• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Mitt i allt mekaniskt och anrikt så känns det kul att köra en recension av något helt annat, så i det här inlägget tänker jag titta lite närmre på den senaste generationens smart watch från Garmin

Kort sagt så är Garmins ambition med MARQ, som jag tolkar det, att ta ett kliv från segmentet funktionsklockor till något som i känsla ligger närmre ett klassiskt armbandsur men med bibehållna funktioner. Vilket känns lite kul då jag har testat smartwatches från klassiska tillverkare som hoppat på smartwatchtåget men inte testat en smartwatch från en klassisk smartwatch-tillverkare som hakar på klocktåget. Och då i det prissegment som normalt sett huserar armbandsur från anrika tillverkare som TAG Heuer, Oris, Longines, Sjöö Sandström och Sinn.

MARQ kommer i fem varianter; Athlete med fokus på träning, Captain med fokus på båt och segling, Expedition med fokus på, eh äventyr i mer vid bemärkelse, Driver med fokus på racing och Aviator som riktar sig till såna som flyger. För den som vill fördjupa sig i de olika MARQ-modellerna hittar ni mer info här
https://www.garmin.com/sv-SE/marq/

Den här recensionen kommer att fokusera Captain, som jag testade under en eftermiddag på segelbåt och Athlete som lånats av Garmin och som jag, och framförallt @Mr Chance , långtidstestat för podden Urbildningsradion. Mitt fokus har till störst del varit att recensera MARQ’en som armbandsur och smartwatch i vidare bemärkelse. En mer teknisk recension ges av @Mr Chance i poddavsnittet, kanske kompletterar han också här i tråden med sina mer tekniska synpunkter efter att han faktiskt använt Athlete’n som träningsklocka under en längre period. Nåväl, vad finns det då att säga om Garmin MARQ?


Paketering/låda
Paketet som sådant är riktigt trevligt, rejäl och tung plåtlåda med magnetiskt lock. Trots en del prylar förutom klockan så känns lådan påfallande smidig och lättuppackad. Ur mitt perspektiv så känns lådan bra och snygg, inga onödiga excesser men funktionellt och framförallt en riktig låda och inte en pappkartong man slänger (nej, jag sparar inte kartongen till en iPad eller en iPhone…). Klart godkänt!

IMG_0523.JPG

IMG_0524.JPG


Klockan
Utan att direkt släppa på en odelad hyllning till MARQ så var mitt första intryck hur välbyggd den känns. Boetten är i titan och känns väldigt välsvarvad. Tryckknapparna känns gedigna och totalintrycket när den väl sitter på armen är att den är lätt men utan att kännas skör. Tvärtom har den en robust och gedigen känsla som faktiskt, i känslan, ger någon sorts löfte om att den kommer att tåla en del.

IMG_0538.JPG

Den första MARQ’en jag testade var Captain-versionen i samband med lanseringen. Situationen då var en introduktion i föreläsningsform varefter vi som var där fick prova varsitt exemplar under några timmar på en segelbåt. Redan då slogs jag av hur skön den var att bära trots sina 48mm i storlek. Captain har också en färgsättning med blå och röd glasring som känns fräsch i sammanhanget. I kombination med ett gediget armband i sail cloth (Garmin har självklart ett eget namn på materialet, men i känsla och stuk så är den bästa benämningen, enligt mig, sail cloth…) så har man faktiskt lyckats bygga ihop något som känns och ser ut som en klocka, dessutom i kombination med en mängd smarta funktioner som är skräddarsydda för användning i en båt så tänker jag att man är något på spåren.

Funktionerna i Captain är avancerade men i korthet kan klockan kopplas ihop sömlöst med övrig Garminutrustning på båten så att klockan hela tiden får aktuell data inte bara om position, utan också om vind, djup, rutt etc. En fördel här är att om man är flera i besättningen med Captain-klockor så har alla exakt samma data i realtid vilket är ett stort plus och en bra effektivisering av kommunikationen vid exempelvis kappsegling. Captain har också funktion för man över bord (bra om man tappar någon…). En riktigt fräck funktion är den där man kan styra båten med hjälp av klockan. Just den funktionen, att kunna styra båten med klockan, är coolt på riktigt. Det spelar egentligen inte så stor roll om det är en vettig funktion eller ens särskilt användbar, att det går är på ett lite barnsligt sätt coolt i sig.

