• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Gångreserv testning

Clemons

Rolex
2-Faktor
Skruva upp den helt, ställ den rätt och skriv ner vid vilket klockslag du satte den på, lägg den i en låda. Kolla sedan va den står på när den har stannat.
 

HSK

Patek
2-Faktor
Skruva upp den helt, ställ den rätt och skriv ner vid vilket klockslag du satte den på, lägg den i en låda. Kolla sedan va den står på när den har stannat.
Gäller det en klocka utan datum bör du titta till den någon gång eller två per dag och att se om den fortfarande tickar för att kunna avgöra om den stannat på fm/morgon eller em/kväll.
 

Man

Rolex
Kanske lite bråkigt av mig, men jag passar på att slänga in en fråga: Om man låter sin automatiska klocka ligga stilla över natten, spelar det roll hur den ligger då för att den inte ska tappa tid, dvs påverka gångreserven? Eller kvittar det helt? Är det något sätt som urverket föredrar (verkar osannolikt, jag vet)?
 

HSK

Patek
2-Faktor
Kanske lite bråkigt av mig, men jag passar på att slänga in en fråga: Om man låter sin automatiska klocka ligga stilla över natten, spelar det roll hur den ligger då för att den inte ska tappa tid, dvs påverka gångreserven? Eller kvittar det helt? Är det något sätt som urverket föredrar (verkar osannolikt, jag vet)?
Inte gångreserv men däremot kan gångavvikelsen (dvs. tidshållning, +/-spd) påverkas beroende på om den förvaras med tavla upp, krona upp osv. Det kanske varierar en del mellan olika urverk men det ska generellt finnas vissa vinklar som gör att den fortar sig resp. tappar tid men jag har det tyvärr inte i huvudet just nu.

Edit: För att förtydliga så är alltså gångreserven hur många timmar den fortsätter att ticka utan att stanna. Gångavvikelse däremot talar om hur stor tidsdifferens den har och kan variera beroende på många faktorer som t.ex. vinkel, troligtvis även temperatur m.m.
 

Clemons

Rolex
2-Faktor
Kanske lite bråkigt av mig, men jag passar på att slänga in en fråga: Om man låter sin automatiska klocka ligga stilla över natten, spelar det roll hur den ligger då för att den inte ska tappa tid, dvs påverka gångreserven? Eller kvittar det helt? Är det något sätt som urverket föredrar (verkar osannolikt, jag vet)?

Brukar utgå från denna när jag placerar en klocka för att "regulera" den över natten. Tycker det funkar bra på de flesta märkena!
Rolex_Regulating_Positions1.jpg
 
  • Like
Reactions: HSK

Micral

Omega
Tack för svaren. Ska testa igen. Det svåra är alltid att känna om den är tillräckligt uppvriden. Vill helst inte övervrida den..
 

HSK

Patek
2-Faktor
Tack för svaren. Ska testa igen. Det svåra är alltid att känna om den är tillräckligt uppvriden. Vill helst inte övervrida den..
Man brukar i regel säga ungefär 40 varv för full gångreserv. Man bör inte dra upp dem manuellt för mycket och/eller för ofta men om du drar upp den 40-50 varv så bör den definitivt vara fullt uppladdad. :)
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
vad är det för klocka och med vilket urverk? Är det en modern klocka så brukar fjädern bara hoppa över när du dragit för mycket, vilket egentligen betyder att du inte kan dra för mycket, men det kommer liksom inte att varken öka eller minska gångtiden om du över vrider den. Och har den datum så tar du en bild när du lägger den ned och en ny när den har stannat :)
 

Micral

Omega
vad är det för klocka och med vilket urverk? Är det en modern klocka så brukar fjädern bara hoppa över när du dragit för mycket, vilket egentligen betyder att du inte kan dra för mycket, men det kommer liksom inte att varken öka eller minska gångtiden om du över vrider den. Och har den datum så tar du en bild när du lägger den ned och en ny när den har stannat :)
Det är en Omega Seamaster från 2010.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Det är en Omega Seamaster från 2010.
Då vrider du upp den tills du börjar känna att det blir lite trögare. Känner du inte det kan du försöka höra eller känna om fjädern hoppar till när den är fullt uppdragen. Står det inte i handboken hur många varv du ska vrida för full gångreserv kan du säkert googla frågan ihop med urverket
 

The Bat

Omega
Nån som har en Breitling Headwind som kan tala om för mig vad som kan tänkas vara "fullt uppdragen"?
Har haft min inne på service och tycker den har fått mycket sämre gångreserv efter servicen.
Vill testa detta innan jag går tillbaka till urmakaren.
 

