• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Fukt och skadad urtavla - Service

Fedor

Cartier
Införskaffad 90-talare, Omega 368.1075. Efter ca två veckors användande tvättar jag av klockan lite lätt med vatten (varken soak eller under rinnande kran) och spänner den åter på armen. Lite senare under dagen märker jag av kondens och lämnar därmed kronan utdragen samtidigt som jag omedelbart beger mig till Omega på Biblioteksgatan för serviceinlämning. Ett par veckor (4-5?) senare får jag ett preliminärt kostnadsförslag på helservice inkl byte av låsmekanismen som var något defekt, dock nämns inget om någon potentiell fuktskada. Detta kostnadsförslag var dock preliminärt och skulle efter mitt godkännande ner till fabriken för ett andra utlåtande. Veckor går och jag får slutligen ett uppdaterat kostnadsförslag och enligt denna menar man nu på att bakboetten är förstörd och att tavlan är så pass trasig att denna måste renoveras/bytas. Enligt spec är tavlans lack skadad och har oxiderat. Den har tydligen även repor/märken.

Klockans urtavla var i absolut toppskick (hade länge letat efter ett ex med just felfri tavla) när jag lämnade in den och nu låter det ju som att den är ultraförstörd. De vill heller inte serva klockan utan att tavelbyte/renovering görs då detta tydligen skulle riskera det nyservade urverket.

Går det så jäkla snabbt för en tavla att vittra sönder till den grad att den är oanvändbar och farlig? Var det dumt av mig att lämna in en klocka med sådant akut (kondens) servicebehov hos just Omega? Känns ju rent spontant som att den ruttnat under tiden den bollats mellan butik/serviceställe1/serviceställe2.

Tacksam för inputs!
 
Senast ändrad:

virrooo

Audemars
2-Faktor
Införskaffad 90-talare, Omega 368.1075. Efter ca två veckors användande tvättar jag av klockan lite lätt med vatten (varken soak eller under rinnande kran) och spänner den åter på armen. Lite senare under dagen märker jag av kondens och lämnar därmed kronan utdragen samtidigt som jag omedelbart beger mig till Omega på Biblioteksgatan för serviceinlämning. Ett par veckor (4-5?) senare får jag ett preliminärt kostnadsförslag på helservice inkl byte av låsmekanismen som var något defekt, dock nämns inget om någon potentiell fuktskada. Detta kostnadsförslag var dock preliminärt och skulle efter mitt godkännande ner till fabriken för ett andra utlåtande. Veckor går och jag får slutligen ett uppdaterat kostnadsförslag (Nu har vi gått från 10k till 19k) och enligt denna menar man nu på att bakboetten är förstörd och att tavlan är så pass trasig att denna måste renoveras/bytas. Enligt spec är tavlans lack skadad och har oxiderat. Den har tydligen även repor/märken.

Klockans urtavla var i absolut toppskick (hade länge letat efter ett ex med just felfri tavla) när jag lämnade in den och nu låter det ju som att den är ultraförstörd. De vill heller inte serva klockan utan att tavelbyte/renovering görs då detta tydligen skulle riskera det nyservade urverket.

Går det så jäkla snabbt för en tavla att vittra sönder till den grad att den är oanvändbar och farlig? Var det dumt av mig att lämna in en klocka med sådant akut (kondens) servicebehov hos just Omega? Känns ju rent spontant som att den ruttnat under tiden den bollats mellan butik/serviceställe1/serviceställe2.

Tacksam för inputs!
Hej!

Strunta i Omega-AD och deras servicecenter, ta klockan till någon kvalificerad fristående/självständig urmakare istället. Lär bli både billigare och du får ha tavlan kvar.

Kan rekommendera https://www.dalaurteknik.se/ där ägaren finns verksam på forumet som @DrKlocka.
 
Topp