• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Frokenur.com

Första gången nu. Hade ingen aning om att den existerade. Jag använder mig utav appen "Time" när jag ställer mina klockor :)

Överlägset bästa sidan att ställa sin klocka efter.
Förutom att visa den korrekta tiden (som många andra sidor) så erbjuder också sidan förslag på vilken länk som kan passa din klocka.:D Grym funktion!
(Och för att svara på TS fråga: minst en gång per dag!)
frur-jpg.123986

Hur fel går en vanlig iPhone kopplad mot ntp-server?
Minns inte vart jag läste det någonstans men har hört att det kan vara allt ifrån 10-15 sekunderfel på en klocka som använder gps då signal hastigheter varierar men vet inte om detta stämmer men kan ju alltid finnas någon chans att telefonen inte går mer exakt än 10+- sekunder

Minns inte vart jag läste det någonstans men har hört att det kan vara allt ifrån 10-15 sekunderfel på en klocka som använder gps då signal hastigheter varierar men vet inte om detta stämmer men kan ju alltid finnas någon chans att telefonen inte går mer exakt än 10+- sekunder
Nja, det där låter märkligt. Just iPhone (och många andra) synkar sin tid via ntp-servrar. Det finns olika klassificeringar av "tidskvaliteten" från dessa servrar men eftersom vi har svårt att skilja på 10 millisekunder så spelar det troligen ingen roll i praktiken. Men går referensklockan till ntp-servern fel så kommer telefonen att gå fel. (Det viktiga för telefonen är egentligen inte att klockslaget är rätt utan att klockan tickar med rätt hastighet - synkronisering...)

Å andra sidan om mobilen har ganska dåligt chip (kristall) som inte är så bra på att ticka jämt så kan klockan dra sig mellan synkningstillfällena med ntp-servern. (Jämför med en klockas gångavvikelse) Men 10 sekunder låter fortfarande vansinnigt mycket.

Vad det gäller GPS så används den tiden väldigt ofta som referens för klockslaget. Visst finns det mindre fördröjningar i GPS-signaler när de färdas i luften och stutsar runt, men de är mer i storleksordningen mikrosekunder än 10-sekunder.

Nja, det där låter märkligt. Just iPhone (och många andra) synkar sin tid via ntp-servrar. Det finns olika klassificeringar av "tidskvaliteten" från dessa servrar men eftersom vi har svårt att skilja på 10 millisekunder så spelar det troligen ingen roll i praktiken. Men går referensklockan till ntp-servern fel så kommer telefonen att gå fel. (Det viktiga för telefonen är egentligen inte att klockslaget är rätt utan att klockan tickar med rätt hastighet - synkronisering...)

Å andra sidan om mobilen har ganska dåligt chip (kristall) som inte är så bra på att ticka jämt så kan klockan dra sig mellan synkningstillfällena med ntp-servern. (Jämför med en klockas gångavvikelse) Men 10 sekunder låter fortfarande vansinnigt mycket.

Vad det gäller GPS så används den tiden väldigt ofta som referens för klockslaget. Visst finns det mindre fördröjningar i GPS-signaler när de färdas i luften och stutsar runt, men de är mer i storleksordningen mikrosekunder än 10-sekunder.

Låter mer vettigt än vad man tidigare har hört :) men då använder mobiler ett dedikerat chip för just klockan? Vet du något om hur dom åldras är dom konstant likadana eller förändras dom med tiden?

Låter mer vettigt än vad man tidigare har hört :) men då använder mobiler ett dedikerat chip för just klockan? Vet du något om hur dom åldras är dom konstant likadana eller förändras dom med tiden?
Jag skulle tro att mobilerna plockar pulserna från CPUn, alternativt någon generell "klock"-modul. Operativsystemet som sådant bryr sig inte om de detaljerna.

Det finns säkert någon viss åldringseffekt men mobiler blir väl aldrig särskilt gamla nu för tiden? Räkna med att mobilernas klocka fungerar lika bra som en billig quartz. Med den stora skillnaden att mobilerna kan ställa om (synka) klockan gentemot en ntp-server regelbundet. (Hur ofta vet jag inte. Jag gissar på varje dygn och när den känner av en ny tidszon eller land.)

Eh. Kör klockan på datorn som går mot en server som är synkad på exakt samma tid som fröken ur..

Jag använder en app som heter Seconds clock widget. Vet inget om hur exakt den är men den alltid är på hemskärmen på luren vilket är bekvämt när man ska ställa klockan. Känns som den är ganska exakt.

När jag kikade på frökenur på telefon och datorn så skilde det några sekunder ibland.

Appen jag använder visar alltid samma på båda mina telefoner i alla fall :)

Använder min Omega Ploprof för exakt tid, plussat 4 sec på två veckor. Använder app'n nedan för att verifiera (app'n är exakt)

IMG_4993.PNG

Tillbaka
Topp