• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Funderingar kring eventuellt köp av armbandsur...

Danken

Friends of KS
Hej,
Efter att ha läst en del på detta forum innan jag registrerade mig igår kväll har jag en del funderingar kring val av armbandsur inför ett eventuellt köp. Jag har länge tänkt köpa mig ett snyggare armbandsur och har sneglat en hel del på annonser här på köp o sälj-delen av forumet.
Just nu har jag inget klocka efter det att min Longines Prestige (stål med vit urtavla) jag för ett par år sedan köpte på Kaplans blivit fuktskadad. Jag behöver alltså ett ur som passar till alla tillfällen.

Vad jag är ute efter är en något snyggare klocka, lite av en dressklocka men som inte får bli allt för snygg eller prålig dvs inte en massa guld och blingbling. Jag har, som en del andra här på forumet, förälskat mig i Omega Seamaster Aqua Terra med blå urtavla av storlek 38.5 mm. Den verkar lagom att ha både som snygg vardagslocka och som inte allt för prålig dressare. Senare kanske jag skaffar mig en till klocka och det blir nog aningen mer dress-aktigt för uppklädda tillfällen.
Jag blir dock aningen osäker eftersom jag helst inte vill ha en klocka som "alla andra" har. Just den blå AT:n verkar vara ganska populär om man läser forumet här. Har ni någon uppfattning om hur vanlig den är och vad anser ni om den som ett första armbandsur?
/Danken
 
Skyfall i 38.5 är en perfekt allround klocka, tror inte den är vanlig alls...

Du ska inte ta klocksnack.se som något riktmärke vad som är vanligt ute bland 'vanligt' folk...he he...

Skyfall är i min mening en av dom snyggaste klockorna Omega gjort och en riktigt bra klocka som nog passar till det mesta!
 

POO

Panerai
Välkommen! ATn är ett bra val.
Svaren du kommer få kommer vara så extremt präglade av respondentens egna preferenser att de i princip kan lämnas utan hänseende.

T.ex. var jag ruggit nära att skrika, jag menar skriva Rolex.
Frågar du efter en praktisk bärbar på ett gamerforum kommer du få råd om hur du bygger ihop en som klarar WoW eller vad man nu spelar på max grafikinställningar.
Frågar du efter billig familjebil på ett bilforum kommer det rekommenderas en M3a eftersom den är billig att få snabb runt ringen.
 

Danken

Friends of KS
POO:
Din reflektion ska jag ha i åtanke men det känns skönt att höra lite av vad andra tycker.
Angående Rolex så har jag sneglat på en del modeller men inte riktigt fastnat för någon. De verkar inte riktigt tilltala mig på något sätt och jag vet inte riktigt varför.
/Danken
 

POO

Panerai
POO:
Din reflektion ska jag ha i åtanke men det känns skönt att höra lite av vad andra tycker.
Angående Rolex så har jag sneglat på en del modeller men inte riktigt fastnat för någon. De verkar inte riktigt tilltala mig på något sätt och jag vet inte riktigt varför.
/Danken


Jag överdrev liite kanske. ATn är trevlig och du kommer inte hitta något objektivt bättre - du blir verkligen inte lurad om du skaffar en.
 

svesam

Rolex
Välkommen till KS :)

En blå AT är en fantastisk vacker klocka.
Testa både 38,5 och 41,5mm bara innan köp så du
vet vilken du känner dig mest bekväm med.

/Daniel
 

Huntsman

Omega
Omega gör väldigt trevliga ur, men finns budget för det så vill jag slå ett slag för Rolex Explorer, diskret allroundklocka, passar till allt man ev. kan konfronteras med på land.

Är budgeten tightare så finns mycket bra i Seikos SARB-serie.
 
Aqua Terran levererar på det du skriver är viktigt, ett bra val för dig skulle jag tro. Modellen med blå tavla är nog inte direkt vanlig "på stan", har sett några ATs med ljusa tavlan, men aldrig den blå utanför "forumsvängen".
 

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
Det var väl inget vidare, bättre han köper kvalité och ett märke som han kan känna sig trygg med och som faktiskt har ett andrahandsvärde. Får du provision? :blackeye:


Jag har två stycken Christopher Ward och jag skulle säga att båda känns likvärdiga kvalitetsmässigt (faktiskt) med de Omega och Rolex-klockor jag har pillat på. Jag får inte provision, jag bara tänker annorlunda mot hur ni andra tänker på det här forumet. Christopher Ward är inte kända för att ha dålig kvalitet, tvärtom är de kända för att ha väldigt bra kvalitet för det priset, mycket bang for the bucks helt enkelt. Hade jag visat upp ett mushroom brand, Invicta eller liknande, så hade jag förstått dig. Sen å andra sidan kanske inte priset spelar roll alls för Danken, jag ville bara ge ett alternativ. :p
 
Christopher Ward är inte kända för att ha dålig kvalitet, tvärtom är de kända för att ha väldigt bra kvalitet för det priset, mycket bang for the bucks helt enkelt.

