• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Frågor man inte vågar ställa-tråden

Avdelningen dumma frågor och konstiga funderingar kanske, men så här med hemmakontoret kan man ju byta klocka vid lunch, och en gång till när arbetet är slut. Då lyckas jag hålla tre stycken igång samtidigt.

För oss med klockor utan mätare för gångreserven, hur lång tid tar det egentligen att veva upp en automatare? Mä'rker att om jag inte byter tre gånger stannar minst en av de tre jag har i rotationen.

Ok, detta är ju ett riktigt i-landsproblem, men ändå...

Avdelningen dumma frågor och konstiga funderingar kanske, men så här med hemmakontoret kan man ju byta klocka vid lunch, och en gång till när arbetet är slut. Då lyckas jag hålla tre stycken igång samtidigt.

För oss med klockor utan mätare för gångreserven, hur lång tid tar det egentligen att veva upp en automatare? Mä'rker att om jag inte byter tre gånger stannar minst en av de tre jag har i rotationen.

Ok, detta är ju ett riktigt i-landsproblem, men ändå...
Det varierar beroende på främst hur aktiv du är men även vad det är för urverk/rotor osv. så det finns inget direkt svar på frågan. Har man ett stillasittande jobb kan det ibland vara svårt att hålla sig tillräckligt rörlig för att hålla igång gångreserven om man inte är fysisk aktiv i övrigt och om du själv märker att det ligger på gränsen så vet du ju ungefär hur mycket det krävs för att de inte ska stanna. ;)

Det går även att experimentera ganska enkelt genom att du t.ex. gör dina vanliga vardagsrutiner, lägger ifrån dig klockan för att se hur länge den går innan den stannar och sedan återupprepar du processen några dagar senare men går t.ex. en lång lunchpromenad så får du åtminstone en ungefärlig uppskattning kring hur stor skillnad det gör förutsatt att dina dagliga rutiner är någorlunda lika varje dag.

Tiden är ju beroende av hur mkt energi per tidsenhet du matar in, dvs hur mkt du vevar på armen. Efter en timmes hurtig morgonpromenad går nog många klockor minst ett dygn eller mer

Ja, med tanke på hemmakontoret, så är det ju mestadels kaffemuggens rörelser och lite tangentbordstryckningar, så det räcker nog inte. Jag får väl se till att ta en ordentlig lunch-promenad helt enkelt!

Jag har börjat snegla på billiga klockuppdragare, men det känns ju liksom helt fel. Att använda en sådan känns ju som att jag lika gärna kunde haft batterier i klockan, så, ja, jag får väl bli mer aktiv helt enkelt. :)

Ja, med tanke på hemmakontoret, så är det ju mestadels kaffemuggens rörelser och lite tangentbordstryckningar, så det räcker nog inte. Jag får väl se till att ta en ordentlig lunch-promenad helt enkelt!

Jag har börjat snegla på billiga klockuppdragare, men det känns ju liksom helt fel. Att använda en sådan känns ju som att jag lika gärna kunde haft batterier i klockan, så, ja, jag får väl bli mer aktiv helt enkelt. :)
Det går även att vrida upp dem manuellt med hjälp av kronan men det råder lite delade åsikter kring huruvida det är skadligt eller ej så man kanske inte ska göra det överdrivet ofta men att dra några varv en gång i veckan är inga problem om man bara behöver en liten extra push för att de inte ska stanna.

De som inte är gängad krona riskerar ju att bli rena fidget-spinnnern. I alal fall på min arm. Som tur är - kanske - har jag några Seiko 5:eek:r också, och där går det ju inte att handjaga dem så att säga. Då får man knyta klockan runt svansen på hunden kanske?

De som inte är gängad krona riskerar ju att bli rena fidget-spinnnern. I alal fall på min arm. Som tur är - kanske - har jag några Seiko 5:eek:r också, och där går det ju inte att handjaga dem så att säga. Då får man knyta klockan runt svansen på hunden kanske?
Menar du att du har klockan såpass långt ner att handen rör kronan som snurrar och att det blir ett problem?

Nejdå, men det kan ju hända att jag känner att den behöver dras några varv i samband med att jag tittar på klockan eller så. Okynners-skruvande helt enkelt.

Hej,
Har precis köpt en Certina ds action diver klocka som jag försöker ställa in armbandet på men pinsen sitter som berget, så har jag missat något?
Tack!

Bilagor

• 8EBF3ABF-B1AC-45CD-9260-13162B810B2A.jpeg
    8EBF3ABF-B1AC-45CD-9260-13162B810B2A.jpeg
    785.8 KB · Visningar: 11
Är förvirrad. Endlinks? Jag ser inga endlinks.

I övrigt, ja pins sitter hårt. Hur försöker du göra?

