• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Gilt-tråden

wundlander

I know I look great in my Mustache
En gyllene tråd för alla forumets gilt-tavlor.
Jag ger mig ut först med min nya, härliga 1675 pcg.
image.jpg
image.jpg


Ös på! :)
 
Gilt-tavlor är så långt ifrån mögel man kan komma. Får dagens massproducerade bling att se uselt ut. :)
Index kan mögla...

Men ärligt så är gilt i den sanna puristiska benämningen något man måste uppleva i verkligheten för att uppskatta. Här räcker det inte att det är ett guldtryck utan det guldiga trycket är tavelplattans mässing? som lyser igenom. Mao kan man se att själva trycket, som inte är ett tryck i sig, är en försänkning jämfört med den svarta tavelfärgen. Detta hänger då oftast ihop hed en galet svart och blank lack hos Rolex. Inget svar till dig Per utan bara lite mystikbyggande av mig
 
Ja....vad ska man säga....den grymmaste tråden som skådats på KS!?

Vilka klockor!!! Jag blir helt yr av beundran :)

Vintage är underbart-det kan ingen missa här!
 
Index kan mögla...

Men ärligt så är gilt i den sanna puristiska benämningen något man måste uppleva i verkligheten för att uppskatta. Här räcker det inte att det är ett guldtryck utan det guldiga trycket är tavelplattans mässing? som lyser igenom. Mao kan man se att själva trycket, som inte är ett tryck i sig, är en försänkning jämfört med den svarta tavelfärgen. Detta hänger då oftast ihop hed en galet svart och blank lack hos Rolex. Inget svar till dig Per utan bara lite mystikbyggande av mig
Tror tavlan är guldpläterad under lacken?
 
Tror tavlan är guldpläterad under lacken?
Mässingplattan galvaniserades vilket är det du ser. Sen las lacken på och i vissa fall målades ytterligare text på. Tex 5512 som kan ha silvertext med djup, COSC etc. Slutligen las lum uppe på lacken. Den försänkta gilt-texten är mässingen om jag inte fått saker helt fel. :)

Gilt under och silver målat uppe på lacken.

image.jpg

image.jpg
 
Sen brukar väl för all del det mesta med ädelmetall målat på tavlan kunna kallas gilt men för mig så är definitionen när det iaf kommer till Rolex att man menar ovan nämnda koncept. Att göra som jag gjorde och kalla min gamla Daytona gilt bara för att texten är ditkladdad i silver är lite fel även om de ibland benämns som gilt de med.
 
Mässingplattan galvaniserades vilket är det du ser. Sen las lacken på och i vissa fall målades ytterligare text på. Tex 5512 som kan ha silvertext med djup, COSC etc. Slutligen las lum uppe på lacken. Den försänkta gilt-texten är mässingen om jag inte fått saker helt fel. :)

Gilt under och silver målat uppe på lacken.
Verkar finnas skilda åsikter om det när jag söker och läser om det. Vissa säger det är mässingstavlan man ser, och vissa säger att tavlan guldpläterats först. Ingen aning vad som är rätt..? Har du någon bra källa?
 
Verkar finnas skilda åsikter om det när jag söker och läser om det. Vissa säger det är mässingstavlan man ser, och vissa säger att tavlan guldpläterats först. Ingen aning vad som är rätt..? Har du någon bra källa?
Bara att gå lös på VRF så hittar du nog flera olika teorier. Ser ingen direkt anledning till att plätera tavlan men vad vet jag. Gilt-färgen kan också variera väldigt och gå från väldigt gulbrun till nästan silver på i övrigt samma tavelmodell. Vet inte om guld kan patineras på det sättet utan spekulerar hejvilt. :)
 
Tillbaka
Topp