• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Garantiärende som tar tid...

Erkkan

Basic
Fjädern till spännet på min Omega SMP-C gick sönder pga materialutmattning för 4 veckor sedan. Klockan är bara något år gammal och tycker jag det är rätt irriterande att en simpel fjäder går sönder på en klocka i det här segmentet till att börja med. Men det som jag tycker är ännu mer irriterande är att Bergströms tagit mer än 4 veckor på sig att åtgärda problemet. Jag ringde för 1 vecka sedan och då var statusen "väntar på reservdel". Jag ringde nyligen och statusen var samma även idag. Hur rimligt är det att det tar mer än 3-4 veckor och beställa en reservdel från Schweiz? Överreagerar jag eller har det tagit orimligt lång tid? Finns det något sätt att öka på processen?:banghead:
Trådar utan bild suger så bifogar den enda bilden på min SMP-C som jag har på denna mobilen...:angel:;)
 

Bilagor

  • Snapchat-35266281.jpg
    Snapchat-35266281.jpg
    129.3 KB · Visningar: 257
Fjädern till spännet på min Omega SMP-C gick sönder pga materialutmattning för 4 veckor sedan. Klockan är bara något år gammal och tycker jag det är rätt irriterande att en simpel fjäder går sönder på en klocka i det här segmentet till att börja med. Men det som jag tycker är ännu mer irriterande är att Bergströms tagit mer än 4 veckor på sig att åtgärda problemet. Jag ringde för 1 vecka sedan och då var statusen "väntar på reservdel". Jag ringde nyligen och statusen var samma även idag. Hur rimligt är det att det tar mer än 3-4 veckor och beställa en reservdel från Schweiz? Överreagerar jag eller har det tagit orimligt lång tid? Finns det något sätt att öka på processen?:banghead:
Trådar utan bild suger så bifogar den enda bilden på min SMP-C som jag har på denna mobilen...:angel:;)
Jag genomgick en liknande procedur med en Breitling för något år sedan hos en annan AD, och det tog ca 6 veckor innan jag fick tillbaks klockan.
 
Praxis från ARN är att 3 veckor kan vara acceptabelt vid komplicerade produkter och vid längre tid ska säljaren erbjuda dig ett låneobjekt under tiden som reparation tar. Du får ju fundera på om du vill låna ett ur av handlaren under tiden. Jag förutsätter att handlaren omedelbart kontaktar dig när reparationen är gjord, du ska inte behöva ringa om det. I annat fall kan du vid nästa service gå till en annan handlare.
 
Bergströms Ur i Göteborg har ingen urmakare på plats. Därför skickas ärendet vidare till Stockholm/Malmö och väntetiden blir självklart längre.
 
Hade min speedy inne på garanti nyligen.
Den höll inte gångteserven.
Den skickades till Omega. Tog nog ca 4 veckor om jag minns rätt.
Frågan är ju om din klocka skickats till omega eller annan bergströmsbutik?
 
Fjädern till spännet på min Omega SMP-C gick sönder pga materialutmattning för 4 veckor sedan. Klockan är bara något år gammal och tycker jag det är rätt irriterande att en simpel fjäder går sönder på en klocka i det här segmentet till att börja med. Men det som jag tycker är ännu mer irriterande är att Bergströms tagit mer än 4 veckor på sig att åtgärda problemet. Jag ringde för 1 vecka sedan och då var statusen "väntar på reservdel". Jag ringde nyligen och statusen var samma även idag. Hur rimligt är det att det tar mer än 3-4 veckor och beställa en reservdel från Schweiz? Överreagerar jag eller har det tagit orimligt lång tid? Finns det något sätt att öka på processen?:banghead:
Trådar utan bild suger så bifogar den enda bilden på min SMP-C som jag har på denna mobilen...:angel:;)
exakt samma som hände för mig nyss. Gick till Swatch Group idag och lämnade in den, uppskattsningsvis skulle det ta 3-4 veckor. För att byta ett jävla standardspänne som tar max 5 minuter att byta... suck. Men min är knappt ett halvår gammal :banghead:
 
exakt samma som hände för mig nyss. Gick till Swatch Group idag och lämnade in den, uppskattsningsvis skulle det ta 3-4 veckor. För att byta ett jävla standardspänne som tar max 5 minuter att byta... suck. Men min är knappt ett halvår gammal :banghead:
Har din fjäder också pajjat? Vilket skrot isåfall, blir ju upprörd...
 