HSK

Patek
2-Faktor
Nån som har en Breitling Headwind som kan tala om för mig vad som kan tänkas vara "fullt uppdragen"?
Har haft min inne på service och tycker den har fått mycket sämre gångreserv efter servicen.
Vill testa detta innan jag går tillbaka till urmakaren.
Nu vet jag inte om det skiljer mellan varianter, årtal osv. då jag har väldigt dålig koll på Breitling men urverket (Breitling cal 45) ska tydligen ha 42h gångreserv.
 

The Bat

Omega
Nu vet jag inte om det skiljer mellan varianter, årtal osv. då jag har väldigt dålig koll på Breitling men urverket (Breitling cal 45) ska tydligen ha 42h gångreserv.
Ja, så långt har jag kommit med. Men efter att den servats tycker jag tiden har kortats väldigt mycket. Önskar veta hur mycket jag ska dra upp den för att den skall vara "fullt" uppdragen för att därifrån kunna mäta hur lång gångreserven är.....Det har hänt att jag haft den på mig nästan en hel dag...lagt den över natten och på morgonen står den still...typ stannat efter 10 timmar. Men INNAN jag går tillbaka till urmakaren vill jag testa detta ordentligt
 

HSK

Patek
2-Faktor
Ja, så långt har jag kommit med. Men efter att den servats tycker jag tiden har kortats väldigt mycket. Önskar veta hur mycket jag ska dra upp den för att den skall vara "fullt" uppdragen för att därifrån kunna mäta hur lång gångreserven är.....Det har hänt att jag haft den på mig nästan en hel dag...lagt den över natten och på morgonen står den still...typ stannat efter 10 timmar. Men INNAN jag går tillbaka till urmakaren vill jag testa detta ordentligt
Jag hittar inga exakta siffror för just detta urverk men det går inte att dra upp den för mycket så vrid upp den 50 varv eller så så borde den vara om inte fullt uppdragen så åtminstone väldigt nära. Stannar den efter betydligt mindre än 42h så är det något som är riktigt galet. 🙂
 

The Bat

Omega
Jag hittar inga exakta siffror för just detta urverk men det går inte att dra upp den för mycket så vrid upp den 50 varv eller så så borde den vara om inte fullt uppdragen så åtminstone väldigt nära. Stannar den efter betydligt mindre än 42h så är det något som är riktigt galet. 🙂
Tack....dragit den cirka 40 varv och lagt den på vila....får se hur länge den går nu.....
Tack för hjälpen
 

The Bat

Omega
Då var den testad efter uppdragning...den gick i 43 timmar, vilket då får anses som normalt.....

Hur kan man mäta automatuppdraget? Tips? Ha den på sig en dag och sen lägga den? Vet inte hur mycket handledstid/rörelse den behöver för att dra upp sig till fullo?
 

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Då var den testad efter uppdragning...den gick i 43 timmar, vilket då får anses som normalt.....

Hur kan man mäta automatuppdraget? Tips? Ha den på sig en dag och sen lägga den? Vet inte hur mycket handledstid/rörelse den behöver för att dra upp sig till fullo?
Det behövs inte. Har du gångreserv så har du. Drar den upp med rotorn så fungerar det och du kommer få liknande resultat.
 

The Bat

Omega
Det behövs inte. Har du gångreserv så har du. Drar den upp med rotorn så fungerar det och du kommer få liknande resultat.
Hmmmm...hade den på mig nästan en hel dag igår...lade ifrån mig den 18 igår kväll....hade stannat 04:30....alltså gick den drygt tio timmar efter jag lagt ifrån mig den...

Kan ju INTE vara normalt för en nyservad Breitling.....
 

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Hmmmm...hade den på mig nästan en hel dag igår...lade ifrån mig den 18 igår kväll....hade stannat 04:30....alltså gick den drygt tio timmar efter jag lagt ifrån mig den...

Kan ju INTE vara normalt för en nyservad Breitling.....
Det beror ju självklart på hur mycket du rör på dig.
 

Nissestr

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Hmmmm...hade den på mig nästan en hel dag igår...lade ifrån mig den 18 igår kväll....hade stannat 04:30....alltså gick den drygt tio timmar efter jag lagt ifrån mig den...

Kan ju INTE vara normalt för en nyservad Breitling.....
Automat uppdraget håller ju ofta bara klockan vid liv, ska du dra upp den fullt med automatuppdraget får du luftrunka som en galning ett tag
 

The Bat

Omega
Ok. Så att gå till urmakaren och beklaga sig är lönnlöst?
Den gick längre innan servicen men hur påtala det och få förståelse av dem?
Missnöjd med dem, kan jag säga.......Får gå in och ta ett snack med dem i närtid så får vi se hur serviceminded de är.
 

Clemons

Rolex
2-Faktor
Låter ju lite skumt att den stannar samma kväll? Hade pratat med urmakaren, kan ju vara för mycket/för lite olja som gör att automatverket inte riktigt fungerar som det ska.
 
Topp