• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Fulursvarningar

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Vad tror ni om den här? Jag har aldrig sett en 2504 med kronometerklassat 30T2RgSc. Tidsmässigt är urverk och boett möjlig (typ 1945-46), men jag tror snarare boetten är från tidigt 50-tal och urverket enligt serienummer 1944-47. Jag misstänker alltså att det är ett franken-ur med fint urverk i fel boett. Tavlan tycker jag också ser lite hemmagjord ut (eller iallafall renoverad)!
IMG_9958.jpeg

Nä, den där är det ju hundra procent något lurt med.
Är lite för dåligt påläst om brytpunkter för olika verk/referenser för att uttala mig, men tavlan är definitivt fixad.
Det syns ju på trycket om man kollar nära, men rent allmänt så känns det osannolikt att en tavla skulle ha hållit sig så pass väl i skicket när boetten den sitter i är duktigt täckt med porer och verkar ha levt ett ganska hårt liv
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Nä, den där är det ju hundra procent något lurt med.
Är lite för dåligt påläst om brytpunkter för olika verk/referenser för att uttala mig, men tavlan är definitivt fixad.
Det syns ju på trycket om man kollar nära, men rent allmänt så känns det osannolikt att en tavla skulle ha hållit sig så pass väl i skicket när boetten den sitter i är duktigt täckt med porer och verkar ha levt ett ganska hårt liv
Även fel visare. Ingen bra känsla där alls.
 

JoakimS

Panerai
Paneristi
2-Faktor
Jag reagerade på denna annonsen.

”Amplituden är bra och klockan håller tiden med -7s/d, men man bör räkna med en service så småningom.”

Varför såldes den då som defekt med akut service behov nyligen?

Hjälp mig förstå hur det hänger ihop om jag helt missat nåt uppenbart? 😅
 

Fisherking

Rolex
2-Faktor
Jag reagerade på denna annonsen.

”Amplituden är bra och klockan håller tiden med -7s/d, men man bör räkna med en service så småningom.”

Varför såldes den då som defekt med akut service behov nyligen?

Hjälp mig förstå hur det hänger ihop om jag helt missat nåt uppenbart? 😅

Verkar som om hans urmakare har gjort rent automatdelen och drivlinan men inte mer än så. Något fulur är det väl inte men vad säljaren skulle värdera klockan till med perfekt tavla är ju helt ointressant. Marknaden tyckte uppenbarligen att den var värd 46200 inklusive slag
 

Corgi

Rolex
2-Faktor
Verkar som om hans urmakare har gjort rent automatdelen och drivlinan men inte mer än så. Något fulur är det väl inte men vad säljaren skulle värdera klockan till med perfekt tavla är ju helt ointressant. Marknaden tyckte uppenbarligen att den var värd 46200 inklusive slag

Håller med om att den egna spekulationen blir ointressant. För mig känns det lite väl säljigt. Men marknadsvärdet som sattes på Kaplans var i defekt skick vilket i princip kan betyda vad som helst = stor ekonomisk risk för den som köper. Nu var det ju uppenbarligen inte så illa. Risk / reward. 🤷🏼‍♂️
 

ajfa

Cartier
2-Faktor
Jag reagerade på denna annonsen.

”Amplituden är bra och klockan håller tiden med -7s/d, men man bör räkna med en service så småningom.”

Varför såldes den då som defekt med akut service behov nyligen?

Hjälp mig förstå hur det hänger ihop om jag helt missat nåt uppenbart? 😅
Verkar som om hans urmakare har gjort rent automatdelen och drivlinan men inte mer än så. Något fulur är det väl inte men vad säljaren skulle värdera klockan till med perfekt tavla är ju helt ointressant. Marknaden tyckte uppenbarligen att den var värd 46200 inklusive slag
Håller med om att den egna spekulationen blir ointressant. För mig känns det lite väl säljigt. Men marknadsvärdet som sattes på Kaplans var i defekt skick vilket i princip kan betyda vad som helst = stor ekonomisk risk för den som köper. Nu var det ju uppenbarligen inte så illa. Risk / reward. 🤷🏼‍♂️
Detta kan behandlas i nedan tråd:
https://klocksnack.se/threads/aktiva-objekt-annonser-på-ks.181015/
 

to0b

Omega
2-Faktor
Ser inte ändlänkarna lite väl korta och opassande ut på denna 16018. Eller är jag helt ute och cyklar?
EDIT: Vid närmare jämförelse ser det dock ut som standard utförande för denna referens.

 
Topp