• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Garantiärende som tar tid...

Pratade precis med Swatchgroup ang en klocka som är på garantiservice. Det har visat sig att klockan har legat hos Bergströms i 2 veckor innan den skickades till Swatchgroup….. En förklaring till långa väntetider kanske

Kompis hade problem med fjäder i sitt Omegaspänne, för andra gången (bytte spänne första gången för ca 3k), inget garantiärende. Gick till lokal urmakare som beställde del och allt vart klart inom 10 dagar.

Tycker också att Bergströms skulle slängt på ett Nato och skickat iväg länken och intygat nödvändiga nummer etc. Men undrar - kan man vara Omega AD utan att ha egen Omegakunnig urmakare? Blir inte ADstatusen lite urvattnad då? Vet ni fler ADs som inte har en märkeskunnig urmakare? Inte för att de måste kunna allt för att jag skall vara nöjd, men...

Kompis hade problem med fjäder i sitt Omegaspänne, för andra gången (bytte spänne första gången för ca 3k), inget garantiärende. Gick till lokal urmakare som beställde del och allt vart klart inom 10 dagar.

Tycker också att Bergströms skulle slängt på ett Nato och skickat iväg länken och intygat nödvändiga nummer etc. Men undrar - kan man vara Omega AD utan att ha egen Omegakunnig urmakare? Blir inte ADstatusen lite urvattnad då? Vet ni fler ADs som inte har en märkeskunnig urmakare? Inte för att de måste kunna allt för att jag skall vara nöjd, men...
Att AD inte har egna urmakare på plats är nog något som märkena strävar efter själva. Swatchgroup mfl har ju stora och fina servicecenters av en anledning.

Jo, men för att byta fjäder i ett spänne? Så om jag vill byta packningar på en Omega - skickar AD den till servicecenter då?

Läs ämnet "Garantiärende..." Har förstått att ingen AD öppnar en Omega som är under garanti utan allt skickas till Swatch Group Nordic i Stockholm. I fallet fjäder i spännet så vill dom nog ha dit den då med för att avgöra om det är ett garantiärende eller inte. Håller givetvis med om att det det borde ha räckt med att skicka iväg länken.

4 veckor tycker jag inte låste så farligt länge ändå. Ja hade otur med min Pam 312 när den var ett halvår gammal och gångreserven "försvann" och lämnade då in den till Nymans. Det tog 6 veckor tills de meddelade att de behövde ha en bekräftelse på certet (vilket jag frågade om de behövde när jag lämnade in den och därför hade med men fick nej då). Åkte då förbi med detta och då tog det 8 veckor innan den ens åkte iväg från Nymans till Panerai. för de hade lyckats skriva fel nummer till mig och de behövde ett godkännande av något. Vart riktigt sur på Nymans då att det tagit 14 veckor att ens få iväg klockan från butiken för att de klantat sig rejält men fick en halvhjärtad kompensation som förslag och sen en mer än skälig kompensation efter höjda ögonbryn.

Har idag dock inget emot Nymans. :)

Jo, men för att byta fjäder i ett spänne? Så om jag vill byta packningar på en Omega - skickar AD den till servicecenter då?
AD och servicecenter är två helt olika saker. Du kan vara officiellt certifierad att serva Omega även om du inte är AD för märket (exempelvis KLM Globen),

4 veckor tycker jag inte låste så farligt länge ändå. Ja hade otur med min Pam 312 när den var ett halvår gammal och gångreserven "försvann" och lämnade då in den till Nymans. Det tog 6 veckor tills de meddelade att de behövde ha en bekräftelse på certet (vilket jag frågade om de behövde när jag lämnade in den och därför hade med men fick nej då). Åkte då förbi med detta och då tog det 8 veckor innan den ens åkte iväg från Nymans till Panerai. för de hade lyckats skriva fel nummer till mig och de behövde ett godkännande av något. Vart riktigt sur på Nymans då att det tagit 14 veckor att ens få iväg klockan från butiken för att de klantat sig rejält men fick en halvhjärtad kompensation som förslag och sen en mer än skälig kompensation efter höjda ögonbryn.

Har idag dock inget emot Nymans. :)
Låter helt horribelt. Man har ändå föreställt sig att sådant här hanteras skyndsamt med tanke på priserna vi betalar för produkterna. Fattar inte varför man skjuter sig själva i goodwill-foten så hårt.

AD och servicecenter är två helt olika saker. Du kan vara officiellt certifierad att serva Omega även om du inte är AD för märket (exempelvis KLM Globen),
Ja, helt rätt! Detta kan man hitta på Omegas hemsida. Där kan man också se att det finns bara ett servicecenter för Omega i Gbg och det är Jarl Sandin (som iofs är AD också). Bergströms Gbg kränger enbart och reparerar inget mao.

Har Rolex samma upplägg? Kollade hemsidan och fick intrycket att t ex Krons, Nymans och Rob E alla också är servicecenters - stämmer det?

Bör vara men så är det tyvärr inte.
Kan bara anta att man har vissa veckodagar då man "skickar" arbeten och vissa dagar då man "mottar". Oavsett så är logistiken inte boven bakom det hela, de kanske helt enkelt är väldig mycket långsammare än resterande AD?

Det stämmer att de bara skickar/tar emot någon dag per vecka.

Fick tillbaks klockan igår. Dom hade bytt hela spännet vilket egentligen är helt onödigt men jag är tacksam eftersom det tog så lång tid. Super skönt att ha den tillbaks! :)

Bilagor

• Snapchat-1381175923.jpg
    Snapchat-1381175923.jpg
    68.2 KB · Visningar: 20
Tillbaka
Topp