag hellre Quartz modellen av den klockan, men smaken är ju som baken :p. Sluta kludda i tråden nu hjälp killen istället med dina wunderbara tips ;)


Du kan verkligen inte föra en riktigt diskussion va?

En 2531.80 går att hitta i prisspannet 7-9 laxar, vet flertalet på KS/TTT som sålts inom det spannet. Inklusive mig själv som sålt inom prisspannet.

Personligen tar jag inte en quartz, skulle nog till och med sträcka mig så långt att jag skulle välja en manuell/automatisk seiko istället för valfri quartz.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Kvarts-smp var ett snedsteg av Omega. Finns en anledning att de inte längre producerar batteriklockor undantaget någon digitalare. Som entusiast är smp300 med kvartsverk ett smutsigt steg i omegas utveckling för att kränga mer. De insåg dock att det devalverade varumärket och fasade således ut modellen. Gott så.

Kvartsmodellen är en grym klocka för ointresserade som vill ha en flashig klocka. Inget fel med det men låt oss stanna där. :)

En billig dyr klocka med betoning på billig.
 

Camo00

Patek
... Dvs, är quartzaren billigare men håller samma mått som automaten både i kvalitet och status? ...

Mvh

Skillnad i kvaliteten vet jag inte, men servicekostnaderna är garanterat högre för automat än för quartz.

Status? Bland folk på gatan är det säkert samma. Någon känner igen klockan, 97% bryr sig inte alls.
Däremot, bland klocknördar som här ger quartz ingen status alls, typ. :)
Men det ger inte någon SMP heller då de flesta tycker att den är för vanlig mm.


Personligen älskar jag min 2531.80.00 och tycker att de ihåliga visarna och den blå-vågiga urtavlan är det som gör den speciell och skitsnygg... :)

Lycka till / Calle
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Och sen att säga att "för i annat fall kan du nada om klockor" är lite väl magstarkt att komma från dig?

På vilket sätt är det magstarkt? Om du jämför Omegas COSC-kvartsverk med en kvarts-Seiko för 500kr och sedan menar "att man lika gärna kan köpa seikon i så fall", så är du helt ute och snurrar.

Jag hade själv valt den med automatiskt urverk, men faktum kvarstår; kvarts har sina fördelar och en klocka är mer än urverket som sitter i. Att påstå att Omegan saknar den historiska kopplingen bara för att den har ett kvartsurverk är även det baserat på okunskap. Ja, de tidiga seamasterdykarna hade automatiska urverk, men Omega har en STARK historisk koppling till marina klockor med kvartsverk. Omega har även som märke gjort ett stort avtryck i utvecklingen av kvartsurverk. Och ja, om du tycker att mystiken är så stark hos automatiska urverk att allt annat är otänkbart, så har du dålig koll. Det är skillnad på kvarts och kvarts och i slutändan så bör valet fattas utifrån fördelar/nackdelar. Det finns en anledning till att många dykarklockor har kvartsverk och det är inte enbart av snålhet.
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Jag har fortfarande inte hört ett enda argument för att det automatiska urverket skulle vara ett bättre val. Coolare kanske, men inte bättre.


Personligen tycker jag inte man kan jämföra ett quartzur med ett automatiskt/manuellt. Anledningen till att jag bär klocka är för att jag tycker att mekaniken är imponerande och något som jag gärna bär i framtiden och som mina eventuella barn/barnbarn kan ha. Finns en helt annan själ och charm i ett automatiskt/manuellt urverk.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Tack för svaret! Då var det precis som jag trodde. Missförstå mig rätt; Jag har i dagsläget 7 klockor med automatiska urverk och 2 beaters med kvartsverk, så självklart uppskattar även jag hantverket som ligger bakom. Det går dock inte att undkomma att det tog cirka 50år extra att uppfinna kvartsklockan och att HAQ-klockor idag är överlägsna mekaniska urverk på i princip alla sätt. Att avfärda bra kvartsklockor på grund av att de på något sätt skulle vara sämre är bara löjligt.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Klockan i iphonen går också ruggigt exakt.

Allt är ju självklart upp till var och en men 99% av alla kvartsklockor känns själlösa för mig.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Klockan i iphonen går också ruggigt exakt.
Allt är ju självklart upp till var och en men 99% av alla kvartsklockor känns själlösa för mig.

Fast frågan här var vilken version som var bäst klocka och det går inte via någon logik påstå att den mekaniska varianten är bättre i och med att det är ett COSC-kvartsverk även i den ickemekaniska. Man kan säga kvarts som kvarts, men så enkelt är det knappast.
 
C

China

Guest
Fast frågan här var vilken version som var bäst klocka och det går inte via någon logik påstå att den mekaniska varianten är bättre i och med att det är ett COSC-kvartsverk även i den ickemekaniska. Man kan säga kvarts som kvarts, men så enkelt är det knappast.

Så är det, och COSC testade eller s.k. Super Quartz utgör en promille av de quartzverk som produceras.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Well, vem bryr sig om hur exakt klockan går? Gör man det så gör väl kvarts ett sjukt bra alternativ. Även om inte Ur&Penn-kvartsarna ens är testade så lovar jag att tidshållningen är riktigt bra jämfört med en dyr automatare. Klocka har man av helt andra skäl även om det ibland är praktiskt att kolla tiden om man lyckats tappa bort telefonen.

