• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Geochron Världsklocka

HerrM

Breitling
Var säljer man en Geochron Världsklocka?

Den gick inte igång när jag kopplade in elkontakten och vet ej hur svårt det kan vara att reparera en sådan pjäs. Med lite tur byta lysrör eller lampa.

20191205_204524.jpg 20191205_204620.jpg 20191205_204423.jpg
20191205_204524.jpg
20191205_204620.jpg
20191205_204423.jpg
 

Bilagor

  • 20191205_204622.jpg
    20191205_204622.jpg
    652.1 KB · Visningar: 5
  • 20191205_204423.jpg
    20191205_204423.jpg
    577.6 KB · Visningar: 4

Highvalley

Ghetto Living
Friends Of KS
2-Faktor
Finns den i närheten av Stockholm kan jag vara sugen på att ge den en chans beroende på pris. Läste om dem för några år sedan och blev sugen.
 

Highvalley

Ghetto Living
Friends Of KS
2-Faktor
Hade hoppats på att vid det här laget kunna bumpa den här tråden med en rapport om hur jag låtit serva min Geochron som jag hade turen attt få ta över av @HerrM, och hängt upp den på väggen. Men livet kom emellan och den står kvar i sin kartong och är fortfarande trasig. Men den här tråden förtjänar en bump ändå för att Geochron är så coola och idag fick jag se ett inlägg av Geochron USA på Facebook som påminde mig:
FB_IMG_1621042664506.jpg

"Now, here is a picture I've been waiting for. Inventor James Kilburg and his sons, with President Reagan! We hear from the Kilburg family quite often, actually, and it's where we got this photo!

Reagan went on to give a Geochron to Gorbachev when he visited the United States for the first time, as a diplomatic gift."

Jag haft planer på att göra ett riktigt kvalitetsinlägg med en utförlig presentation av Geochron och inför det letat som en galning efter en bild av Reagan gav Gorbatjov hans exemplar 1985 som ett "example of American ingenuity", men det har varit förgäves.

Som ni ser ovan skriver jag att jag läst om dem för några år sedan och blivit nyfiken. Det är sant men sedan jag skrev det har det bubblat upp fler minnesbilder. Jag fick upp ögonen för dem redan som tonåring när jag såg dem i olika filmer. Första gången bör ha varit i de tidiga tonåren när jag såg Three Days of The Condor, med bland annat Robert Redford, Faye Dunaway, och Max von Sydow.
MV5BZDljZjEzOGYtZjY0NC00ZjgwLTgwODAtOGU0ZWJiOGU3ZDRkXkEyXkFqcGdeQXVyMTI3MDk3MzQ@._V1_.jpg


Nästa gång kan nog ha varit bakom James Earl Jones i The Hunt for Red October.
_20210515_045831.JPG


Det tog tre årtionden innan jag till slut släpade hem en Geochron. Jag hoppas att det inte dröjer lika länge till innan jag får upp den på väggen. :)
 

Highvalley

Ghetto Living
Friends Of KS
2-Faktor
Har vi någon uppdatering för hur det går?

Ja precis en uppdatering hade varit fint.
Vad kostar egentligen en service på en sådan pjäs
Oj! Har missat detta. Läget är tyvärr oförändrat. Den står där i sin kartong och väntar bokstavligen på bättre tider. Sjukdom och renoveringskaos har kommit i vägen för Geochronplanerna. Jag minns inte på rak arm exakt vad service kostar men det var ganska dyrt till mycket dyrt beroende på vilka uppgraderingar och tillval man väljer. Jag tror att jag ska välja något halvvägs liksom. Standardservice plus LED-belysning, men ingen kosmetisk uppgradering eller nya funktioner. Gissar att det blir närmare 10 än 5 k iallafall. Det blir inte mindre än tre internationella frakter eftersom de tvingar en att beställa en ny kartong att skicka den i om man saknar originalkartongen. LED-tillvalet var ganska dyrt vill jag minnas men jag föreställer mig att det blir en investering i ett längre intervall till nästa service tack vare mindre UV och lägre temperatur i klockan än med den ursprungliga lysrörsbelysningen. Jag öppnade klockan lite förut och kunde skaka ur fnöskiga bitar av plastremmar och av skivorna som åstadkommer skymningen på kartan. Så det är nog ingen dum idé att bromsa den nedbrytningen lite. :)
 