Har din fjäder också pajjat? Vilket skrot isåfall, blir ju upprörd...
Yes, knapparna fjädrade liksom inte ut längre. Klockan som sådan är mycket välbyggd, men låset är ju fan inte gjort för att klara tuffare tag, iallafall inte i längden. Har läst att det är ganska vanligt på dom låsen tyvärr, men det är jävligt irriterande när det som för min del knappt håller i ett halvår och sedan ska det ta en månad att få det bytt. Det borde ligga i deras intresse att byta det så fort som möjligt för att inte tappa kunden när dom vet att det finns brister. Att Omega kan pumpa ut sån skit är obegripligt, när resten av klockan är så bra.
 
Yes, knapparna fjädrade liksom inte ut längre. Klockan som sådan är mycket välbyggd, men låset är ju fan inte gjort för att klara tuffare tag, iallafall inte i längden. Har läst att det är ganska vanligt på dom låsen tyvärr, men det är jävligt irriterande när det som för min del knappt håller i ett halvår och sedan ska det ta en månad att få det bytt. Det borde ligga i deras intresse att byta det så fort som möjligt för att inte tappa kunden när dom vet att det finns brister. Att Omega kan pumpa ut sån skit är obegripligt, när resten av klockan är så bra.
Jag kan bara instämma i allt du säger. Överväger att skicka ett mail till Omega.
 
Praxis från ARN är att 3 veckor kan vara acceptabelt vid komplicerade produkter och vid längre tid ska säljaren erbjuda dig ett låneobjekt under tiden som reparation tar. Du får ju fundera på om du vill låna ett ur av handlaren under tiden. Jag förutsätter att handlaren omedelbart kontaktar dig när reparationen är gjord, du ska inte behöva ringa om det. I annat fall kan du vid nästa service gå till en annan handlare.
Ja, den praxisen är tyvärr sällan tillämpar när det gäller klockor tydligen :meh: Jag fick vänta en månad på att få min Seiko reparerad ifrån Holland via Klockmäster...
 
Jag hade precis med Swatchgroup och göra och det slutade väl.

Lämnade in kronografen för service i Maj 2017. I slutet på augusti var den klar. I oktober fungerade den inte när jag skulle rotera den i samlingen. Använd endast fåtal gånger sedan Augusti.
Lämnar in den som garanti ärende och de varnar för cirka 3 mån väntetid. Dock ringer de efter 1 vecka och meddelar att klockan är klar.
Det står att de gjort en total service igen på urverket igen. Ingen förklaring till varför den stannat. Men jag är nöjd att slippa betala för garanti ärendet som jag misstänker kan vara svår att bevisa att jag inte skadat urverket.

swatchgroup.png
 
Jag hade precis med Swatchgroup och göra och det slutade väl.