Allt inom 1 minut per dygn är godtagbar avvikelse i min värld. :)
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Well, vem bryr sig om hur exakt klockan går? Gör man det så gör väl kvarts ett sjukt bra alternativ. Även om inte Ur&Penn-kvartsarna ens är testade så lovar jag att tidshållningen är riktigt bra. Klocka har man av helt andra skäl även om det ibland är praktiskt att kolla tiden om man lyckats tappa bort telefonen.

Allt inom 1 minut per dygn är godtagbar avvikelse i min värld. :)

Här håller jag inte med dig. Jag blir galen på klockor som avviker för mycket. 1 minut per dygn funkar inte för mig.

Men som du säger, vill man att klockan ska gå exakt så är kvarts bästa alternativet.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
1 min per dygn? Efter 2 veckor börjar du komma en kvart sen till alla möten!
Nä, jag byter klocka så pass ofta att det är dags att ställa den på morgonen jag ska ha den anyway. :)

Jag kollar säkert tiden fler gånger på telefonen än vad jag gör på klockan. Dunno why men det hänger nog ihop med mitt tvångsbeteende att kolla mailen.
 

morrism

Audemars
Nä, jag byter klocka så pass ofta att det är dags att ställa den på morgonen jag ska ha den anyway. :)

Jag kollar säkert tiden fler gånger på telefonen än vad jag gör på klockan. Dunno why men det hänger nog ihop med mitt tvångsbeteende att kolla mailen.

Ah, du är inte en sk. One watch guy :)
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Nä, jag byter klocka så pass ofta att det är dags att ställa den på morgonen jag ska ha den anyway. :)

Jag kollar säkert tiden fler gånger på telefonen än vad jag gör på klockan. Dunno why men det hänger nog ihop med mitt tvångsbeteende att kolla mailen.

Tvångsbeteende att kolla mailen. Jag med.
 
C

China

Guest
Här håller jag inte med dig. Jag blir galen på klockor som avviker för mycket. 1 minut per dygn funkar inte för mig.

Men som du säger, vill man att klockan ska gå exakt så är kvarts bästa alternativet.

Nja, det beror väl på vilken quartz man diskuterar och vilket manuellt urverk man jämför med?

Det här med tidshållning är inte riktigt så enkelt och precision och exakthet är heller inte samma sak. Har du t.ex. ett COSC klassat urverk i bra skick så är det långt ifrån någon självklarhet att att en "random" quartz presterar bättre. Sök på forumet och du skall finna svaret.:)
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Nja, det beror väl på vilken quartz man diskuterar och vilket manuellt urverk man jämför med?

Det här med tidshållning är inte riktigt så enkelt och precision och exakthet är heller inte samma sak. Har du t.ex. ett COSC klassat urverk i bra skick så är det långt ifrån någon självklarhet att att en "random" quartz presterar bättre. Sök på forumet och su skall finna svaret.:)

Ursäkta att jag drog alla över en kam, det är ju dumt.

Men vi kan ju säga såhär. Flickvännen har en quartz Seiko, som varit bättre än ett tiotal cosc-certade klockor i min ägo.
 
C

China

Guest
Ursäkta att jag drog alla över en kam, det är ju dumt.

Men vi kan ju säga såhär. Flickvännen har en quartz Seiko, som varit bättre än ett tiotal cosc-certade klockor i min ägo.

Ingen fara!:)

Det kan mycket väl vara så i en del fall, men samtidigt så är det långt ifrån en självklarhet att en quartz presterar bättre i alla lägen. Vad det handlar om är egentligen om ett "high end" eller COSC klassat verk presterar optimalt eller inte. Ett manuellt urverk tenderar att kompensera tidsavvikelserna under en längre period och kan i långa loppet prestera bättre än en quartz. Quartzen har som regel fördelen att ha en bättre tidshållning under t.ex ett dygn, men om en quartz t.ex. går +0,5 sekund per dygn, så kan tidsavvikelsen bli större än på ett mekaniskt urverk om man mäter under en längre period.

Det är alltså flera faktorer som påverkar, så svaret är inte helt självklart.
 

Rico

Cartier
2-Faktor
Kvartsmodellen är en grym klocka för ointresserade som vill ha en flashig klocka. Inget fel med det men låt oss stanna där. :)

Det där var synnerligen osympatiskt och kategoriskt. Äger själv några rolex, en speedmaster och två quartzseamasters. Strålande klocka även för en person som gillar mekaniska urverk. Robust och extremt stryktålig. Bra kompromiss mellan tålighet och kvalitet, kombinerat med låg servicekostnad mm. Och en rad mindre på tavlan :)
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Det där var synnerligen osympatiskt och kategoriskt. Äger själv några rolex, en speedmaster och två quartzseamasters. Strålande klocka även för en person som gillar mekaniska urverk. Robust och extremt stryktålig. Bra kompromiss mellan tålighet och kvalitet, kombinerat med låg servicekostnad mm. Och en rad mindre på tavlan :)
Alla tycker vi olika. För mig så var det precis som jag sa ett ogenomtänkt och billigt sätt av Omega att försöka kränga mer.

Skulle vilja se reaktionerna när Rolex SubC kommer med batteri för några tusenlappar mindre än för automataren. :)

Trådstartaren vill ha tips och jag tror att man gör honom en björntjänst om man tipsar honom om att ta kvartsmodellen. Om han nu inte bara är sugen på att ha en flashig klocka för den stora massan.
 
Topp