Är dom det? vad baseras det på? Nu säger jag inte att dom inte har bra kvalitet men eftersom du säger att dom är kända för det så bör det ju baseras på något?
 
  • Like
Reactions: K-S

Malakias

Friends of KS
2-Faktor
Som sagt, allt här handlar ju om personligt tyckande och självklart ska du välja det du själv känner är klockan för dig. Med det sagt tycker jag själv att en blå AT är rasande snygg och passar som du säger till i princip allt. Absolut en klocka jag själv skulle kunna tänka mig.
Surfa runt ordentligt, titta på lite klockor live, och känner du sedan fortfarande att det är den du vill ha - slå till!
 

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
Är dom det? vad baseras det på? Nu säger jag inte att dom inte har bra kvalitet men eftersom du säger att dom är kända för det så bör det ju baseras på något?

Den här proffstyckaren tycker det: http://wornandwound.com/2012/12/12/christopher-ward-c10-aviator-mk-i-review/
Likaså den här: http://www.ablogtowatch.com/christopher-ward-w61-trident-pro-review/

På andra forum utanför Sverige pratas det mycket om affordable-märken, men Sverige är helt klart en lite egen marknad.
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Får jag rekommendera en billig och bra samt extremt ny och fin Christopher Ward C65? http://www.christopherward.eu/index.php/new-arrival.html

Danken

Det finns nog typ 100 märken jag hellre skulle köpa än CW... När man köper sin första riktiga klocka måste man ha andrahandsvärdet i åtanke. Oavsett vad du tror så kommer du flippa den så småningom...'

Både Zenithen och AT:n är schyssta och ska kunna gå att sälja vidare utan större förlust.
 

Danken

Friends of KS
Omega gör väldigt trevliga ur, men finns budget för det så vill jag slå ett slag för Rolex Explorer, diskret allroundklocka, passar till allt man ev. kan konfronteras med på land.

Är budgeten tightare så finns mycket bra i Seikos SARB-serie.


Tack för bra tips om Rolex Explorer. Jag har tidigare inte kollat så mycket på Rolex eftersom Rolex som varumärke känns aningen fel för mig. Jag sökte runt på forumet och fann en tråd som handlade just om Rolex Explorer eller Omega AT Skyfall. Killen som startade tråden verkade tycka lite som jag då han hade angett som minus för Rolexen det här med "Jante". Jag tror jag är inne på samma spår. Jag ska dock försöka ta mig till någon återförsäljare ör att kolla in Explorern.
Angående Seiko och tight budget så vill jag inte kasta bort pengar i onödan men jag har just börjat vänja mig vid tanken på att köpa en ordentlig klocka. Jag ska dock kolla för att se om Seiko talar till mig...

Jag var och klämde o kände på AT:n idag och kände att den är vad jag söker. Den är väldigt snygg men sticker inte ut för mycket. Det känns rätt helt enkelt. Jag gillar tyngden och att både hela klockan är skönt levande när man ser den ur olika vinklar. Länk och lås gillar jag också. Dock blev jag aningen fundersam till den blå urtavlan eftersom jag kände att den svarta blir mer gångbar på mig i och med att den är aningen mer neutral. Svart är aldrig helt fel... Den blå tycker jag gör sig snyggare på bild men på mig stämde den inte riktigt på något sätt. Vit urtavla (eller silver eller vad det nu är) blir helt fel på mig.

Välkommen till KS :)

En blå AT är en fantastisk vacker klocka.
Testa både 38,5 och 41,5mm bara innan köp så du
vet vilken du känner dig mest bekväm med.

/Daniel

Jag kollade på både 41,5 och 38,5 mm och 38,5 blir alldeles perfekt på min handled.

Jag ska fortsätta kolla runt efter andra alternativ så får vi se var detta slutar.
 

jabla

Sarlacc
Jag har dagligen använt mina Rolex under 8 år och aldrig fått någon kommentar som kan kopplas ihop med jantelagen. Förvånansvärt få "normala" människor lägger over huvud taget märke till din klocka. Möjligen är helgulds-rollar lite mer utstickande och en DD på presidentlänk blir kanske igenkänd som "jättedyr".
 

Danken

Friends of KS
Jag tar upp denna gamla tråd igen eftersom jag fortfarande inte riktigt kommit till skott med något inköp.
Jag har hittat andra trådar bl.a. här på KS som handlat just om valet mellan AT och Explorern (och en del andra). En del har tydligen köpt AT:n och sedan gått och funderat på om de ändå inte skulle valt Explorern och då senare bytt mot den. "Rolex är ju alltid Rolex". En del har förvisso å andra sidan gjort det omvända.
Jag har funderat en hel del kring Explorern och faktum är att ju mer jag sneglar på den, desto mer tilltalar den mig.
Jag var och klämde på både en Explorer 39mm (214270) idag och den spontana kommentaren var att den kändes byggd ungefär lika stabil som en tank. Den är ju betydligt mer nedtonad än i framtoningen än vad AT:n är men jag gillar den.
Nu återstår bara att bestämma sig någon gång och sedan komma till skott.

