• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Gamla utländska märken som lagt ner

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Vill bara tillägga att jag älskar Breitling så ingen skugga

Jag tror att Breitlings maskiner stannade 1979. Willy Breitling sålde vidare företaget till Schnider senare samma år på grund av sjukdom. Willy dog bara en månad senare. Så egentligen låg inte företaget vilande allt för länge. Men det tog några år innan Schnider hade utvecklat de nya modellerna.
 

FreakyLeo

Patek
2-Faktor
Gillar min Arlaska väldigt mycket. En tillverkare jag inte vet något direkt om men verkar vara relativt stendöd.

2BBDC128-6EDA-4F1D-A4D5-E8090C411072.jpg
 

JensBP

Brattlife
2-Faktor
Breitling må ha blivit uppköpta som en del av kvartskrisen, dålig enonomi och sjukdom. Men köparen var en ren lyckoträff, en man med visioner som tog vara på varumärket och dess traditioner, och blandade det med sitt Sicura. En bra kombo. Det kan man vara glad för, annars skulle väl Breitling vara ett bortglömt gammalt märke precis som alla andra femtioelvatusen företag som gick under.
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
För mig är Breitling ungdom och kung.

I min ungdom drömde jag om att bli pilot och äga en Breitlingklocka. Jag minns tydligt när jag för första gången såg en Chronomat med UTC.
Tyvärr så satte min dåliga syn käppar i hjulet. :(

Det är flyget och det blingiga som alltid på något vis har tilltalat mig när det kommer till Breitling. Det är lite extra roligt att klockorna har utvecklats för och av piloter. Schnider var själv pilot och elektronikingenjör, därav superquartz och Emergencyn. Även sonen som leder företaget idag är helikopterpilot.
 

Ola G

Cartier
Många av de märken vi ser som avdöda var nog egentligen aldrig tillverkare utan märken som tillverkades tex åt Clas Olsson i Insjön, Stjärnurmakarna etc

Med vänlig hälsning
Ola G
 

Ronnie

Rolex
Har inte tid att kolla noggrannare, men de här gamla jättarna platsar väl?
Franska LIP
Smiths från Storbritannien
Universal Geneve
Heuer
Mido(?)
 

Ronnie

Rolex
Favre-Leuba
Tevo
Lemania
Tärnan
Svalan

Åsså vidare åsså vidare.
Tittar man på fickur så finns det förstås en hel uppsjö spännande tillverkare.
 
Topp