• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Från ambivalenta känslor till härligt trygg och njutsam efterköpskänsla

Hej alla klockfantaster, känner att jag skulle vilja dela med mig av min lilla resa om hur det är att vara en ambivalent köpare av kvalitésur. I tre år har jag suktat efter ett armbandsur av klass men känt att är det värt pengarna? Jobbar man som en vanlig knegare så är ett dyrt inköp något som verkligen påverkar ens övriga liv. Det som styrde mitt eventuella inköp blev mitt fritidsintresse, dykning. Valet var enkelt, det skulle vara ett dykarur av klass som ändå inte stack ut i mängden och blev allt för pråligt. Jag kom snabbt fram till att det vackraste och manligaste uret av dem alla var Rolex Submariner 114060 non date. Problemet var just det där med pengarna, dryga 67.000 kronor är ju ändå en ansenlig peng för en klocka.

I denna jakt så blev jag medlem här för att eventuellt hitta någon annan kanal som gjorde att mitt inköp skulle bli något billigare. Tankar gick även till andra märken som tex Tudor men med det värdefulla råd och synpunkter från detta forum gjorde att jag till slut kunde ta ett beslut och slå till med mitt drömur. Jag handlade inte på nätet utan av en AD och det är inget jag ångra.

Mitt val gjorde att idag är jag lycklig ägare av en Rolex och den känslan jag idag har är blandning av stolthet, trygghet och en fullständig njutsam efterköpskänsla. Så tack för alla goda tips och råd....

IMG_3007.JPG
 
Tack, jag det är verkligen en grymt härlig känsla och jag är sjukt nöjd över mitt val av modell och sättet jag köpte den på :)
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Fan nu blev jag nyfiken på sättet du du köpte den på och alla kval du haft, tvivel och ångest. Det låter som att du lyckats tygla dig så pass att du till slut gjorde kloka val. Grattis till en riktigt fin klocka. In med fler bilder nu och mer text. Vad har hänt? :)
 
Ja min ambivalens baserades på att den känsla jag sökta var en bra affär i kombination med en garanti på att klocka inte var förfalskad. Jag kom snabbt fram till att jag hade fem vägval jag kunde ta.

1. Köpa klockan begagnad
Det positiva:
- Att köpa klocka begagnad skulle göra att jag skulle kunna spara ca 10000 kr i bästa fall
Det negativa:
- Jag skulle hela tiden ha en olustkänsla i kroppen över att den ev skulle kunna vara förfalskad
- Den skulle inte vara ny

2. Köpa klockan utomlands
Det positiva:
- Jag skulle kunna spara en del pengar om jag köpte den på Shiphold
- Klocka är ny
- Jag får en trevlig resa för pengarna jag sparar in
Det negativa:
- Jag har inte handlaren i Sverige
- Det blir ett struligare köp
- De kanske inte har klockan inne i butiken och då har jag åkt dit i onödan

3. Köpa klockan av en gråhandlare i Sverige
Det positiva:
- Jag skulle kunna spara några tusenlappar
Det negativa:
- Jag skulle hela tiden ha en olustkänsla i kroppen över att den ev skulle kunna vara förfalskad
- Vad händer om jag behöver nyttja garanti?

4. Köpa klockan på någon webbplats
Det positiva:
- Jag skulle kunna spara några tusenlappar
Det negativa:
- Jag skulle hela tiden ha en olustkänsla i kroppen över att den ev skulle kunna vara förfalskad
- Vad händer om jag behöver nyttja garanti?

5. Köpa klockan av en AD
Det positiva:
- Jag vet att klocka är äkta och får inga känslor att den är förfalskad
- Klocka är ny
- Jag köper den i Sverige
- Att jag köper den hos en AD = bättre känsla
- Eventuella garantifrågor blir enklare
Det negativa:
- Det är det dyraste sättet att köpa klocka på

Slutsats:
Min slutsats vara blev att det viktigaste för mig var just känslan att inte bli blåst och att garanterat ha en äkta klocka. Det tillsammans med känslan att gå in i en exklusiv butik och handla klockan gjorde att det blev det bästa valet och värt det något dyrare priset. Den här klockan kommer jag att ha länge och jag njuter av den varje dag
 

JayLar

Rolex
2-Faktor
Utmärkt val av klocka och utifrån de förutsättningar du anger, utmärkt sätt att skaffa den. Glömmer aldrig när jag köpte min 114060, den känslan har inte toppats än. Grattis!
 
Hej alla klockfantaster, känner att jag skulle vilja dela med mig av min lilla resa om hur det är att vara en ambivalent köpare av kvalitésur. I tre år har jag suktat efter ett armbandsur av klass men känt att är det värt pengarna? Jobbar man som en vanlig knegare så är ett dyrt inköp något som verkligen påverkar ens övriga liv. Det som styrde mitt eventuella inköp blev mitt fritidsintresse, dykning. Valet var enkelt, det skulle vara ett dykarur av klass som ändå inte stack ut i mängden och blev allt för pråligt. Jag kom snabbt fram till att det vackraste och manligaste uret av dem alla var Rolex Submariner 114060 non date. Problemet var just det där med pengarna, dryga 67.000 kronor är ju ändå en ansenlig peng för en klocka.

I denna jakt så blev jag medlem här för att eventuellt hitta någon annan kanal som gjorde att mitt inköp skulle bli något billigare. Tankar gick även till andra märken som tex Tudor men med det värdefulla råd och synpunkter från detta forum gjorde att jag till slut kunde ta ett beslut och slå till med mitt drömur. Jag handlade inte på nätet utan av en AD och det är inget jag ångra.

Mitt val gjorde att idag är jag lycklig ägare av en Rolex och den känslan jag idag har är blandning av stolthet, trygghet och en fullständig njutsam efterköpskänsla. Så tack för alla goda tips och råd....

IMG_3007.JPG
Snyggt av dig att köpa av AD! Me like!
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Me like! :) Jag gillar att du lät känslan bestämma. Den klockan kommer för alltid att ha ett skimmer av "The special one" över sig. Ett stort grattis igen och tack för en bra text. Jag köpte en liknande klocka hos AD i Sverige i somras och jag resonerade ungefär likadant. Det känns bra nu.
 

Moorflax

Patek
2-Faktor
De där extra tusenlapparna spelar inte så stor roll om man bestämt sig för att behålla den. Då är det bättre att gå "all in" med upplevelsen att köpa i svensk butik.
Den 19 januari 2020 ska jag stövla in till ad och köpa en likadan klocka. :)
 
De där extra tusenlapparna spelar inte så stor roll om man bestämt sig för att behålla den. Då är det bättre att gå "all in" med upplevelsen att köpa i svensk butik.
Den 19 januari 2020 ska jag stövla in till ad och köpa en likadan klocka. :)
Du kommer inte bli missnöjd, ett av de bättre besluten jag har gjort när det gäller dyrare inköp.... :):rolex:
 
Topp