• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Garmin MARQ Athlete - användarrecension

Mr Chance

Kalmar
Unboxingen
Den kändes bra, lådan är tung och i någon sorts metall med ett coolt lock som stänger med magnet. Allt som bör finnas med till en klocka gör det, bl a garantikort och instruktioner.
Klockan känns gedigen och andas kvalitet, inget skrammel, glapp mellan boett och armband exempelvis. Snyggt helt enkelt.

Första intryck
Efter att ha haft den på armen några timmar består intrycket, klockan känns bra på armen, trots sina 48 mm! Defaulturtavlan är först lite svåravläst men jag jobbade med inställningarna och fick en tavla som var mer lättläst, inställningsmöjligheterna är många och bör passa alla. Fortfarande inget skrammel eller glapp i knapparna eller annat störande, gedigen kvalitetskänsla.

Data/funktioner
Data och funktioner kan delas in i två olika delar, de man använder under träning och de man använder efter/mellan träning.
Under träning använder jag i stort sett endast tid, puls, kraft, distans och fart. Andra data som finns att använda under träning är exempelvis snittfart, varvtid, vunna/förlorade höjdmeter etc. Efter passet samlas sedan dessa data i olika diagram och tabeller som man kan leka med, jämföra olika pass med varandra etc. Möjligheterna är oändliga!
Body battery är en smart funktion som visar hur mycket av din "energi" som finns kvar vid ett givet ögonblick. Funktionen utgår från att du, när du vaknar, har 100% energi och under dagen successivt gör av med den vartefter dagen går. Den ger en fingervisning av hur mycket energi olika aktiviteter tar och om det är läge att ta det där andra träningspasset för dagen eller inte. Det ger också bra information om vilken kvalitet sömnen haft, vaknar du med mindre än 100% kan det vara läge att fundera på hur mycket du sover och om du sover med kvalitet. Likaså är kaloriräkning, sömntid och stressnivå funktioner man verkligen kan ha nytta av.
I MARQ finns också möjlighet att ansluta Spotify som gör att man inte behöver ha med sig telefonen när man är ute och tränar, mycket bra! Garmin Pay finns också, dvs anslut ditt kort och betala med klockan. Bra när man är på cykeltur eller på stranden. :)

TrainingPeaks
TrainingPeaks (TP) är ett program som hjälper till att strukturera träningen. Olika pass läggs in i ett veckoschema, data från träningspasset sparas och sammanställs i programmet. En riktigt smart funktion med TP är man kan skicka över passet till klockan som hjälper till att hålla koll på att passet genomförs som det var tänkt, exempelvis ett komplicerat intervallpass. Det funkar så att klockan piper när det är dags för nästa moment i passet. Bra när man börjar bli trött i slutet av ett pass...
Kopplade således upp klockan mot connect-appen, synkroniserade och uppdaterade. Skulle installera TP men inser till min förfäran att den inte finns till MARQ. Mycket märkligt! Ni som lyssnat på podden vet att jag frågade Marcus vad det är som gör att TP inte finns till MARQ.
Fick hem en annan av Garmins klockor i går 18/7 (tack Garmin!), Garmin Forerunner 945, med samma programvara som i MARQ och blev lika förvånad över att TP inte finns till den. Googlade och fann att det visst går att få över data/träningspass från TP till dessa klockor, genom att sammankoppla Garmin Connect och TP förs data över automatiskt varje gång klockan och Connect synkroniserar. Toppen!

Erfarenheter
Har kört alla "mina" grenar med klockan, simning, cykel och löpning. Kan inte säga annat än att den fungerar finfint! Lätt på armen, inte i vägen och väldigt lättavläst, i samtliga grenar. Urtavlan tänds upp när man vrider handen för att titta på klockan vilket är kanon, det gör den även i vattnet. Kan verka onödigt men om man har ett pass med 800ingar och simmar i en 25-metersbassäng är det mycket bekvämt att slippa hålla räkningen själv utan bara kan kika ner på klockan och få veta hur långt det är kvar. Och det blir MYCKET lättare om urtavlan är upplyst. Är man van vid Garmin bjuder den inte på några överraskningar. Allt är som vanligt, så att säga. Batteriet räcker tyvärr kortare tid än min 935 vilket är ett minus, dessutom tar det en väldig tid att ladda klockan. Batteriet räcker ca 5 dagar, sen är det dags att ladda. Beror såklart på hur mycket klockan använts under tiden.

+
Snygg
Bra funktioner
Lättavläst

-
Pulsband, för bövelen
Batteritiden + laddning

Slutord
När Garmin fixat så att batteriet räcker längre och tar kortare tid att ladda beställer jag en Garmin MARQ Athlete omgående. Grym klocka, helt enkelt!
 
Topp