• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Gör egen urtavla - längre cannon pinion?

JohnJoohn

Breitling
Hej,

Första tråden på forumet, men skummar omkring här relativt ofta.

Jag leker med tanken på att göra min egna urtavla i ett lite okonventionellt material, nämligen sten. Jag kan tekniskt slipa ner den till att bli väldigt tunn, har tidigare i andra kontexter gjort skivor i magnitud m.a.p. tjocklek i mikrometer, men det kräver ju t.ex. att det är limmat på annan yta osv. Min tanke nu var att kanske göra den lite robustare och montera på ett tunt ETA ur. Stenprovet jag har i åtanke har jag aldrig slipat förut så vet inte hur tunn jag kan få den utan att den spricker.

Men ett problem som, om jag har den lite tjockare, blir påtagligt är hur jag får cannon pinion (minns inte svenska namnet) att komma tillräckligt högt för att komma ut på rätt sida urtavlan. Lika så 3e hjulets axel så jag kan montera sekundvisaren. Tankar?

Finns det en väg runt detta eller är det ett "måste" att göra urtavlan tunn nog? Såvida inte jag har design för cannionpinion osv och kan CNC/svarva ut en, antar jag. Men så långt ha rjag inte undersökt detta problem ännu.

Tack på förhand!
Mvh
John
 

th0m

Cartier
2-Faktor
Timhjul, minutrör och sekundhjul finns generellt i flera olika höjder. Det är bara att köpa den variant som funkar med tavlan.
 

Poad

Omega
Enklast vore nog att fästa stenen på urtavla som är till urverket. Sedan det th0m säger för att lösa höjdluften.
 
Topp