• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Gammal speedmaster i byrålåda

Joakim C

Cartier
Statusen när den lades undan. Känns troligare att det då var ett slitet bruksur än ett entusiastur? Idag är det ett hett samlarur med kultstatus. Ett fint gammalt bruksur/verktyg helt enkelt.
De där uren var inte billiga eller vanliga när det begav sig; så det håller jag inte med om. Det var alltså relativt ovanliga ur och de som köpte dessa hade en förkärlek för fina armbandsur. Som grabb suktade jag efter ett dylikt...
 

MacRulez4ever

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Ett bra bruksur kan jag hålla med om iaf !
57D8BF70-31D8-43F1-9306-1FFB41C8B90A.jpeg
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
De där uren var inte billiga eller vanliga när det begav sig; så det håller jag inte med om. Det var alltså relativt ovanliga ur och de som köpte dessa hade en förkärlek för fina armbandsur. Som grabb suktade jag efter ett dylikt...
De var vanliga och bra mycket billigare än idag. Sedan är allt relativt, kanske inget en grabb spontanköpte men behövde du en stabil tidtagare i vardagen så var detta ett toppval. Definitionen av bruksur precis som Rolex var förr. Inte de billigaste uren men ville du ha ett kvalitativt bruksur så.
 

Joakim C

Cartier
De var vanliga och bra mycket billigare än idag. Sedan är allt relativt, kanske inget en grabb spontanköpte men behövde du en stabil tidtagare i vardagen så var detta ett toppval. Definitionen av bruksur precis som Rolex var förr. Inte de billigaste uren men ville du ha ett kvalitativt bruksur så.
- Nej, de var inte vanliga och inte billiga. Vanligt folk tjänade betydligt mindre än idag så du är helt fel ute. Om de vore vanliga så skulle det idag drälla av dessa ur likt de "vanliga" allmogeeomegorna vi idag ser översvämma marknaden. Du får revidera dina kunskaper en aning.
- Tycker du reaktionerna härinne tyder på att det är ett "vanligt" ur?
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
- Nej, de var inte vanliga och inte billiga. Vanligt folk tjänade betydligt mindre än idag så du är helt fel ute. Om de vore vanliga så skulle det idag drälla av dessa ur likt de "vanliga" allmogeeomegorna vi idag ser översvämma marknaden. Du får revidera dina kunskaper en aning.
- Tycker du reaktionerna härinne tyder på att det är ett "vanligt" ur?
Allt är som sagt relativt. Det är ett vanligt ur, finns väldigt många ute på marknaden. Jag var knappast med själv på 60-talet så det är alltid kul att höra andras upplevelser. När kom du först i kontakt med Speedmastern?

Om man rensar för inflation eller jämför med löneläget var de fortfarande klart billigare än idag. Skrev inte att de var billiga även om de kanske var det om man såg till kvalitetsnivån. Det är inte hittepå men din upplevelse kan vara en annan, helt ok. Du håller väl däremot med om att de var bruksur/verktyg i en större omsträckning förr än nu?
 

Joakim C

Cartier
Allt är som sagt relativt. Det är ett vanligt ur, finns väldigt många ute på marknaden. Jag var knappast med själv på 60-talet så det är alltid kul att höra andras upplevelser. När kom du först i kontakt med Speedmastern?

Om man rensar för inflation eller jämför med löneläget var de fortfarande klart billigare än idag. Skrev inte att de var billiga även om de kanske var det om man såg till kvalitetsnivån. Det är inte hittepå men din upplevelse kan vara en annan, helt ok. Du håller väl däremot med om att de var bruksur/verktyg i en större omsträckning förr än nu?

Exklusiva kronografer eller andra ur är betydligt vanligare idag; folk har mer pengar och att en grabb i 20-30 års ålderns sågs med exempelvis en Speedmaster förr var mycket ovanligt. Alla ur är ju bruksur om de används, oavsett om det kommer från Kina eller något annat Användandet av exklusiva ur blivit betydligt vanligare; detta forum är ett gott bevis på ökat intresse och bärande av just det.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Exklusiva kronografer eller andra ur är betydligt vanligare idag; folk har mer pengar och att en grabb i 20-30 års ålderns sågs med exempelvis en Speedmaster förr var mycket ovanligt. Alla ur är ju bruksur om de används, oavsett om det kommer från Kina eller något annat Användandet av exklusiva ur blivit betydligt vanligare; detta forum är ett gott bevis på ökat intresse och bärande av just det.
Uren är ofta de samma men vi bär dem på ett annat sätt idag. Vi har fler moderna hjälpmedel som är mer effektiva än handburna ur så få som används som verktyg idag. Vår levnadsstandard har definitivt ökat men om man jämför listpriser mot lön nu och förr ser man att de märken som idag har exklusiv status kostar mer nu. Sedan är ju slitna ur lite på modet och en livsstilsmarkör. Just nu verkar vi tycka att äldre sportiga bruksur sänder ut de bästa signalerna. Hur man man inte gilla vår lite sjuka hobby?
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Dessutom med original 1506/16 länk vad jag kan se av märkning på ändlänk. Skulle tippa på ett värde runt 125k om krona och tryckknappar är original (tryckarna ser ut att vara det) En mycket fin klocka är det verkligen :)
Wow, inte dåligt! Ser fin ut. Trevlig överraskning för ägaren. För en amatörvärdering hade ju snabbt blivit att kolla retail idag och kasnke ta halva det? Den är ju gammal och sliten...
 

Benge

Breitling
Kul att både se och läsa om. Bara att gratulera och rapportera gärna en fortsättning!
 

mrt4

Cartier
2-Faktor
Den visades upp för kaplans i fredags, dom gillade den skarpt! Inom två veckor skulle dom komma med förslag på lämpligt utrop på "important watches" i november tror jag det var.

Så det lutar åt att den går på auktion i höst/vinter!

Kul kul kul :)

Mvh Robin
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Synd att den inte stannar i familjen men å andra sidan, om inget intresse finns för den kanske det är lika bra att den får komma till en kärleksfull klocktok istället
 

Patrik J

Rolex
Den visades upp för kaplans i fredags, dom gillade den skarpt! Inom två veckor skulle dom komma med förslag på lämpligt utrop på "important watches" i november tror jag det var.

Så det lutar åt att den går på auktion i höst/vinter!

Kul kul kul :)

Mvh Robin
Spännande. Jag har väl inte råd att köpa den nuförtiden, men det ska bli kul att se vad den går för. Någon av mina kanske dyker upp där också och konkurrerar… ;)
 

North

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor

Verkar inte ha varit med på den auktionen?


Det är väl denna om jag inte ser fel? Slitaget på inlägget matchar exempelvis vid 80 och 75, 65 och "TACH" på tachymetre. Båda ändlänkarna är även märkta på undersidan med 16.

0
 

Karl-Alfred

Omega
2-Faktor
Det är väl denna om jag inte ser fel? Slitaget på inlägget matchar exempelvis vid 80 och 75, 65 och "TACH" på tachymetre. Båda ändlänkarna är även märkta på undersidan med 16.

Snyggt! Kikade på den, men avfärdade den pga lume på visaren, tyckte inte att det såg ut som att den saknades på bilden i första inlägget. Men du har helt rätt med skadorna på bezeln :)
 
Topp