Athleteversionen har delvis en annan visuell framtoning med fokus på sport snarare än det marina. Tryckknapparna har andra färger och glasringen är svart med olika funktionsskalor. Även den digitala presentationen har lite annan utformning även om skillnaderna i display är mer marginella. Den stora skillnaden ligger snarare i själva funktionaliteten. Där Athlete fokuserar på träning och träningsdata så fokuserar Captain på seglingen.

045949D0-B709-4F7F-8B56-9980D857AD44.JPG

Läsbarheten är riktigt bra på båda varianterna, tavlan går att ställa antingen som en ”vanlig” klockurtavla med visare eller ställas in mot någon av de funktioner man för tillfället använder. En styrka är att det inte är touch screen, istället styrs alla funktioner av knapparna. Menyerna i klockan är av klassisk Garmin-typ och för mig som ovan användare var det till en början lite tricky att få till det men som så mycket annat när det kommer till tech så är det nog en vanesak.

Batteritiden upplever åtminstone jag som okej, det var inga problem att köra den nästan en vecka utan laddning, men då ska jag i ärlighetens namn lyfta fram att jag mest använde den som klocka och använde de smarta funktionerna ytterst sparsamt. Jag vet att @mr_chance inte var lika nöjd med batteritiden.

Och för oss som har en välutvecklad armbandsfetisch så finns det ett gäng olika armband att välja på. Som jag nämnde är banden jag testat på Captain och Athlete riktigt sköna och båda har ett enkelt snabbfäste som gör bandbyte smidigt utan verktyg.

Smartwatchfunktionerna är ungefär de samma i båda klockorna jag provat och lever i stort upp till förväntningarna med både möjlighet att ladda ner musik direkt i klockan och en med en bra walletfunktion. Du har också hälsofunktionerna med insamling av data för puls och syreupptagning. Jag är som sagt ingen hardcoreanvändare av alla funktioner i smartwatches men det jag ser skvallrar inte om något annat än att det lirar bra, hur det står sig mot andra smartwatches låter jag vara osagt, så jag konstaterar mest att ibland är en spade helt enkelt en spade.

En invändning mot MARQ skulle kunna vara att den egentligen inte gör något som andra smartwatches inte kan göra (exempelvis kan det mesta som MARQ’en gör också göras i en Apple Watch). Men här har Garmin ett par stora fördelar som jag ser det. Det ena är att jag i en Garmin i stort sett får en enhet som är good to go med de flesta funktioner jag behöver utan att jag behöver mecka med olika appar som ska synkas och startas. På samma sätt så funkar MARQ’en sömlöst med andra Garminenheter.

Om jag i min segelbåt redan har utrustning från Garmin så kommer den funka och synka med min Captainklocka utan att jag egentligen behöver göra något annat än att koppla ihop dem. Det finns en enkelhet i systemen som jag tycker är attraktiv. Den andra stora fördelen är att jag upplever att Garmin har koll på sin teknik. Jag säger inte att den är perfekt eller felfri, men det märks att Garmin inte är på första versionerna av sina tekniska lösningar. För vissa kan säkert just den här fördelen säkert upplevas som en nackdel, en Apple Watch är ju säkerligen ett mer flexibelt alternativ som kanske inte känns lika ”mallad” som MARQ. Men för oss som är lite lata och dessutom inte så tekniskt intresserade så är just att den är så ”mallad” enbart en fördel, det känns genuint krångelfritt.

MARQ som smartwatch eller klocka?
För mig handlar den här recensionen egentligen mest om Garmins ambition att göra en premiuminriktad smartwatch med bra funktionalitet och med en känsla av att vara en riktig klocka snarare än bara en gadget. I grunden är jag skeptisk mot konceptet smartwatches ur ett klockperspektiv, för mig är det oftast en gadget som inte riktigt får det att kittla i klocknerven. Ofta tycker jag att problemet med smartwatches generellt är att de ibland blir för generella, så generella att det nästan blir urvattnat och nästan lite oklart för vem och för vad klockan är till för.

