• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Viktigt GDPR - Privacy Policy

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
A9DFC783-636E-4900-AC09-8B4F84D924B3.jpeg

Ja. Och då undrar jag nu vad det innebär rent praktiskt.
Skulle KS i princip kunna publicera innehåll i medlemmars privata konversationer?
Vad läggs det in för betydelse rent juridiskt i att KS äger de bilder medlemmarna publicerat?
Jag har inte reflekterat över det i detta sammanhang men det gör jag nu och ställer därför frågan.
Frågan är för mig inte föranledd av GDPR utan av formuleringen i texten under uppdatering av Privacy Policy som vi nu accepterat. Och den uppdateringen är i sin tur föranledd av GDPR men ägandeskapet av materialet har inte med det att göra.

En fråga då @hook.
För att inte röra till det alldeles, det kanske är fler än jag som snurrat till det.
Ska medlemmarna tolka det som att materialet som omnämns som det som ”KS äger” i den nu uppdaterade privacy policyn endast gäller personuppgifter och inte övrigt material såsom bilder och texter?

Min ursprungliga fråga om vad KS fullständiga rätt till medlemmarnas material, såsom texter och bilder, som accepterades i de gamla vanliga villkoren för sidan, innebär //i praktiken// kvarstår då. Går den att besvara här vore det kanske praktiskt även om det inte har med GDPR att göra utan snarare är en upphovsrättslig fråga

Har du fått svar i PM eller på Hyllan? Tycker att frågorna är så pass relevanta att de förtjänar ett svar från ledningen.

Vad säger ledningen om det här och jag vet att det ställts fråga om detta, men svar ges inte. Det gick inte att komma in på forumet utan att acceptera detta. Inte publicerar jag några fler bilder härinne, inte med den skrivningen. KS 2.0 måste ju bli bättre än så...

Ja man undrar ju vad det omfattar. Är det seriöst allt som läggs upp av medlemmar är det lite konstigt. Jag kommer inte sluta posta för det, men märkligt skulle det vara. Är det så att de vill använda bilderna på deras instagramkonto kan man skriva om det till "vid uppladning av material ger användaren tillstånd till KS att använda dessa till marknadsföring" eller något sådant. Inte behöver de ÄGA allt.

Inget konstigt, eller? Så fungerar alla andra sociala medier. Man väljer själv om man vill vara med och vad man delar med sig.

(Jag slutade kalla det för forum när jag insåg att nyreggade medlemmar snittade 250 inlägg/dag och sen belönades de med Hyllan).

Kan det vara så att det är en standardskrivning? Det känns så och många forum etc tar sig rätten att använda materialet om de så önskar (se skrivningen under forumregler). Få som utvecklar en egen integritetspolicy utan man använder ofta standardiserade mallar. Speciellt i tider som nu med GDPR. Dock kan man inte läsa integritetspolicy då länken i footern endast går till forumets startsida så det är svårt att kontrollera.

Kan det vara så att det är en standardskrivning? Det känns så och många forum etc tar sig rätten att använda materialet om de så önskar (se skrivningen under forumregler). Få som utvecklar en egen integritetspolicy utan man använder ofta standardiserade mallar. Speciellt i tider som nu med GDPR. Dock kan man inte läsa integritetspolicy då länken i footern endast går till forumets startsida så det är svårt att kontrollera.

Jag tolkar det som allt mitt material som jag publicerar, bilder och text, så överlåter jag rättigheterna tlll Klocksnacks ägare, fritt för dem att använda hur de vill. Tar jag en snygg bild på ett ur kan den hamna som reklam för exempelvis Nymans Ur.

Inget konstigt, eller? Så fungerar alla andra sociala medier. Man väljer själv om man vill vara med och vad man delar med sig.

(Jag slutade kalla det för forum när jag insåg att nyreggade medlemmar snittade 250 inlägg/dag och sen belönades de med Hyllan).
250 inlägg om dagen? Då förtjänar man fan en egen hylla...
OnT: Hoppas också att det är en kopierad standardtext men det vore på sin plats med ett förtydligande.

Jag tolkar det som allt mitt material som jag publicerar, bilder och text, så överlåter jag rättigheterna tlll Klocksnacks ägare, fritt för dem att använda hur de vill. Tar jag en snygg bild på ett ur kan den hamna som reklam för exempelvis Nymans Ur.
Såsom jag tolkar det så ger du Klocksnack rätten att publicera använda etc. Jag ser inte något i skrivningen att de har rätt att överföra detta till någon annan? Är inte jurist, har de även rätten att överföra rättigheterna?

Skulle man inte känna sig ganska stolt då eller är det bara jag?:angel:
Jag är med @Jonulf! Skulle de använda mina bilder i kommersiella sammanhang (föga troligt dock:)) skulle jag bli odrägligt nöjd:smug:. Angående äganderätten är det väl inga större nyheter i dagens digitala tidsålder. Inget jag förspråkar eller stödjer på ett allmänt plan, men man kan ju alltid välja vad man publicerar på andras plattformar. Jag publicerar nästan ingenting förutom här.

Vad säger ledningen om det här och jag vet att det ställts fråga om detta, men svar ges inte. Det gick inte att komma in på forumet utan att acceptera detta. Inte publicerar jag några fler bilder härinne, inte med den skrivningen. KS 2.0 måste ju bli bättre än så...
Så var det även på gamla ks 1.0, allt material som lades upp ägdes av ks.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp