• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Första Grand Seiko i världen att bli dränkt i olja (hydromod)

evki

Audemars
2-Faktor

Tråden dediceras till mitt kära ukrainska folk och mitt fosterland.

Ми переможемо! Слава Україні! 🇺🇦



Idén att testa hydromods fick jag för några år sedan efter att ha sett några bilder på nätet av vanliga kvartsare som såg ut som Ressence klockor. Jag började läsa och insåg att själva modden inte var så svår egentligen och att jag skulle kunna göra det själv. I denna tråd diskuterade vi olika alternativ för en perfekt klocka att dränka i oljan. Där postade jag också några hydromods jag hade gjort på billigare ur. Det blev riktigt bra men jag insåg ganska snart att bra råvaror är ett måste för en smaskig slutprodukt och det finns ingen bättre kvartsklocka än Grand Seiko med det berömda 9F82-verket (vill inte starta några heliga krig här så om du inte håller med mig är du välkommen att fortsätta ha fel utan att säga något här). Problemet var att de flesta (om inte alla) GS med kvartsverk hade ett vanligt platt glas och enbart SBGV011 från 2014 uppfyllde nästan alla mina krav. Klockan är något dyrare och ovanligare än den Swatchen jag hade använt som pilot men smakar det så kostar det, det är bara att acceptera. Det tog mig några år men till slut har jag hittat ett exemplar som var nära, hade rätt pris och kom som full set. Måste ändå erkänna att det tog emot lite när jag packade upp klockan: den var så oerhört snygg som den var. Men helst ångrar jag det jag gjorde än det jag inte vågade göra så det var bara att förbereda utrustningen och skruva av locket...

För att genomföra en hydromod är vätskan det viktigaste. Trots att man kallar sådana klockor för "oil filled" i den engelskspråkiga klockvärlden är det ingen olja utan en inert vätska som används för att kyla datorer. Den reagerar inte med något annat och är därför helt ofarlig för alla material i en kvartsklocka förutom kanske LCD-skärmarna i digitala ur. Anledningen till varför man inte kan dränka en mekanisk klocka är att vätskan skulle påverka balanshjulets frekvens genom att sakta ner det. För att få ut luften ur klockan behöver man en vakuumkärl och mycket tålamod. Det tar helt enkelt tid att få ut all luft. Annars uppstår det bubblor under glaset sedan vilket förstör effekten. Det finns tricks kring hur man kan motverka att vätska trycks ut när uret blir varmare (sommaren, solsemestrar osv) men det går jag inte inne på eftersom det är patenterad och jag vill slippa en stämningsansökan. När det slutar bubbla ska man skruva på locket medan klockan är fortfarande nedsänkt i vätskan. Sedan är man klar.

Som jag hoppas ni kan se på bilderna och i videon är den visuella effekten väldigt diskret. Tittar man rakt på klockan så ser man väldigt lite skillnad men när man börjar vrida handleden så blir skillnaden uppenbar. Inga reflektioner och bra läsbarhet oavsett vinkel (i spannet mellan 0 och 89 grader, förstås). Högre kontrast och tydlig tredimensionell effekt på visare och index. En trevlig bonus är att klockan är nu vattentätt till tusentals meter eftersom vätskan inte komprimeras och vattnet inte kan ta sig in i klockan. Ni har säkert hört om Sinn och Bell & Ross som oljefyller sina dykarur just av denna anledning. Så en win-win på både estetisk och teknisk sida kan man lugnt säga. Har du läst hela texten så ska du också få njuta av några bilder och en wristroll. Tack för mig!

Före:

_3222429.JPG

Efter:
_3232430.JPG
Före:
_3222423.JPG

Efter:
_3232437.JPG


Och nu bara bilder på hydromodden och en kort wristroll att övertyga de mest skeptiska :)

_3232443.JPG
_3232444.JPG
_3232440.JPG
_3232446.JPG
_3232449.JPG
_3232451.JPG
 
Senast ändrad:

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor

Tråden dediceras till mitt kära ukrainska folk och mitt fosterland.

Ми переможемо! Слава Україні! 🇺🇦



Idén att testa hydromods fick jag för några år sedan efter att ha sett några bilder på nätet av vanliga kvartsare som såg ut som Ressence klockor. Jag började läsa och insåg att själva modden inte var så svår egentligen och att jag skulle kunna göra det själv. I denna tråd diskuterade vi olika alternativ för en perfekt klocka att dränka i oljan. Där postade jag också några hydromods jag hade gjort på billigare ur. Det blev riktigt bra men jag insåg ganska snart att bra råvaror är ett måste för en smaskig slutprodukt och det finns ingen bättre kvartsklocka än Grand Seiko med det berömda 9F82-verket (vill inte starta några heliga krig här så om du inte håller med mig är du välkommen att fortsätta ha fel utan att säga något här). Problemet var att de flesta (om inte alla) GS med kvartsverk hade ett vanligt platt glas och enbart SBGV011 från 2014 uppfyllde nästan alla mina krav. Klockan är något dyrare och ovanligare än den Swatchen jag hade använt som pilot men smakar det så kostar det, det är bara att acceptera. Det tog mig några år men till slut har jag hittat ett exemplar som var nära, hade rätt pris och kom som full set. Måste ändå erkänna att det tog emot lite när jag packade upp klockan: den var så oerhört snygg som den var. Men helst ångrar jag det jag gjorde än det jag inte vågade göra så det var bara att förbereda utrustningen och skruva av locket...