Och någonstans är det i den kontexten jag bedömer Garmin MARQ och det är också utifrån den kontexten som jag landar i slutsatsen i att det här faktiskt är en bra klocka. Kvalitetskänslan är oantastlig med den välsvarvade titanboetten, läsbarheten och funktionaliteten är i topp och den är dessutom snygg när den sitter på armen. Kort sagt känns det som en riktig klocka och inte ”bara” som en gadget.

CA8D1350-3DE5-4289-B15C-6C885BC45980.JPG

Mest för sakens skull så bar jag Athlete’n några dagar i följd utan att koppla ihop den med vare sig telefon eller dator, mest för att testa hur den var som renodlad klocka. Faktum är att det var nästan då jag gillade den bäst. Och då slog det mig också att den här klockan kanske inte skulle vara en konkurrent till en mekanisk sportklocka i stål, men det skulle definitivt vara en konkurrent till någon av de lite biffigare quartzklockor jag regelbundet brukar använda. Från mitt perspektiv kan jag faktiskt tänka mig att en klockor som Sjöö Sandström Skydiver eller Breitling Aerospace får akta rygg lite i konkurrensen. För MARQ ligger nog i par med dem kvalitetsmässigt. Särskilt hård blir konkurrensen om man som användare dessutom är ute efter specifika funktioner som faktiskt är nyttiga inom det nischade område man är aktiv inom.

IMG_0763.jpg

Pris & målgrupp
Målgruppen då? Enligt Garmins egna undersökning Fitnesrapport 2019 med insamlad data av SIFO så vill 50% av svenskarna träna med tekniska hjälpmedel som klockor eller liknande. Men, hur man än vrider och vänder på det så är MARQ n relativt dyr klocka. Listpriset varierar lite mellan de olika modellerna men startar på drygt 16k och slutar strax över 20k och det är mycket pengar för en smartwatch, om det är där man lägger referenspunkten. Det är också mycket pengar för en Garmin, vars andra modeller startar runt tusenlappen och klättrar upp mot 10k för de mer spektakulära Fenix-modellerna.

Men om man istället lägger referenspunkten mot digitalklockor och kvartsare från mer etablerade klocktillverkare så ligger man snarare rätt konkurrenskraftigt i pris. Särskilt sett till de funktioner som man faktiskt får med klockan men som inte kommer med exempelvis en Sjöö Sandström Skydiver eller Breitling Aerospace. Så knäckfrågan blir egentligen i vilken kontext man ska placera MARQ? Är det en väldigt dyr smartwatch/gadget? Eller är det en prisvärd klocka med mängder av smarta funktioner?

Jag skulle kunna tänka mig ett resonemang som landar i att en Garmin MARQ faktiskt kan vara ett riktigt bra alternativ för den klockintresserade som vill ta sitt smartwatchanvändande från gadgetstadiet till klockstadiet. Framförallt funktionaliteten känns som en styrka hos Garmin, den fladdrar inte på den punkten, funktionerna är genomtänkta och nyttiga med basen i 30 års utveckling av just den här typen av produkter. Det nya är som sagt att man från Garmins håll placerat sin etablerade teknik i en ”riktig” klocka. Och där har man enligt min mening lyckats.

Det ska bli intressant hur marknaden kommer att ta emot MARQ, risken är nog ganska stor att den ”vanlige” Garminanvändaren kan se den som för dyr, men å andra sidan kan samma användare, med om än bara lite spirande klockintresse, säkert också se MARQ som ett i flera sammanhang fullgott alternativ till ett vanligt armbandsur, för så bra tycker jag nog att MARQ faktiskt kan vara.

Om ni vill höra på min och mr_chance recensioner och diskussioner med Garmin så hittar ni detta i senaste avsnittet av Urbildningsradion!

Tack för att ni orkat läsa ända hit!
 

Bilagor

  • CF935259-D6BA-4058-9B96-EDE23A2F532F.JPG
    CF935259-D6BA-4058-9B96-EDE23A2F532F.JPG
    30.8 KB · Visningar: 7
  • 852489F4-4AC4-42F4-BE34-425C2C19F81F.jpeg
    852489F4-4AC4-42F4-BE34-425C2C19F81F.jpeg
    133.9 KB · Visningar: 8
Topp