Här kommer en kombinerad fulursvarning och mea culpa!
Ni kanske såg Tudor Snowflake 9411 på Tradera nyligen?
https://www.tradera.com/item/748848125
Det var jag mitt nöt som vann auktionen. Jag kände helt klart tveksamhet, men tryckte ner den känslan och gick in sent i budgivningen. Den drog iväg snabbt på slutet med ett antal helt nya användare som la bud.
Strax efter att jag vunnit fick jag ett meddelande från en forummedlem som jag är evigt tacksam till. Han bekräftade det jag borde förstått: den är fejk!
Jag bifogar ett gäng bilder här och lite research som jag borde gjort tidigare. Kanske kan det locka till skratt, men också hjälpa andra från att göra samma misstag.
1. Tavlan: Tryck och visare håller inte den detaljkvalitet som modellen ska ha. Patinan på indexen är för artificiell och tydligen typisk för Vietnam-fejk.
2. Serie och modellnummer: Ingen bild visades på serienummer eller modellnummer mellan bandhornen. Inte heller någon bild på insidan av baklocket. Serienumret som anges delvis i text indikerar tillverkning 1981. Det kan inte stämma eftersom 9411 om jag förstått det rätt slutade tillverkas 1980.
3. Boetten: Ser nytillverkad ut utan nötning på t.ex. baksidan av bandhornen.
4. Urverket: Här borde jag sett problemet direkt. Det är visserligen ett ETA 2784, men inte den högkvalitativa varianten som Tudor använde. Det har fel stötskydd (Incablock istället för Kif), rotorn är en dålig kopia och som sagt dekorering saknas i princip (jämför med lånad bild på hur ett Tudor-urverk bör se ut - inte samma kaliber dock).
Så sammantaget är det ju en rätt dålig fejk som troligen inte har mycket av en äkta Snowflake i sig. Skäms ordentligt, men sväljer det och delar istället!
Efter några turer så lyckades jag häva köpet! Jag är inte helt säker på att säljaren försökte luras avsiktligt, men argumenterade inte emot mig när jag presenterade allt ovan.
Vi kan väl hjälpas åt att varna om den dyker upp igen?