• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Funkar min nya Seiko?

Duterte

Breitling
Hej, jag hoppas detta är en dum fråga, det skulle i så fall innebära att allt är som det ska. Jag kan knappt något om klockor.

Jag köpte en ny Seiko Prospex Solar save the ocean edition. Enbart för det är sjukt snygg.

Min sekundvisare står alltid stilla på 12. Sekundvisaren utgör klockans "stopwatch". Den går igång vid tidtagning. Men ska den inte ticka runt även utan tidtagning som en vanlig klocka? Tiden funkar ändå. Inne i klockan finns en cirkel 60 sekunders med en liten minisekundvisare. Denna tickar hela tiden. Är det denna som visar sekunder o stora utgörs bara av tidtagning?
Screenshot_20191208_154642.jpg


Men om man tittar på klockan och stora sekundvisaren alltid står på 12 är det lätt att tro att klockan är ur funktion... (Instruktionsboken förklarar bara när tidtagningen stannar eller går)

Ska en sådan klockmodell vara så?
 

Suktinis

KS Explorers Club
Med reservation för exakt denna modellen, men det brukar vara så med kronografer.

Tidtagningssekunden anses viktigare (stor) medans tidssekunden mest får hänga med för att visa klockan går...
 

larmar

Cartier
2-Faktor
Hej, jag hoppas detta är en dum fråga, det skulle i så fall innebära att allt är som det ska. Jag kan knappt något om klockor.

Jag köpte en ny Seiko Prospex Solar save the ocean edition. Enbart för det är sjukt snygg.

Min sekundvisare står alltid stilla på 12. Sekundvisaren utgör klockans "stopwatch". Den går igång vid tidtagning. Men ska den inte ticka runt även utan tidtagning som en vanlig klocka? Tiden funkar ändå. Inne i klockan finns en cirkel 60 sekunders med en liten minisekundvisare. Denna tickar hela tiden. Är det denna som visar sekunder o stora utgörs bara av tidtagning?
Screenshot_20191208_154642.jpg


Men om man tittar på klockan och stora sekundvisaren alltid står på 12 är det lätt att tro att klockan är ur funktion... (Instruktionsboken förklarar bara när tidtagningen stannar eller går)

Ska en sådan klockmodell vara så?
Grattis till en riktigt snygg klocka!!!
 
Topp