• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Frågor om Rolex damur -80 och Omega de Ville -71

Urkvinnan

Vacheron
2-Faktor
Var i en antik/uraffär (Beso ur i Göteborg) och kollade på klockor. Fastnade för två.
Dels en Rolex Oyster Perpetual damur i stål med slät glasring. Blå urtavla med 10 st diamanter. Automat med datum. Centrumsekund. Jubileumslänk i stål. Ref. 6916. Tillverkad 1980. Pris: 19.500:-
Där sa mannen i affären att urtavlan var bytt och att den nya kom från Rolex. Förstår att det är svårt att säga bu eller bä utan att se bild, men är det vanligt att byta urtavlorna på klockorna? Och är det ett rimligt pris?
Det var 6 månaders garanti.
Sen var det nedanstående också.
Omega De Ville Automat i 18k
Datum och centrumsekund. Kaliber 1002. Tung guldboett. (Vikt: 47,6g inkl. verk). Tillverkad 1971. Ovanlig modell.
Pris: 11 850 kr
6 månaders garanti även här. Är detta ett rimligt pris?
omega-de-ville-automat-i-18k-92.jpg
 

Urkvinnan

Vacheron
2-Faktor
Nej, omegan är ett herrur. Har kollat runt lite på gamla omegor och tyckte också det lät högt, men jag har inte sett just denna modell.
 

rogart-63

Patek
Nej, omegan är ett herrur. Har kollat runt lite på gamla omegor och tyckte också det lät högt, men jag har inte sett just denna modell.
Leta lite på nätet men hitta inget precis likadant . Snarlika med fyrkantiga urtavlor bara . Å andra sidan är guldvärdet på denna typ 11000:- om det är 47,6 gram guld . Och guldpriset lär väl knappast sjunka . En investering kanske?
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Räkna bort runt 15 g för verk och glas. Skulle du sälja den som guldskrot idag skulle jag pröjsa 5500 som skrotvärde, något mer i Sthlm.
Så någon råvaruinvestering att tala om är det inte.
Däremot lite av en försäkring ifall priserna på vintageur skulle störtdyka (då finns det ju iaf lite guldvärde kvar) :)
 

jabla

Sarlacc
Har för mig att Omega 100x urverken inte var någon höjdare, de innehöll plastdetaljer för att förlänga servicintervall och ersattes rätt snart med 101x.
Vet inte om de uppgraderades vid AD-service.
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Med risk för att gå lite off topic, men vad pratar vi om för generella prisbilder på Rolex dammodeller? Begagnat/vintage alltså?
 

Urkvinnan

Vacheron
2-Faktor
Intressant med ot-fundering. Jag har själv undrat rent generellt över andrahandsvärde på damklockor. Känns inte som om det finn samma betalningsvilja för dem som för herrur.
 
Topp