• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Gångreservindikator

StrawberryFields

Sir Notalot
Det finns många fantastiska klockor där ute med en liten gångreservsindikator. En del är som en hel subdial, en cirkel. Andra är halva cirklar och en del en kvartscirkel. Några är helt raka.
Det dryftas ganska ofta om hur lång gångreserv en klocka har. 50 timmar, 72 timmar, 7-8 dagar. Lång gång reserv är grymt. Att kunna lägga ifrån sig en klocka i en vecka och sedan plocka upp den och den fortfarande tickar utan en winder måste vara en helt fantastisk känsla. Går den dessutom inom COSC tror jag att man kan ha hittat en keeper.
Men designen på gångreservindikatorn pratas det mer sällan om. Jag nämnde fyra exempel i början, här under har vi bilder på dessa exempel. Vad är snyggast, och hur ska den placeras? Ska den ha siffror eller inte? Hel cirkel eller kvarts cirkel?

watch-club-iwc-big-ingenieur-7-day-power-reserve-3734-402x402.jpg



br-01-97-bell-ross-power-reserve-watch.jpg



img55793525.jpg


GL-Power-Reserve1.jpg




Jag kan inte annat än att konstatera att det här ovan är fyra grymma klockor där de olika tillverkarna har valt olika tillvägagångssätt i sin design och placering av gångreserven.
Jag kommer också till insikten att jag inte kan bära en enda av dessa klockor, någonsin.
Gångreservindikatorer är inget annat än smuts på tavlan som förstör harmonin.
Och kom nu inte och säga att det är bra om man vill veta hur länge till den kan gå... är du orolig, vrid upp den lite. Annars kan du väl ha den på dig? Det är ju ändå automatiska klockor vi pratar om. Annars vet man väl när man la ifrån sig den och man har ju koll på hur lång gångreserv den har. Har den 50 timmar får du dra upp den varannan dag du inte bär den om du inte har en winder.
Varför i helvetet skulle jag vilja ha en satans bensinmätare på min urtavla?! Bort med skiten.
 

Galaxy

Rolex
Den enda indikatorn jag stött på som jag tyckt om designmässigt är IWCs, i synnerhet på Portugesen, men den var snygg även på Ingyn. För mig är det ändå en bättre komplikation än exempelvis månfas eller kronograf, även om den inte är så snygg om den är helt ensam på tavlan.
 

StrawberryFields

Sir Notalot
Den enda indikatorn jag stött på som jag tyckt om designmässigt är IWCs, i synnerhet på Portugesen, men den var snygg även på Ingyn. För mig är det ändå en bättre komplikation än exempelvis månfas eller kronograf, även om den inte är så snygg om den är helt ensam på tavlan.
Pff... Kronograf är ju ett måste för äggkokning och månfas, ja det är ju månfas, dunder coolt.
 

Mjölk

Breitling
Själv föredrar jag en så stilmässigt ren klocka som möjligt och då är det ju bättre utan. Av de alternativen ovan så gillar jag GS'n bäst, då den inte stör så mycket. Dock kanske den kan vara användbar om man växlar mellan två klockor eller så. Har man fler behöver man winder ändå och har man bara en lär inte power reserven användas upp ändå.
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Och kom nu inte och säga att det är bra om man vill veta hur länge till den kan gå... är du orolig, vrid upp den lite. Annars kan du väl ha den på dig? Det är ju ändå automatiska klockor vi pratar om. Annars vet man väl när man la ifrån sig den och man har ju koll på hur lång gångreserv den har. Har den 50 timmar får du dra upp den varannan dag du inte bär den om du inte har en winder.
Varför i helvetet skulle jag vilja ha en satans bensinmätare på min urtavla?! Bort med skiten.

Att säga att man själv får räkna ut hur lång tid det är kvar på gångreserven baserat på när man la ifrån sig klockan, är som att säga att en chronograf inte behövs eftersom man själv kan räkna ut hur långt tiden har förflutit sedan man senast tittade på klockan. Det går, men det fungerar inte i praktiken.

Själv så har jag ett kontorsarbete där jag sitter oaktiv framför en dator på dagarna. Jag svänger inte tillräckligt på min arm för att klockan skall vara fullt uppdragen jämt. En PR-indikator vore bra att ha. Men, eftersom den egentligen (i mitt tycke) är viktigast när man tar av sig klockan (för att se om den behöver dras upp) så passar den bäst på baksidan av klockan. Ett gäng klockor har detta, endel Pannor, Breguet, VC.

Annars så får jag nog säga att JLC har lyckats ovanligt bra med PR-indikator med sin Master Compressor Lab Extreme Lab 2 (ju längre namn, desto dyrare klocka), den sitter överst som just en vit/röd bensinmätare... ;) (bild från Hodinkee)

005.jpg
 

StrawberryFields

Sir Notalot
Att säga att man själv får räkna ut hur lång tid det är kvar på gångreserven baserat på när man la ifrån sig klockan, är som att säga att en chronograf inte behövs eftersom man själv kan räkna ut hur långt tiden har förflutit sedan man senast tittade på klockan. Det går, men det fungerar inte i praktiken.

Själv så har jag ett kontorsarbete där jag sitter oaktiv framför en dator på dagarna. Jag svänger inte tillräckligt på min arm för att klockan skall vara fullt uppdragen jämt. En PR-indikator vore bra att ha. Men, eftersom den egentligen (i mitt tycke) är viktigast när man tar av sig klockan (för att se om den behöver dras upp) så passar den bäst på baksidan av klockan. Ett gäng klockor har detta, endel Pannor, Breguet, VC.