Jag skrev lite tokigt inga endlinks. Jag försökte knacka igenom dem men inget hände, men så plötsligt nu när jag postade detta så släppte den.🤣
Så tack för svaren! 😁

Kika på undersidan, där finns vanligtvis pilar som indikerar vilket håll de ska tas ut. När man sedan vill sätta i stiften så trycker man in dem i motsatt riktning.

Var försiktig med dom små "kragarna" som sitter på stiften också när du plockar ut dom. Dom är väldigt små och vill lätt försvinna.
Råkade själv tappa bort 2st när jag justerade länken till min GS och det var jobbigt;)

Är lite av en novis när det gäller utomhusaktiviteter lol. Men jag tänkte dra med min unge ute på gräsmattan och tälta nu när vädret börjar bli najs. Är denna bra?

Vad kan gå fel hemma på gräsmattan? I mina hoods har vi en uteliggare som bor i ett biltema tält varje sommar ... först när man ska ut ordentligt i fjällen osv som detaljerna i ett tält blir viktiga. Men då kan skillnad i vattentäthet betyda mkt om man är ute en vecka i regn.

Vad kan gå fel hemma på gräsmattan? I mina hoods har vi en uteliggare som bor i ett biltema tält varje sommar ... först när man ska ut ordentligt i fjällen osv som detaljerna i ett tält blir viktiga. Men då kan skillnad i vattentäthet betyda mkt om man är ute en vecka i regn.

Tänkte ju ha den lite djupare in i skogen ifall ungen uppskattar den.

Tänkte ju ha den lite djupare in i skogen ifall ungen uppskattar den.
Vikten på tältet brukar också vara en aspekt som drar upp priset mkt. Prisökningen verkar dessutom inte vara linjär, dvs man får betala väldigt mkt extra för premiumtält jämfört med ett ok standardtält. Men min dotter köpte ett Bergans tält på Xxl som jag tror kostade 3 kkr och som dög för två på kortare fjällturer sommartid.

Vikten på tältet brukar också vara en aspekt som drar upp priset mkt. Prisökningen verkar dessutom inte vara linjär, dvs man får betala väldigt mkt extra för premiumtält jämfört med ett ok standardtält. Men min dotter köpte ett Bergans tält på Xxl som jag tror kostade 3 kkr och som dög för två på kortare fjällturer sommartid.

Ja märkte att tält i olika utföranden går upp i pris rätt brant. Men den jag länkade verkar vara rätt prisvärd, lätt att montera och mörkt inne osv.

När gick länk om läder i popularitet? Eller har jag fått det om bakfoten att länk är det som är mest efterfrågat?

När gick länk om läder i popularitet? Eller har jag fått det om bakfoten att länk är det som är mest efterfrågat?
Köper man en klocka som har en tillhörande länk, så menar jag ett det är ett bättre köp än att köpa samma klocka på läder. Ett läderband kan man köpa lätt och ledigt aftermarket med strålande kvalitet för rimliga priser. En länk tillhörande klockan i fråga går ofta på åtskilliga tusenlappar.

Köper man en klocka som har en tillhörande länk, så menar jag ett det är ett bättre köp än att köpa samma klocka på läder. Ett läderband kan man köpa lätt och ledigt aftermarket med strålande kvalitet för rimliga priser. En länk tillhörande klockan i fråga går ofta på åtskilliga tusenlappar.
Okej, det var dock inte min fråga. Jag ska försöka förtydliga. Jag undrar när i tiden länkarmband blev mer populära än läderarmband. Alltså vid vilket årtionde det svängde över så att klockor på länk sålde bättre än klockor på läder. För det verkar åtminstone vara så om man tittar på vilka modeller som säljer bra bland de stora tillverkarna. Och inte minst på auktionssajter och forum säljs klockor betydligt snabbare och för mer pengar om den kommer på länk.

Okej, det var dock inte min fråga. Jag ska försöka förtydliga. Jag undrar när i tiden länkarmband blev mer populära än läderarmband. Alltså vid vilket årtionde det svängde över så att klockor på länk sålde bättre än klockor på läder. För det verkar åtminstone vara så om man tittar på vilka modeller som säljer bra bland de stora tillverkarna. Och inte minst på auktionssajter och forum säljs klockor betydligt snabbare och för mer pengar om den kommer på länk.
1960 talet

Så tidigt ändå! Coolt.
Det var egentligen inte ett helt tillförlitligt svar, jag har inte sett varken gammal eller ny statistik på försäljning mellan just läder & länk. Men Rolex populäritet med Oysterlänken tillsammans med hur populärt det blev med flexlänk och andra eftermarknadslänkar gör att det känns som ett rimligt startskott…

Min unge är såld på RC bilar.
Den ena går bara på alkaliska medan den andra bilen går på NiMH batterier.
Min fråga är :

1) Varför används den gammaldagsa tekniken NiMH istället för Li-lOn?
2) Battericellerna har blott 650 mAh och jag funderar på att köpa starkare varor. Är det bara kontakten och max input volt på bilen som ska passa?
3) alla typer av batterier borde gå att använda?

Tillbaka
Topp