• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Fraktföretag för försäkrad utrikes frakt

Kugghjul

Panerai
Först vill jag varna för att blanda ihop Parcelpro med Parcelforce i UK, det verkar som om jag gjort det.

Nästan alla använder som sagt Parcelpro och om ersättning inte betalades ut så skulle deras business dö snabbt.
När man får "tipset" att man skall underdeklarera värdet på paketet hos fraktfirman när man löser försäkring hos Parcelpro, då blir jag skeptisk.

Jag har försökt hitta villkor på Parcel Pro:s hemsida, men jag hittar inget. Nu såg jag dock texten du klistrat in:


For the commodity description on the air waybill, write ‘adornment’ or ‘personal adornment.’ Use terms that suggest the contents of the package without writing gold or jewelry. If you are sending gemstones, write the word ‘natural minerals’ for the description. Underneath the description, write the phrase ‘see invoice’ and put the corresponding harmonized code. For example, use 7103.99.1000 for gemstones and 7113.19.0000 for jewelry (see harmonized codes list). For all other contents, call customer service at 888-683-2300. The total declared value for carriage should always be ‘0.’ Should you encounter any problem with any the above instructions, please call customer service.


Intressant, jag förstår att det minskar risken att paketet blir stulen, men gränsar inte detta till att uppmana om något brottsligt? Trots allt måste man skriva under och intyga att det deklarerade värdet är korrekt.

Jag har också googlat efter om någon som lyckats få pengar från Parcel Pro, på ett juvel forum fanns en som fått pengar för ett antal år sedan när en hel fraktlastbil blev stulen. I övrigt hittade jag INGEN som påstår sig ha fått en ersättning från Parcel Pro.

Jag hittade däremot detta från 2012:

My experience with Parcel Pro
On 11/13/2011, I posted a IWC Big Pilot for sale on the TZ Showcase
On 11/14/2011, I made a deal with a well known member whom I've dealt with before
On 11/15/2011, I dropped the package at a UPS store and got a drop off receipt and scan. It was insured with Parcel Pro.

The package didn't move after that and did not arrive as planned on 11/16/2011.

I contacted Parcel Pro immediately and began the claim process. After providing them with all of the information they asked for very quickly, the process has dragged on two months.

Today I heard my claim was denied with no explanation give.

Suffice to say, I am quite upset. I hope if anyone uses Parcel Pro in the future, they have a better experience than I did.

http://forums.watchuseek.com/f2/my-experience-parcel-pro-637034.html


samt att de kräver tre referenser från klockbranschen vid registrering
samt att de inte verkar acceptera att privatpersoner registrerar konton just nu
http://forum.tz-uk.com/showthread.php?392973-ParcelPro-no-longer-an-option-for-individuals


Jag lutar åt att yonsson har bästa förslaget nedan, i alla fall när det handlar om att man är privatperson och kanske säljer någon klocka om året.
Exakt, hellre oförsäkrat EMS med lågt värde på fraktsedeln till andra sidan jorden än ett "försäkrat" paket där det står TRETTIOTUSEN SEK på paketet och man ändå riskerar att inte få betalt om paketet försvinner. Snacka om att öka stöldrisken.
 
Senast ändrad:

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Svårt att svara dig seriöst om du inte är mottaglig för information. Jag tvivlar dock på att du ens behöver deras tjänst så jag släpper det. De som eventuellt är intresserade kan se vad jag skrivit och om något känns oklart så kan säkert Parcelpros kundtjänst hjälpa dem.

Parcelpro är i princip det enda vettiga alternativet för att försäkra transport av dyrare objekt. Like it or not.
 

Kugghjul

Panerai
Svårt att svara dig seriöst om du inte är mottaglig för information. Jag tvivlar dock på att du ens behöver deras tjänst så jag släpper det. De som eventuellt är intresserade kan se vad jag skrivit och om något känns oklart så kan säkert Parcelpros kundtjänst hjälpa dem.
Att du känner ett behov av att vara dryg stärker inte din sak. Parcelpro är säkert behjälpliga fram till den punkt att man eventuellt vill ha sina pengar, frågan är vad som händer då. Mina kontakter med svenska försäkringsbolag avskräcker, jag tror inte försäkringsbolag i USA är bättre.

Parcelpro är i princip det enda vettiga alternativet för att försäkra transport av dyrare objekt. Like it or not.
Jag har förstått att det är en av få möjligheter att försäkra en klockfrakt. Frågan är dock vad denna försäkring innebär, mer än en snuttefilt.

Jag är dock övertygad om att deras förslag om att inte skriva "klocka" på innehållsförteckningen samt att skriva ut ett mycket lågt värde, noll, på paketet, är effektiva metoder för att undvika stöld av paket.

Det kan dock vara bra att veta att denna olaglighet kan leda till att tex USA konfiskerar klockan helt - hur stort det problemet är i verkligheten vet jag inte. Jag vet inte heller hur svenska lagar ser ut.

