• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Fredagswhisky

Rockenfeller

Panerai
2-Faktor
Whisky över 50% gärna 55%+ går bra att spä ut med is eller en tesked vatten utan förstöra upplevelsen. Blir bara lite lättare att dricka och framhäver på ett annat vis.

Men du kanske skrev det som ett skämt? För jag skulle heller aldrig ha is i :D

:)
Förstod det skulle kommenteras. Ibland tycker jag vatten gör whiskyn mer rättvisa. Men beror mycket på dagsformen. Ibland vatten ibland inte. Isen låter jag ligga i lagom länge för vatten å kyla och sedan plockas den ur.

Men som tur är, är ju smaken som baken ;-)
 

Kniven

Cartier
IMG_5067.jpg


Gammal bild, samma whisky!
 

Barda

Cartier
Jag ska dock inte säga något, tryckt i mig en och annan whiskey sour ikväll. Sjukt mycket is i dom...
 

Leben

Queen Elizabeth II
Forumpersonal
Owner of KS
Pledge Member
2-Faktor
Jag somna i soffan. Får återkomma imorgon :-D
 

Icaras

Rolex
:)
Förstod det skulle kommenteras. Ibland tycker jag vatten gör whiskyn mer rättvisa. Men beror mycket på dagsformen. Ibland vatten ibland inte. Isen låter jag ligga i lagom länge för vatten å kyla och sedan plockas den ur.

Men som tur är, är ju smaken som baken ;-)
Jag har själv experimenterat lite med det, en whisky tycker inte jag förstörs med några droppar vatten, snarare tvärtom om den är stark. Däremot så skulle jag tro att isen tar bort mycket av smaken, finns nog en anledning till att whisky ska serveras rumstempererat ;). Samma gäller ju öl egentligen, många ska serveras vid 12+ för smakens skull.

Lite nörderi skadar inte!
 

Barda

Cartier
Jo men Ardbeg kan jag ändå förstå att man kör is i. Lite vatten och kyla, tycker om när man "värmer" upp whiskyn i munnen, riktigt trevligt.
Har själv inte testat ardbeg så kan inte uttala mig. Blev bara så förvånad att Johan hade is i, då jag vet att han vet hur man dricker whiskey :)
Kul att experimentera så klart...
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Har själv inte testat ardbeg så kan inte uttala mig. Blev bara så förvånad att Johan hade is i, då jag vet att han vet hur man dricker whiskey :)
Kul att experimentera så klart...

Njae, tror att man måste testat Ardbeg för att uttala sig. Men du har rätt i en sak generellt sett, i whisky har man ingen is, eventuellt lite vatten men i whiskey måste man ha is i för att dölja skiten så mycket som möjligt. Finns ju ingen frisk människa som tycker att burbon är godare än single malt...
 

Barda

Cartier
Njae, tror att man måste testat Ardbeg för att uttala sig. Men du har rätt i en sak generellt sett, i whisky har man ingen is, eventuellt lite vatten men i whiskey måste man ha is i för att dölja skiten så mycket som möjligt. Finns ju ingen frisk människa som tycker att burbon är godare än single malt...
Hua! Inte neat i alla fall...
 

Jonaz

Rolex
Njae, tror att man måste testat Ardbeg för att uttala sig. Men du har rätt i en sak generellt sett, i whisky har man ingen is, eventuellt lite vatten men i whiskey måste man ha is i för att dölja skiten så mycket som möjligt. Finns ju ingen frisk människa som tycker att burbon är godare än single malt...


Jo...


iPhone | Tapatalk
 

Isodor

Audemars
Kanske någon som redan nämnt det men man brukar ju ha i ett par droppar vatten för att lösgöra aromerna som legat "stilla" så länge.

Yamazaki 21 år taketsuru är min favorit.
 

Jonaz

Rolex
Kanske någon som redan nämnt det men man brukar ju ha i ett par droppar vatten för att lösgöra aromerna som legat "stilla" så länge.

Yamazaki 21 år taketsuru är min favorit.


Alkoholen funkar som bedövning på dina smaklökar så även kyla. Så vatten i wirre, lägre alkohol, mera smak...


iPhone | Tapatalk
 

Isodor

Audemars
Alkoholen funkar som bedövning på dina smaklökar så även kyla. Så vatten i wirre, lägre alkohol, mera smak...

Procent alkohol är densamma men blir det mer "utspätt".
Att 3 vattendroppar påverkar "bedövningen" på smaklökarna är ytterst tveksamt. Det är mer smaken som ändras.

Skulle jag stoppa glaset under kran är det en annan sak..
 

Jonaz

Rolex
Procent alkohol är densamma men blir det mer "utspätt".
Att 3 vattendroppar påverkar "bedövningen" på smaklökarna är ytterst tveksamt. Det är mer smaken som ändras.

Skulle jag stoppa glaset under kran är det en annan sak..


Jag nämnde inga mängder, agree.
Späder du tex en fyra 45% whisky med vatten så har du inte 45% längre.


iPhone | Tapatalk
 

Rockenfeller

Panerai
2-Faktor

Barda

Cartier
Dricker ingen whisky även fast det är fredag?
Dagens setup...
ehe7yzyd.jpg

Betyg:
Slask whisky som jag inte dricker "nykter", citrus toner och lite kola. Tämligen kort, men god.
 
Topp