För att genomföra en hydromod är vätskan det viktigaste. Trots att man kallar sådana klockor för "oil filled" i den engelskspråkiga klockvärlden är det ingen olja utan en inert vätska som används för att kyla datorer. Den reagerar inte med något annat och är därför helt ofarlig för alla material i en kvartsklocka förutom kanske en LCD-skärmar i digitala ur. Anledningen till varför man inte kan dränka en mekanisk klocka är att vätskan skulle påverka balanshjulets frekvens genom att sakta ner det. För att få ut luften ur klockan behöver man en vakuumkärl och mycket tålamod. Det tar helt enkelt tid att få ut all luft. Annars uppstår det bubblor under glaset sedan vilket förstör effekten. Det finns trick kring hur man kan motverka att vätska trycks ut när uret blir varmare (sommaren, solsemestrar osv) men det går jag inte inne på eftersom det är patenterad och jag vill slippa en stämningsansökan. När det slutar bubbla ska man skruva på locket medan klockan är fortfarande nedsänkt i vätskan. Sedan är man klar.

Som jag hoppas ni kan se på bilderna och i videon är den visuella effekten väldigt diskret. Tittar man rakt på klockan så ser man väldigt lite skillnad men när man börjar vrida handleden så blir skillnaden uppenbar. Inga reflektioner och bra läsbarhet oavsett vinkel (i spannet mellan 0 och 89 grader, förstås). Högre kontrast och tydlig tredimensionell effekt på visare och index. En trevlig bonus är att klockan är nu vattentätt till tusentals meter eftersom vätskan inte komprimeras och vattnet inte kan ta sig in i klockan. Ni har säkert hört om Sinn och Bell & Ross som oljefyller sina dykarur just av denna anledning. Så en win-win på både estetisk och teknisk sida kan man lugnt säga. Har du läst hela texten så ska du också få njuta av några bilder och en wristroll. Tack för mig!

Före:

_3222429.JPG

Efter:
_3232430.JPG
Före:
_3222423.JPG

Efter:
_3232437.JPG


Och nu bara bilder på hydromodden och en kort wristroll att övertyga de mest skeptiska :)

_3232443.JPG
_3232444.JPG
_3232440.JPG
_3232446.JPG
_3232449.JPG
_3232451.JPG
Grymt kool på alla sätt och vis! Tack!
 

dräpdrulle

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor

Tråden dediceras till mitt kära ukrainska folk och mitt fosterland.

Ми переможемо! Слава Україні! 🇺🇦



Idén att testa hydromods fick jag för några år sedan efter att ha sett några bilder på nätet av vanliga kvartsare som såg ut som Ressence klockor. Jag började läsa och insåg att själva modden inte var så svår egentligen och att jag skulle kunna göra det själv. I denna tråd diskuterade vi olika alternativ för en perfekt klocka att dränka i oljan. Där postade jag också några hydromods jag hade gjort på billigare ur. Det blev riktigt bra men jag insåg ganska snart att bra råvaror är ett måste för en smaskig slutprodukt och det finns ingen bättre kvartsklocka än Grand Seiko med det berömda 9F82-verket (vill inte starta några heliga krig här så om du inte håller med mig är du välkommen att fortsätta ha fel utan att säga något här). Problemet var att de flesta (om inte alla) GS med kvartsverk hade ett vanligt platt glas och enbart SBGV011 från 2014 uppfyllde nästan alla mina krav. Klockan är något dyrare och ovanligare än den Swatchen jag hade använt som pilot men smakar det så kostar det, det är bara att acceptera. Det tog mig några år men till slut har jag hittat ett exemplar som var nära, hade rätt pris och kom som full set. Måste ändå erkänna att det tog emot lite när jag packade upp klockan: den var så oerhört snygg som den var. Men helst ångrar jag det jag gjorde än det jag inte vågade göra så det var bara att förbereda utrustningen och skruva av locket...

För att genomföra en hydromod är vätskan det viktigaste. Trots att man kallar sådana klockor för "oil filled" i den engelskspråkiga klockvärlden är det ingen olja utan en inert vätska som används för att kyla datorer. Den reagerar inte med något annat och är därför helt ofarlig för alla material i en kvartsklocka förutom kanske en LCD-skärmar i digitala ur. Anledningen till varför man inte kan dränka en mekanisk klocka är att vätskan skulle påverka balanshjulets frekvens genom att sakta ner det. För att få ut luften ur klockan behöver man en vakuumkärl och mycket tålamod. Det tar helt enkelt tid att få ut all luft. Annars uppstår det bubblor under glaset sedan vilket förstör effekten. Det finns trick kring hur man kan motverka att vätska trycks ut när uret blir varmare (sommaren, solsemestrar osv) men det går jag inte inne på eftersom det är patenterad och jag vill slippa en stämningsansökan. När det slutar bubbla ska man skruva på locket medan klockan är fortfarande nedsänkt i vätskan. Sedan är man klar.