"Section 592 infractions are divided into three categories of culpability, each giving rise to a different maximum penalty:
  • Fraud, an act or omission done intentionally to defraud the United States Department of Revenue. The maximum civil penalty for a violation is the domestic value of the merchandise in the entry or entries concerned."
http://forums.watchuseek.com/f17/declaring-full-value-customs-405295.html


Något som är tänkvärt är också att om man får klockan i retur, då borde man i princip kunna åka på moms igen när klockan kommer in i Sverige, såvida man inte kan bevisa att det just är en retur - då kanske man vill kunna visa upp korrekt fraktsedlar från utskicket? Bara en tanke!
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Jag är inte dryg. Du vill inte förstå eller så är du bara ett simpelt troll.

I princip alla handlare och seriösa samlare som skickar dyra klockor använder tjänsten sedan väldigt många år tillbaka. I de fåtal fall där klockor kommer bort så lär knappast den som skickat gå ut på internet och säga att de tappat klockan men fått ersättning av sitt försäkringsbolag. De lär ta sina pengar och gå vidare. Om folk blev systematiskt blåsta så skulle ingen använda tjänsten.

Att det finns fall där vissa nekas ersättning är inte unikt på något sätt. Det händer dagligen i försäkringsbranschen.

Jag förstår inte riktigt vart du vill komma? Någon frågade om det bästa alternativet och jag svarade.
 

Rivalen

Rolex
Har inte läst alla inlägg, men Parcelpro ägs väl av UPS, vad det nu kan få för betydelse? Om Pp ändå kan betraktas som tredje part vet jag inte. https://omegaforums.net/threads/parcel-pro-bought-by-ups.27561/

Ur samma länk. Hur skall man tolka texten nedan "and coverage will be terminated as it is excluded under our insurance policy."? Är det försäkringens täckning som blir "terminated", eller vad är det? Se även fetstil längst ner om coverage conditions. Finns det anledning att anta att det finns risker med att uppge fel värde i tulldeklarationsunderlaget, som väl är det som sitter synligt på paketet?

Lika väl som vi pratar om hur illa vissa fraktbolag gör sitt jobb, så kan man väl prata om ifall ett försäkringsbolag ersatt en förlust på ett snyggt sätt, eller inte. Eller förloras paket så sällan att ingen som läser här har en egen story att berätta - så kan det ju vara. Jag kommer att länka till denna tråden.


ppwarn-png.187592
 
Senast ändrad:

Rivalen

Rolex
Har kanske lagt upp detta förut, men https://www.dhl.de/content/dam/dhld...nfoblatt-wertgegenstaende-102016-englisch.pdf . Det är DHL.de såman måste kolla med svenska DHL, men de skriver bl a så här.

"In case of DHL Paket International, only, the following items are also permissible up to a value of €25.000:  Jewelry (e.g. made from pearls, corals or amber), watches  Precious stones  Works of art, paintings, antiques, unique pieces and other articles of value (e.g. items with value for a collector such as invalid collectable stamps, coins (no precious metal content), banknotes and phone cards)"

men så läser man vad de skriver under Class II valubles och då blir man lite undrande. så man bör ha ett mail från dem som bekräftar fraktsätt, att klockor är försäkrade och premien - EURO 12.- per EURO 1000.- såg jag någonstans - bör kollas.
 

marlistime

Breitling
Rekommenderar DHL.
Man betalar 1% av deklarerade värdet för att försäkra leverans av en eller flera klockor. Man kan skicka fler än en klocka i samma paket. Kundtjänsten nämnde att högsta värdet på en försändelse är 100 000SEK, men det är inte omöjligt att dem accepterar ännu högre värde. Allt bokas via nätet, dem kommer och hämtar paketet och leveransen inom EU är dagen därpå.
 

koze

Panerai
2-Faktor
Jag skickade en klocka för ca 50 tkr till Finland förra veckan med UPS, det landade på typ 1100 kr (då är det en ganska stor Panerai med trippelbox + ytteremballage) och tog två dygn.
 

Kugghjul

Panerai
Har inte läst alla inlägg, men Parcelpro ägs väl av UPS, vad det nu kan få för betydelse? Om Pp ändå kan betraktas som tredje part vet jag inte. https://omegaforums.net/threads/parcel-pro-bought-by-ups.27561/

Ur samma länk. Hur skall man tolka texten nedan "and coverage will be terminated as it is excluded under our insurance policy."? Är det försäkringens täckning som blir "terminated", eller vad är det? Se även fetstil längst ner om coverage conditions. Finns det anledning att anta att det finns risker med att uppge fel värde i tulldeklarationsunderlaget, som väl är det som sitter synligt på paketet?