Ni som har AT:n eller Explorern, har ni enbart dessa klockor eller har ni kompletterat med något mer, kanske något dressigare?
 

Huntsman

Omega
Har ett antal ur, men Explorern är nog dressigast, (är det ett ord ens..?o_O )

Resten är betydligt mer praktiska till utförandet.
Trodde själv att jag skulle nöja mig med Explorern som "enda" klocka men så blev det inte..!
 

mega

Rolex
Tror du blir supernöjd med AT:n. Jag åker runt på jobb i Stockholmsområdet och kollar direkt på vilka klockor folk har. AT:n med blå tavla är kanske inte ovanlig men jag har hittills inte sett en enda. Kom ihåg att fråga lite snällt om dom kan göra någonting på priset när du handlar den, det skall dom nog kunna göra.
 

Danken

Friends of KS
Har ett antal ur, men Explorern är nog dressigast, (är det ett ord ens..?o_O )

Resten är betydligt mer praktiska till utförandet.
Trodde själv att jag skulle nöja mig med Explorern som "enda" klocka men så blev det inte..!

Visst är Explorern en allroundklocka men man har den nog inte på sig när man snickrar på huset osv. Då kanske man behöver något mer praktiska verk som man inte behöver vara så rädd om. Jag tror dock att jag på sikt kommer att vilja ha något mer dressigt men smaken förändras ju md tiden.
 

Danken

Friends of KS
Tror du blir supernöjd med AT:n. Jag åker runt på jobb i Stockholmsområdet och kollar direkt på vilka klockor folk har. AT:n med blå tavla är kanske inte ovanlig men jag har hittills inte sett en enda. Kom ihåg att fråga lite snällt om dom kan göra någonting på priset när du handlar den, det skall dom nog kunna göra.

Det där med "att göra något på priset" tog faktiskt killen i butiken upp utan att jag ens hade varit i närheten av ämnet. Sönt och bra gjort av honom! :D

Ingen aning om vad du har för budget iofs, men som dressklocka som är lite ovanligare skulle jag tipsa om att checka Nomos Tangomat.

http://www.nomos-store.com/en/Watch...ing/Tangomat-Datum-sapphire-crystal-back.html

38mm, in house verk med bauhaus design.
Jävligt clean tycker jag.

Jag håller helt med om ditt ordval med "clean" på dessa klockor. Tack för bra tips! :)

Det där med budget tycks vara aningen flytande för mig och den budget jag ursprungligen planerat har en tendens att växa ju mer jag hänger här på KS. Jag var ju från början inställd på en AT (~40k) och då är steget upp till en Explorer inte stort. Kommer jag undan billigare så skulle jag vara tacksam men då har jag en bra början till ett eventuellt komplement.
 

Icaras

Rolex
Ha i åtanke att det är väldigt många här som förespråkar Rolex. Är det någon som vill ha en SMP för max 20k är det ändå någon som förslår en sub som kostar 50k+....

Är du nöjd så köp! Saken är den att när du väl kommit in i intresset så kommer inte någon klocka att stoppa suget för nästa ;)
Hur mycket kunde säljaren dra av på priset?
 

Danken

Friends of KS
Ha i åtanke att det är väldigt många här som förespråkar Rolex. Är det någon som vill ha en SMP för max 20k är det ändå någon som förslår en sub som kostar 50k+....

Är du nöjd så köp! Saken är den att när du väl kommit in i intresset så kommer inte någon klocka att stoppa suget för nästa ;)
Hur mycket kunde säljaren dra av på priset?

Vi gick aldrig in på detalj ang. priser men min tolkning av vad han sade kring det hela var att han i alla fall skulle kunna matcha butiker på nätet.

Jag har märkt att många här är helt frälsta på Rolex och framför allt subbar. Själv har jag aldrig förstått charmen med en sub eftersom jag tycker de är alldeles för stora och dessutom oftast är icke estetiskt tilltalande (läs fula). Det där kanske jag får skit för men vi har alla olika smak.

Angående att stoppa suget efter nästa så kanske man borde be om att bli utslängd och bannad från forumet när man genomfört sitt förata köp. Det kanske vore det mest ekonomiska. ;)
 

Apansson

Torpare
Gå på AT 38.5mm, det är en fantastisk klocka, och bra mycket "roligare" än en svart explorer. Visst, hos nördar flyger väl explorern högre, eftersom Rolex anses vara ett lite finare märke än Omega. Jag känner dock att rent estetisk så vinner nog skyfall över den svarta explorern, jag skulle jämföra den med en datejust på jubilee med blå tavla och vitguldsring som en liknande allroundklocka. Den 38.5mm skyfall är Omegas mest lyckade klocka just nu, tillsammans med vissa planet ocean-modeller enligt mig. Fantastiska proportioner, och den går verkligen hem till allt. Jag är själv grymt sugen på en som komplement till min day-date, men är inte i närheten av att ha råd med den just nu. :D
 
Topp