• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Generell vintageservice

bigblue

Breitling
God fortsättning. Första inlägget här på klocksnack blir en fråga om service.
Jag tänker mig att 2016 blir året då jag tar klivet in i vintageträsket :D.
Jag är sugen på Type XX och XXI-modeller samt superkompressorer från ex Breguet, Enicar, Droz, Dodane. Huvudsakligen från 50 och 60 talet.
Men innan jag slår till på eller eller två godbitar ville jag höra om det finns några fallgropar som man som nybörjare lätt kan falla i?
T ex att klockor från märket X är kul men de är näst intill omöjliga att serva, eller att det brukar bli hiskeligt dyrt/ta lång tid?
Vad kan jag räkna med (generellt) när det gäller pålitlighet, kan man räkna med att de ska hålla 3-4 år mellan service eller är det oftare för äldre klockor?
Tacksam ni vill dela med er av de erfarenheter ni gjort här.
 

Norra

Panerai
God fortsättning på det nya året, och välkommen till KS! :)

Enicar och märken i samma kaliber kan du nog serva hos vilken bra känd urmakare som helst (läs: Farfars Klocka, om du är från sthlm). Breguet finns det AD för i Sverige, men det lär kosta och/eller ta tid. Detsamma gäller många andra finare tillverkare som Vacheron, Audemars och Patek, men nu har just de kanske inte så jättemånga, om några alls, dykare från den tiden... Droz lär ju bli problematiskt om det inte sitter något simpelt basverk inuti...

Vanliga märken som Rolex, Omega, Breitling, Heuer m. fl. finns det AD för men även kunniga urmakare som inte nödvändigtvis är de officiella för en viss tillverkare, men som kan serva klockorna. Där känner jag inte till många förutom möjligtvis Farfars Klocka eller ABC Werner.
 

bigblue

Breitling
Tack Norra. Det är så klart en avvägning. Antingen tar man en mer välkänd klocka (Breguet, Rolex) med svensk representation och vet att den kommer kunna servas utan problem, även om det kan komma att kosta. Såg att den svenska AD för Breguet tar 10 k för att serva en Type 20. Eller så testar man något mer udda och exotiskt som Airain eller Dodane. Billigare att köpa men krångligare att underhålla (kan jag tänka mig).
Där verkar ju Enicar vara en utmärkt kombination :)
 

KMS

Rolex
Grymma klockor. Finns många fallgropar. Först ut är väl att hitta äkta klockor med originaldelar. Gamla franska flygare ala Type XX är ju riktigt snajsiga, men då gäller det att man sitter på kunskapen för att hitta rätt. Ju fler komplikationer (kronograf/datum/dag(månfas) en klocka har desto dyrare service, även om man naturligtvis måste väga in märket i den ekvationen (mao valjoux 7733 lär väl vara billigare än en gammel DJ). Inte alla vintagemodeller och urverk går att hitta originaldelar till osv. Men fiska upp nåt du gillar å ta smällen sen!:)
 

bigblue

Breitling
Håller med KMS, skulle gärna bara "kliva in" på något som hjärtat vill ha. Men min hjärna (och plånbok) håller inte riktigt med - än. Men jag ska fortsätta att mata på med lite klock-porr så får vi se om den inte ger efter :). Ska till Tokyo i vår och där har jag avsatt några dagar till att kika i lite kul klockbutiker.
 

MKC

Breitling
Gammal tråd som jag bumpar in i. Har letat runt lite efter en samlad lista eller dylikt från bra urmakare för service av vintage ur. Om ni här eller andra sitter på en sådan eller har det i huvudet får ni gärna dela med er. För egen del mest intresserad av Vintage Omega och då i stockholm :)
 
Topp