Lika väl som vi pratar om hur illa vissa fraktbolag gör sitt jobb, så kan man väl prata om ifall ett försäkringsbolag ersatt en förlust på ett snyggt sätt, eller inte. Eller förloras paket så sällan att ingen som läser här har en egen story att berätta - så kan det ju vara. Jag kommer att länka till denna tråden.


ppwarn-png.187592
Jag tror Parcelpro:s idé om att skicka trackable, men att sätta värdet mycket lågt, samt att inte skriva ut att det är klockor, är en framgångsstrategi, som världen ser ut. Men denna strategi kan man ju använda utan att blanda in dem. Dessutom känns det mycket konstigt att ett företag föreslår en metod som är uppenbart olaglig, jag är tveksam till att de ägs av UPS. Nämns de på någon av UPS:s sidor, eller tex i årsredovisning etc.
 
Jag skickar enbart med UPS.
Skulle jag köpa en dyrare klocka på distans så hade jag hellre tagit en kort-weeekend till London eller var nu klockan finns :)
 

Kugghjul

Panerai
Erfarenhetsrapport: Har nu skickat en dyrare klocka till Japan.

Eftersom Parcelpro verkar tycka att den bästa idén är att underdeklarera värdet, välja tjänst med tracking och slira på innehållet så valde jag att göra det själv, i egen regi, där jag står för risken men också slipper RISKEN att inte få något på försäkringen om det skulle gå illa. Dessutom slipper jag allt krångel, både vid sändning och eventuellt claim.

Jag valde Posten REK brev, lägsta ansvarsbeloppet som gick. Jag satte värdet på paketet till noll. Som innehåll så skrev jag klocka, men på japanska men med latinska bokstäver, dvs "TOKEI". (Egentligen måste man väl skriva på eng eller fra) Min analys var att de enda som bryr sig om innehållet är mottagande land, dvs Japan, och de förstår Tokei och därtill tror jag Japan är så ärligt så stöldrisken i posthanteringen är låg. Hade jag skickat till USA kanske jag hade skrivit accessoar eller liknande. Därtill skrev jag "Made in Japan, for repair.".

Ett tips var att jag använde egen "låda", dvs jag lät paketet vara mindre och annorlunda än lyxklockornas klassiska "kubikfot" storlek. Icas billigaste matlåda i plast + wellpapp runt denna. Det hela underlättades självklart av att originalbox saknas i detta fallet.

Klockan kom fram utan problem, gick på ett fåtal dagar.

Alla älskar att klaga på Posten, men jag kan säga att de leverarat till 100% för mig det senaste året inklusive rätt många paket nu kring jul. Jag vet att vissa har problem, men de anställda har också rätt att få höra att mycket blir rätt och att det finns nöjda kunder! God Jul på er!

:)
 

Kugghjul

Panerai
Ännu ett paket med fint innehåll från mig har nått mottagaren i Japan utan problem. Metod exakt enligt nedan. Tog 7 dagar. Denna gången var jag lite latare (och det var något billigare klocka) så jag tog en av mina gamla färdiga klocklådor från förrådet, så paketet var en "kubfot". För maximal diskretion skulle jag rekommendera enligt nedan, dvs försöka få ner paketstorleken, t.ex. tjockleken, så ex. en ny Rolexbox inte ryms.

Erfarenhetsrapport: Har nu skickat en dyrare klocka till Japan.

Eftersom Parcelpro verkar tycka att den bästa idén är att underdeklarera värdet, välja tjänst med tracking och slira på innehållet så valde jag att göra det själv, i egen regi, där jag står för risken men också slipper RISKEN att inte få något på försäkringen om det skulle gå illa. Dessutom slipper jag allt krångel, både vid sändning och eventuellt claim.

Jag valde Posten REK brev, lägsta ansvarsbeloppet som gick. Jag satte värdet på paketet till noll. Som innehåll så skrev jag klocka, men på japanska men med latinska bokstäver, dvs "TOKEI". (Egentligen måste man väl skriva på eng eller fra) Min analys var att de enda som bryr sig om innehållet är mottagande land, dvs Japan, och de förstår Tokei och därtill tror jag Japan är så ärligt så stöldrisken i posthanteringen är låg. Hade jag skickat till USA kanske jag hade skrivit accessoar eller liknande. Därtill skrev jag "Made in Japan, for repair.".

Ett tips var att jag använde egen "låda", dvs jag lät paketet vara mindre och annorlunda än lyxklockornas klassiska "kubikfot" storlek. Icas billigaste matlåda i plast + wellpapp runt denna. Det hela underlättades självklart av att originalbox saknas i detta fallet.

Klockan kom fram utan problem, gick på ett fåtal dagar.

Alla älskar att klaga på Posten, men jag kan säga att de leverarat till 100% för mig det senaste året inklusive rätt många paket nu kring jul. Jag vet att vissa har problem, men de anställda har också rätt att få höra att mycket blir rätt och att det finns nöjda kunder! God Jul på er!

:)
 
Topp