Annars så får jag nog säga att JLC har lyckats ovanligt bra med PR-indikator med sin Master Compressor Lab Extreme Lab 2 (ju längre namn, desto dyrare klocka), den sitter överst som just en vit/röd bensinmätare... ;) (bild från Hodinkee)

005.jpg

Du får väl dra upp klockan när du lägger den ifrån dig då...


My eyes! My eyes!
 

KMS

Rolex
Tycker bensinmätare varianten var lite kul. Annars har jag i ärlighetens namn lite svårt för gångreservsindikator. Hade det på en OrientStar och kom aldrig riktigt överens med den looken.
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Jag tycker att gångreservsindikator är väldigt praktisk ibland, särskilt om man vrider upp klockan manuellt. Snyggast tycker jag att IWCn och GSn inför det.
 

LarsG

Ty internationalen åt alla lyckan bär!
I grund och botten handlar det om att funktionen är väldigt bra. Hatar principen att inte veta när min Breitling ska lägga av.
Sen hur gångreservsindikatorn ser ut på tavlan tycker jag kommer i andra hand.

Nu kan ni LIKE:a det här svaret.:D
 
Love it! Speciellt de raka varianterna som tex Panerai kör på flertalet modeller.

Jag gillar när det händer något på tavlan och för det mesta tycker jag att tillverkarna gör just gångreservsindikatorn lagom diskret till skillnad från mångas som ofta tar all uppmärksamhet på en tavla.
 

Knight

Cartier
Till en början gillade jag verkligen gångreservindikatorer, men ganska så snabbt började jag störa mig på de stunder under dagen som indikatorn inte stod på max (stillasittande arbete). Lite OCD som man är kände jag mig tvungen att skruva upp klockan med jämna mellanrum. Nu skippar jag helst komplikationen.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag har bara ägt en klocka med gångreservsindikator, men jag tyckte det var ett rätt bekvämt inslag. Man kunde dra upp den fullt när man tog på sig den, eller ta en snabb titt när den låg i klocklådan. Dessutom syns den mycket mindre IRL än på bild precis som med alla detaljer.
Sen var den ju snygg att se på dessutom.
DSC_0519_zps3516917a.jpg


Måste även säga att Panerai är grymma på att göra pr-indikatorer. Vissa modeller har ju bara på baksidan vilket är riktigt smart.
 

Minuteman

Rolex
Oavsett utseendet (vilket jag tycker ofta kan vara ganska snyggt) och att det är en ganska praktisk och användbar komplikation. - Är det någon dom har koll på hur den är implementerad?
Antar att den på något sätt mäter hur spänd fjädern är, och visar det på tavlan, men hur?
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Det finns många fantastiska klockor där ute med en liten gångreservsindikator. En del är som en hel subdial, en cirkel. Andra är halva cirklar och en del en kvartscirkel. Några är helt raka.
Det dryftas ganska ofta om hur lång gångreserv en klocka har. 50 timmar, 72 timmar, 7-8 dagar. Lång gång reserv är grymt. Att kunna lägga ifrån sig en klocka i en vecka och sedan plocka upp den och den fortfarande tickar utan en winder måste vara en helt fantastisk känsla. Går den dessutom inom COSC tror jag att man kan ha hittat en keeper.
Men designen på gångreservindikatorn pratas det mer sällan om. Jag nämnde fyra exempel i början, här under har vi bilder på dessa exempel. Vad är snyggast, och hur ska den placeras? Ska den ha siffror eller inte? Hel cirkel eller kvarts cirkel?

watch-club-iwc-big-ingenieur-7-day-power-reserve-3734-402x402.jpg



br-01-97-bell-ross-power-reserve-watch.jpg



img55793525.jpg


GL-Power-Reserve1.jpg




Jag kan inte annat än att konstatera att det här ovan är fyra grymma klockor där de olika tillverkarna har valt olika tillvägagångssätt i sin design och placering av gångreserven.
Jag kommer också till insikten att jag inte kan bära en enda av dessa klockor, någonsin.
Gångreservindikatorer är inget annat än smuts på tavlan som förstör harmonin.
Och kom nu inte och säga att det är bra om man vill veta hur länge till den kan gå... är du orolig, vrid upp den lite. Annars kan du väl ha den på dig? Det är ju ändå automatiska klockor vi pratar om. Annars vet man väl när man la ifrån sig den och man har ju koll på hur lång gångreserv den har. Har den 50 timmar får du dra upp den varannan dag du inte bär den om du inte har en winder.
Varför i helvetet skulle jag vilja ha en satans bensinmätare på min urtavla?! Bort med skiten.
Generellt är det faktisk flertalet av de klockor med gångreservindikator, speciellt när det gäller 7-8 dagar, som inte är automatiska utan handjagade. Då ser jag verkligen nyttan med det hela. Vissa har indikatorn på baksidan (genom display back) och det känns hög klass måste jag säga.
Jag har en klocka med PR och det är min Girard Perregaux Sea Hawk II och där är tanken att det är viktigt att veta att du har kräm i fjädern när du dyker, så att inte klockan stannar vid dykning och äventyrar dyksäkerheten. Jag gillar funktionen och tycker den tillför klockan något extra. Dessutom ser jag vad status är då jag ganska ofta roterar mellan olika klockor.
image.jpg
 

J&B

Omega
Gillar reverson med pr genom display på baksidan och 8 dagars reserv. Hade de inte fipplat och satt subdialen så galet hade det varit ett givet köp.

image.jpg
 

Pappi

Bib Fortuna
2-Faktor
Det är en bra komplikation men bäst på handjagade klockor. Dessutom kan ju vara hur snyggt som helst. Bränslemätare på Sinns rallykronograf t.ex. Ljuvlig.
Reserve de marché.jpg
 
Topp