MacRulez4ever

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Oj! Har missat detta. Läget är tyvärr oförändrat. Den står där i sin kartong och väntar bokstavligen på bättre tider. Sjukdom och renoveringskaos har kommit i vägen för Geochronplanerna. Jag minns inte på rak arm exakt vad service kostar men det var ganska dyrt till mycket dyrt beroende på vilka uppgraderingar och tillval man väljer. Jag tror att jag ska välja något halvvägs liksom. Standardservice plus LED-belysning, men ingen kosmetisk uppgradering eller nya funktioner. Gissar att det blir närmare 10 än 5 k iallafall. Det blir inte mindre än tre internationella frakter eftersom de tvingar en att beställa en ny kartong att skicka den i om man saknar originalkartongen. LED-tillvalet var ganska dyrt vill jag minnas men jag föreställer mig att det blir en investering i ett längre intervall till nästa service tack vare mindre UV och lägre temperatur i klockan än med den ursprungliga lysrörsbelysningen. Jag öppnade klockan lite förut och kunde skaka ur fnöskiga bitar av plastremmar och av skivorna som åstadkommer skymningen på kartan. Så det är nog ingen dum idé att bromsa den nedbrytningen lite. :)
Men din är originalet om man säger så , vintage. Inte dom nyare varianterna. Å du skulle konvertera om vintage som har lysrör till led etc. Förstod jag rätt ? 😀
 

MacRulez4ever

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Nej alltså huvudsakligen menade jag att du har originalet från 60 talet och skall konvertera den till en nyare version.
Grejen är att det låg en på blocket som är den tidiga modellen. Har alltid varit sugen på en sådan, men antar att det kostar mer än de smakar att fixa till den. Även om man inte väljer att göra konvertering på den utan fixar den så att den förblir original men fungerande. 😀
 

Highvalley

Ghetto Living
Friends Of KS
2-Faktor
Nej alltså huvudsakligen menade jag att du har originalet från 60 talet och skall konvertera den till en nyare version.
Grejen är att det låg en på blocket som är den tidiga modellen. Har alltid varit sugen på en sådan, men antar att det kostar mer än de smakar att fixa till den. Även om man inte väljer att göra konvertering på den utan fixar den så att den förblir original men fungerande. 😀
Ahaa! Nja, jag tänkte undvika att uppdatera den med undantag för eventuellt belysningen. Minns inte exakt vad det var för tillval man kunde få i övrigt men både omsorg om banksaldot och originalskick gör att jag vill undvika det. En variant jag tänker utforska är att stoppa i LED-rör i de befintliga hållarna och se hur det ser ut. Det skulle både hålla den närmare originalskick och vara betydligt billigare än att låta konvertera den i samband med service. Att behålla den helt i originalskick blir nog svårt. Förutom diverse ospecificerade uppgraderade delar man får i samband med service är det standard att byta ut kartan till en med nuvarande länder och gränser. Kartan i min klocka är skadad och behöver bytas. Jag gissar att de inte har kvar äldre kartor. I mitt fall blir det inte så stor skillnad. Klockan är tillverkad 1996 och har ett splittrat Jugoslavien och ett återförenat Tyskland till exempel.
Huruvida det kostar mer än det smakar är ju alltid svårbedömt i samband med den här typen av nörderier. Men det är ju en tonårsdröm. Tänkte att jag ska unna mig, och det blir betydligt billigare än att köpa en sprillans ny åtminstone. Men jag får skjuta upp det lite till i väntan på att jag blir lite piggare och tjänar mer pengar igen. :)
Har du en länk till den på Blocket förresten?
 

Highvalley

Ghetto Living
Friends Of KS
2-Faktor
Svin dåliga bilder och säljaren säger att endast lysrören är trasiga. Enligt säljaren fungerar den annnars. Men jag är så dåligt insatt i dessa pjäser. Så jag vet inte ens hur jag ska undersöka om allt är ok förutom just lysrören.
Tänkte åka in och titta på den. Pris 5000kr
Cool! Den ser ju snarlik ut som min men min heter "Standard Geochron" och den där heter "Kilburg Geochron". Jag har ett diffust minne av att det borde betyda att den har någon finess eller komplikation min inte har. Kan öppna min och titta vad det ska vara för rör. Det kunde vara en fördel att tända den och se så att skivorna som åstadkommer skugga på kartan är hela och det är ingen stor utgift även om affären går i stöpet. Ladda ner en manual och läs på lite. Det sitter ett par vred på undersidan som man ställer den med. Det kan du ju testa. Och så bör ju kartan scrolla i sidled om ni låter den gå en stund. Tolkar "snabba bud prioriteras" som att det finns prutmån. Tror spontant inte man får i närheten av det på auktion så den borde nog vara billigare när skicket är så oklart. Försök hitta serviceprislistan och ladda upp med lite argument där kanske?
 
Senast ändrad:

Highvalley

Ghetto Living
Friends Of KS
2-Faktor
Det är helt vanliga 15 Watt T8-rör iallafall. Man behöver en spårskruvmejsel för att byta.
DSC_0024.JPG

DSC_0026.JPG
 
Topp