• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

(Fyra) (Fem) (Sex) (Sju) (Åtta) (Nio) Tio år senare - En klockresa (uppdaterad 23-07-29)

Tack för riktigt bra tråd och att du delar med dig av klockintresset! Väldigt intressant att läsa om din resa. Ser redan fram emot många årliga uppdateringar 😊🙏
 
Helt missat din trad.
Trevlig lasning. Tack sa mycket.!

Men gillar man klockor och katter sa maste man vara en synnerligen trevlig filur. Halsa Ebbe&Tella fran deras amerikanska slakting

Trevlig Lordagsmorgon pa Dig!
 
Tioårsuppdatering

Visst, @Affe spöade mig med 26 dagar (grattis!) men idag har även jag varit medlem på Klocksnack i 10 år. Vad jag har haft för mig på klockfronten under dessa år har ju beskrivits i olika uppdateringar av tråden du just läser. Ett 10-årsjubileum borde ju firas med inköp av någon häftig klocka men så blev tyvärr inte fallet. Det har inte hänt ett skit på klockfronten sen tråden uppdaterades efter nio år. Den gången sa @martaSM30:

”10-årsjubileet får väl bli någon slags kröning av de allra bästa klockorna du haft. Eller är det de klockor du har nu som är de bästa?”

Visst kan jag ibland sakna några av klockorna som passerat under åren men inte fått stanna, men sanningen är nog att dom jag har just nu är dom jag trivs bäst med. Av dom 30 klockor som jag har haft dom senaste 30 åren finns idag 12 kvar, nämligen dom här, i anskaffningsordning:

1. Casio Ana-digi alarmkronograf (ref AD512)

Köpt ny från ”AD” i mitten på 90-talet. Högsta mode på den tiden så man fick till och med vänta på min färgkombination.

1 - Casio.jpg


2. Breitling Aerospace Repetition Minutes (ref F65062)

Köpt ny från AD 1998-01-09 och var den enda klocka jag använde under 15 år. Sen hittade jag Klocksnack ...

2 - Breitling Aerospace.jpg


3. IWC Fliegeruhr Mark XVI (ref IW325504)

Köpt begagnad (2006) av äldsta sonen 2013-06-01, som också lurade in mig på KS.

3 - IWC M.jpg


4. Scurfa Diver One (oklar ref men detta ska vara den första modellen som Scurfa gjorde)

Köpt nästan ny 2014-05-08 via annons på KS. Min trädgårdsjobbarbeater.

4 - Scurfa.jpg


5. Rolex Sea-Dweller 4000 (ref 116600)

Köpt ny från AD 2014-05-19 via mellanhand. Den enda Rolex som blev kvar av fyra och som jag aldrig kommer att skiljas ifrån.

5 - Rolex.jpg


6. IWC Ingenieur (ref IW323902)

Köpt ny från AD 2015-10-30 via mellanhand. Inte helt lätt att hitta en idag till vettigt pris, i alla fall inte en svart.

6 - IWC I.jpg


7. IWC Aquatimer Chronograph (ref IW371928)

Köpt begagnad (2010) 2014-05-08 via annons på KS. Min enda mekaniska kronograf och min enda med intern vridring.

7 - IWC A.jpg


8. Pronto Sportal (ref 632-299)

Arv efter min far som gick bort i april 2018. Manuell från 60-talet med sunburst och var då tät till 200 meter.

8 - Pronto Sportal.jpg


9. Alpina (oklar modell, år och ref)

Också arv efter min far, eller troligare efter min farfar då jag misstänker att det är hans pensionspresent efter ett långt arbetsliv på Nymans cykelfabrik i Uppsala. Manuell, gulddoublé men ingen gravyr.

9 - Alpina.jpeg


10. IWC Ingenieur Dual Time (ref IW324402)

Köpt begagnad (2015) 2019-04-25 via annons på KS. Äkta GMT och storebrorsan (43mm och 220gr) till den vanliga Ingyn. Ännu svårare att hitta idag till ett vettigt pris.

10 - IWC DT.jpg


11. Omega Seamaster Professional 300M (ref 210.30.42.20.04.001)

Köpt ny från AD 2021-05-27. Lätt den klocka med minst gångavvikelse som jag har haft, då den går 0,0 spd i snitt mätt över varje vecka jag använt den.

11 - Omega 42.jpg


12. Longines Spirit Zulu Time (ref L3.812.4.93.6)

Köpt ny från AD 2022-06-15. En COSC-certifierad äkta GMT med sunburst och mitt senaste (sista?) inköp.

12 - Longines.jpg


En skaplig gruppbild på dom 12 som är kvar.

13 - Samling.jpg


Sen har jag ju en hög med blandat skräp efter min far, mor och min svärmor.

14 - Skräpklockor.jpg


Inte en rörelse i klocklådan på ett helt år måste tyda på att jag är rätt nöjd med samlingen som den ser ut nu. Har vid några tillfällen snuddat vid tanken att sälja av en 2-3 stycken och ersätta dom med en lite dyrare klocka. Tror mig veta vilka som skulle få lämna men har ingen direkt kandidat till ersättaren än. Innan dess sitter jag nog nöjd med dom jag har nu.

Som vanligt, tack för att du orkade läsa ända hit och ha en fortsatt bra sommar! / laketwig
 
Kul att höra hur en samling växer fram, 30 klockor på 30 år som resulterar i en bra line up visar att det tar lite tid och testing att hitta vad man gillar.
Har själv halva tiden (5 år) på KS och märker att smaken förändras (förfinas?) över tid.
 
Tillbaka
Topp