Som jag hoppas ni kan se på bilderna och i videon är den visuella effekten väldigt diskret. Tittar man rakt på klockan så ser man väldigt lite skillnad men när man börjar vrida handleden så blir skillnaden uppenbar. Inga reflektioner och bra läsbarhet oavsett vinkel (i spannet mellan 0 och 89 grader, förstås). Högre kontrast och tydlig tredimensionell effekt på visare och index. En trevlig bonus är att klockan är nu vattentätt till tusentals meter eftersom vätskan inte komprimeras och vattnet inte kan ta sig in i klockan. Ni har säkert hört om Sinn och Bell & Ross som oljefyller sina dykarur just av denna anledning. Så en win-win på både estetisk och teknisk sida kan man lugnt säga. Har du läst hela texten så ska du också få njuta av några bilder och en wristroll. Tack för mig!

Före:

_3222429.JPG

Efter:
_3232430.JPG
Före:
_3222423.JPG

Efter:
_3232437.JPG


Och nu bara bilder på hydromodden och en kort wristroll att övertyga de mest skeptiska :)

_3232443.JPG
_3232444.JPG
_3232440.JPG
_3232446.JPG
_3232449.JPG
_3232451.JPG

Oerhört häftigt! Tack för att du delar.
 

ArtVandelay

Panerai
2-Faktor
GS har ju varit väldigt noga med att sekundvisaren ska slå an precis mitt över index med sitt 9F. Märks det någon skillnad nu när klockan är vätskefylld? Tänker både motstånd från vätskan och om den visuella effekten påverkar förhållande mellan visare och index
 

evki

Audemars
2-Faktor
Två frågor:
Hur tät måste klockan vara? Antar man ej kan ha lume i visare eller på tavlan…?

Min Swatch är i plast och har den roliga batteriluckan. Osäker om den klararade 3 atm innan men nu har jag haft den moddat i tre år och ingen läckage har förekommit.

Lum går det att dränka, ja!
 
Senast ändrad:

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Min Swatch är i plast och har den roliga batteriluckan. Osäker om den klararade 3 atm innan men nu har jag haft den moddat i tre år och ingen läckage har förekommit.

Lum får hur bra som helst.
Vätskan är vattenlöslig och inte oljelöslig eller? Kanske finns fler alternativ iofs, lite osäker.
 

evki

Audemars
2-Faktor
GS har ju varit väldigt noga med att sekundvisaren ska slå an precis mitt över index med sitt 9F. Märks det någon skillnad nu när klockan är vätskefylld? Tänker både motstånd från vätskan och om den visuella effekten påverkar förhållande mellan visare och index

Nej, visaren träffar lika exakt nu som före modifikationen. Och jag tror inte att det extra motståndet som vätskan skapar för visaren kommer att påverka tidshållningen. Kanske batteritiden, ja. Men egentligen skiter jag i det om den avviker 10s i månaden istället för 10s om året. Det är estetiken jag är ute efter :)
 

evki

Audemars
2-Faktor
Ok häftigt!
Är även typ tritium ok?

Jag har inte testat det på tritium men de begränsade kunskaper i kemi som jag besitter säger att en helt inert vätska skulle inte reagera med andra kemiska element och därav bli helt ofarlig för tritium. Det finns säkert någon kemist här på forumet som kan upplysa oss ur det teoretiska perspektivet.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor

evki

Audemars
2-Faktor
Kemin var nog inte så enkel...

Insoluble
methanol, isopropyl alcohol

Solubility, g/100 ml @ 20 °C: in acetone 0.9; benzene: 0.3; carbon tetrachloride: 2.4; chloroform: 1.2; cyclohexane: 1.8; ethyl ether: 4.9; ethyl acetate: 2.2; heptane: 6.4; petroleum ether: 33.2; toluene: 0.4


Insoluble in water

Nej, och därför hoppas jag att någon kunnig kan upplysa oss om hur det funkar med just denna vätska. Men hur skulle den vara helt inert och inte leda elektricitet om det fanns vatten i den?
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Nej, och därför hoppas jag att någon kunnig kan upplysa oss om hur det funkar med just denna vätska. Men hur skulle den vara helt inert och inte leda elektricitet om det fanns vatten i den?
Tror inte det är samma sak. Tänkte mer på vad den potentiellt kunde lösa upp. I vardagen är det ju främst olja och vatten man behöver tänka på. Sedan har vi tvål och sprit som löser båda två.

Destillerat vatten leder tex inte ström och är mycket bättre till att rengöra saker.

Tex att tvätta gamla urtavlor i vatten är tombola då de flesta är vattenlösliga. Men skolkemin ligger långt borta...
 
Senast ändrad:
Topp