Lämnade in kronografen för service i Maj 2017. I slutet på augusti var den klar. I oktober fungerade den inte när jag skulle rotera den i samlingen. Använd endast fåtal gånger sedan Augusti.
Lämnar in den som garanti ärende och de varnar för cirka 3 mån väntetid. Dock ringer de efter 1 vecka och meddelar att klockan är klar.
Det står att de gjort en total service igen på urverket igen. Ingen förklaring till varför den stannat. Men jag är nöjd att slippa betala för garanti ärendet som jag misstänker kan vara svår att bevisa att jag inte skadat urverket.

swatchgroup.png
Ska inte klanka ner för mycket på dom, de har alltid varit mycket vänliga och förståeende när jag kommit dit, om det är den på Sankt-Erikssgatan du pratar om. Urmakarna själva brukar komma ut och kolla på vad som är fel och har haft några trevliga pratstunder med dom, och även fast man bara lämnar in klockan på garantiärende för lås så brukar dom gå igenom resten av klockan och se att allt är okej. Förutom väntetiden, vilket man på sätt och vis kan förstå då de har mycket att göra så är deras service utmärkt i min erfarenhet.
 
Ska inte klanka ner för mycket på dom, de har alltid varit mycket vänliga och förståeende när jag kommit dit, om det är den på Sankt-Erikssgatan du pratar om. Urmakarna själva brukar komma ut och kolla på vad som är fel och har haft några trevliga pratstunder med dom, och även fast man bara lämnar in klockan på garantiärende för lås så brukar dom gå igenom resten av klockan och se att allt är okej. Förutom väntetiden, vilket man på sätt och vis kan förstå då de har mycket att göra så är deras service utmärkt i min erfarenhet.
Just precis, Sankt Eriksgatan 47 Swatch Group Nordic AB.
 
Det borde väl räcka att skicka iväg länken så kan man kränga på ett annat band för att slippa vara utan klockan.
Edit: Om det överhuvudtaget skall vara nödvändigt att skicka iväg för att fixa/byta ett lås.
 
Rätt orimligt att det inte räcker med att en AD verifierar det.
Jo men det jag menade va att serienumret som finns på garantikortet här ihop med numret på klockan, ej på länken. Men du menar att man går till AD först och de ser att länken hör ihop med klockan, för att de sedan enbart skickar länken? Jag syftade på att enbart gå med länken till AD
 
Boys, boys, boys!!!
Orsaken till att det tar sån tid ligger förståss inte hos urmakarna, AD, generalagenten eller klocktillverkarna!!!
Felet är ju naturligtvis att de skickar klockorna och eller reservdelarna med Postmord!!!!
Då ska man nästan vara tacksam om klockan är åter efter bara 4-5 veckor..... :banghead:
 
Bergströms Ur i Göteborg har ingen urmakare på plats. Därför skickas ärendet vidare till Stockholm/Malmö och väntetiden blir självklart längre.
Tar en dag att skicka något i princip från vilket ställe som helst inom Europa och även från vissa ställen utanför EU. Att skicka klockan till Stockholm bör således vara helt försumbar fördröjning.
 
Ja, den praxisen är tyvärr sällan tillämpar när det gäller klockor tydligen :meh: Jag fick vänta en månad på att få min Seiko reparerad ifrån Holland via Klockmäster...
Det är en fullständigt fel tolkning. Finns det en praxis kan du som konsument hänvisa till den och kräva din rätt; om handlaren tjafsar. Men jag har svårt att se att firman du är kund hos inte skulle uppfylla din begäran om ett låneur. Som väl är hanterar ju de flesta handlare sina kunder på ett bra sätt, men det gäller att stå på sig om det tjafsas och inte ge vika. Det är ju det en oseriös handlare räknar med, att du inte driver ärendet, eftersom det kräver en insats och kurage av dig. De räknar med att du ger upp helt enkelt. Tack och lov är ju de flesta handlare bra att ha och göra med.
 
Tar en dag att skicka något i princip från vilket ställe som helst inom Europa och även från vissa ställen utanför EU. Att skicka klockan till Stockholm bör således vara helt försumbar fördröjning.
Bör vara men så är det tyvärr inte.
Kan bara anta att man har vissa veckodagar då man "skickar" arbeten och vissa dagar då man "mottar". Oavsett så är logistiken inte boven bakom det hela, de kanske helt enkelt är väldig mycket långsammare än resterande AD?
 
Tillbaka
Topp