• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Fulursvarningar

Potatistrycktavla, och märkningen på bakboetten för tankarna till Asien. Men att det inte är stålboett på en svart klocka från Schweiz vore ju inte unikt om den är äkta. @240snusit har inte du haft en likadan eller liknande?

Oavsett äktheten är det lustigt att "bra skick för sin ålder" så ofta betyder att klockan är risig. I det här fallet verkar det betyda "Halva glaspackningen saknas. Hårt sliten. Kort länk."
Hej, ledsen för sent svar. Alltså, jag vill först bara förtydliga att allt jag kan dela är fotnoter och notiserer, men de jag sett av dessa+de med F1-bil på baklocket har bra och oftast identiska verk med riktiga tidiga PD-klockor. Jag tror faktiskt de alla är legit, tro det eller ej, men att märket vad under mycket turbulens tidigt och testade diverse tryck/boetter innan de landade i mer fasta banor. Värt att nämna att det finns massvis med gamla Breil Manta-klockor som är identiska med. Jag vågar ändå inte säga att jag är 100% rätt, men det är magkänslan efter att ha jämfört dessa visuellt väldigt intensivt en period.

Hej, ledsen för sent svar. Alltså, jag vill först bara förtydliga att allt jag kan dela är fotnoter och notiserer, men de jag sett av dessa+de med F1-bil på baklocket har bra och oftast identiska verk med riktiga tidiga PD-klockor. Jag tror faktiskt de alla är legit, tro det eller ej, men att märket vad under mycket turbulens tidigt och testade diverse tryck/boetter innan de landade i mer fasta banor. Värt att nämna att det finns massvis med gamla Breil Manta-klockor som är identiska med. Jag vågar ändå inte säga att jag är 100% rätt, men det är magkänslan efter att ha jämfört dessa visuellt väldigt intensivt en period.
Har vi en tidslinje för PD-klockorna?

Jag tycker det låter märkligt att man skulle ha så dålig kvalitetskänsla och lansera många olika varianter av samma simpla ur. För att så fort kvaliteten blivit lite högre öka produktionen. PD har ju annars varit kvalitet med bla. IWC och Eterna. Jag röstar emot potatis-klockorna.

Har vi en tidslinje för PD-klockorna?

Jag tycker det låter märkligt att man skulle ha så dålig kvalitetskänsla och lansera många olika varianter av samma simpla ur. För att så fort kvaliteten blivit lite högre öka produktionen. PD har ju annars varit kvalitet med bla. IWC och Eterna. Jag röstar emot potatis-klockorna.
Nej det har jag inte tyvärr och jag ursäktar mig för det, och det är därför jag inte vill uttala mig helt hundra på dessa. Jag äger en av dessa från Orion, och den är legitim Swiss Made med samma urverk som tidiga PD i 26mm iaf, så om dessa är Swiss Made kopior hade det varit lite osannolikt också med tanken på hur ”påkostade” de är i verket iaf ☺️

Nej det har jag inte tyvärr och jag ursäktar mig för det, och det är därför jag inte vill uttala mig helt hundra på dessa. Jag äger en av dessa från Orion, och den är legitim Swiss Made med samma urverk som tidiga PD i 26mm iaf, så om dessa är Swiss Made kopior hade det varit lite osannolikt också med tanken på hur ”påkostade” de är i verket iaf ☺️
Inget att ursäkta sig för, jag har inte heller så specifik kunskap.

Din är väl inte PD-märkt?

Inget att ursäkta sig för, jag har inte heller så specifik kunskap.

Din är väl inte PD-märkt?
Nej det är den inte. Jag tror att dessa, oavsett om dom är legitima PD-klockor eller ej, kom från samma fabrik som min Orion och Breil Manta. Det är vad min spretiga magkänsla säger, det var verkligen vilda västern på den här eran och finns en del exempel på fina företag som tillverkar för mindre fina t ex under denna eran, så jag tycker det är ett intressant mysterium vilken fabriken bakom dessa är ☺️

Nej det är den inte. Jag tror att dessa, oavsett om dom är legitima PD-klockor eller ej, kom från samma fabrik som min Orion och Breil Manta. Det är vad min spretiga magkänsla säger, det var verkligen vilda västern på den här eran och finns en del exempel på fina företag som tillverkar för mindre fina t ex under denna eran, så jag tycker det är ett intressant mysterium vilken fabriken bakom dessa är ☺️
Jag killgissar och påstår att det nog kom kopior rätt snabbt på boettypen. Hodinkee skriver att Orfina, IWC och Eterna tillverkat klockorna. Orfinan kom 1972 och var en svartbelagd herrkronograf. Så enligt den logiken ska nog alla äkta PD ha Orfina i boettlocket. Tyvärr brukar det inte vara så enkelt...

Men går man sedan vidare är ju frågan om tex Orfina eller PD någonsin sålde boetter i fulmetall? Eller var originalen i stål. Har för mig någon kunnig som nördat in på detta skrev något om denna typen av kronografer...

Detta ser väl ut som ett fulur eller har jag fel?

Detta ser väl ut som ett fulur eller har jag fel?

Ser inget uppenbart fel?

IMG_8959.png
IMG_8960.jpeg

Ej korrekt alls. Länken är fel, boettlocket fel, rehaulten fel, tavlan fel. En dålig kopia helt enkelt.
Modellen heter IWC GST Chronograph för jämförelse. Annonsen anmäld.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp