Tycker det är svårt att avgöra även med lupp men tror nog texten är applicerad på lacken.Beror väl på vad man menar med gilt.
Är texten målad på lacken eller ligger den under?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Tycker det är svårt att avgöra även med lupp men tror nog texten är applicerad på lacken.Beror väl på vad man menar med gilt.
Är texten målad på lacken eller ligger den under?
Jag skulle inte kalla den gilt men jag antar att man kalla det mesta med guldtext gilt. För mig är gilt-tavlor lackade och blanka tavlor med texten nedsänkt.Tycker det är svårt att avgöra även med lupp men tror nog texten är applicerad på lacken.
Låter som en rimlig definition. Tack! Den är i alla fall spegelblank om än inte gilt, alltid någotJag skulle inte kalla den gilt men jag antar att man kalla det mesta med guldtext gilt. För mig är gilt-tavlor lackade och blanka tavlor med texten nedsänkt.
Fin klocka!
Den är magisk! Hade så gärna haft den. Tror de flesta hade kallat den gilt ärligt talat men den strikta definitionen är väl som Per säger.Låter som en rimlig definition. Tack! Den är i alla fall spegelblank om än inte gilt, alltid något
Tack! Jag är barnsligt nöjd med den i alla fall, oavsett om den i strikt mening kvalificerar sig som gilt eller inte.Den är magisk! Hade så gärna haft den. Tror de flesta hade kallat den gilt ärligt talat men den strikta definitionen är väl som Per säger.
Utomordenligt bra!....Slänger in 2 nävar Sport Rollar
Tack! Såpass nöjd att jag inte ens tittar efter andra exUtomordenligt bra!....
Tycker diskussionen är relevant i båda trådarna, kanske än mer i denna. Problemet med galvaniska tryck är att de inte bygger något direkt på höjden. Skulle gissa att det är grundgalvaniseringen som lyser igenom på min ja. Kan vara lagd åt andra hållet med men det gör ju ingen praktiskt skillnad och typ omöjlig att se. Vissa skriver att det svarta på Rolex är galvaniskt ditlagd, men ställer mig försiktigt tveksam till det. Kanske kan du lägga ett tjockt lager med galvanisk process, dock inte så man använder den rent generellt. På riktigt gamla svarta tavlor ser man ingen nivåskillnad, samma som på den Rolexkronografen ovan. Jag tror Rolex gick över till en annan teknik för att få skarpare tryck med de giltavlorna vi ser på Submariners. De kände att de behövde klarlack. Antingen skydda från radium eller för att få upp en annan glans/djup.Är det bottenplattan som lyser igenom här?
Inte direkt lätt att se på din bild isåfall.
Gilt i min värld är nedsänkt och sedan målad och klarlackad. En metod fler än Rolex använde. Sedan hur du beskriver skillnaden vet jag inte men jag förväntar mig att se nivåskillnas med en lupp. Kan vi inte ta denna diskussion i gilt-tråden? Jag ville enbart highlighta kvalitet då jag tycker det är det viktigaste om vi ska diskutera blanka tavlor som kostar pengar. Inte hur de eventuellt är gjorda.
Jag ska inte säga då jag bara ägt gilt-rollar så tidiga som -58. Då är bra tavlor blanka och då är texten definitivt nedsänkt. Jag har också hanterat 6238/6234 som är gilt och de är likadana. Jag har också hanterat tidiga 6200, 6204, 6205 etc och där har jag inte reagerat över att de ska vara annorlunda. Glossen skiljer sig absolut men det gör inte att jag tror att tekniken är mycket annorlunda.Nu hitflyttad från: https://klocksnack.se/threads/spaning-svarttavlade-40-talare-i-modell-lite-större.94415/page-8
@Per
Tycker diskussionen är relevant i båda trådarna, kanske än mer i denna. Problemet med galvaniska tryck är att de inte bygger något direkt på höjden. Skulle gissa att det är grundgalvaniseringen som lyser igenom på min ja. Kan vara lagd åt andra hållet med men det gör ju ingen praktiskt skillnad och typ omöjlig att se. Vissa skriver att det svarta på Rolex är galvaniskt ditlagd, men ställer mig försiktigt tveksam till det. Kanske kan du lägga ett tjockt lager med galvanisk process, dock inte så man använder den rent generellt. På riktigt gamla svarta tavlor ser man ingen nivåskillnad, samma som på den Rolexkronografen ovan. Jag tror Rolex gick över till en annan teknik för att få skarpare tryck med de giltavlorna vi ser på Submariners. De kände att de behövde klarlack. Antingen skydda från radium eller för att få upp en annan glans/djup.
Nog dags att samla ihop gamla skruttar och ta fram lupparna. Klart är att det finns olika typer och den Rolex använde är charmig och ovanlig. Extremt dålig information om detta online. Som vanligt pratar folk om saker de inte har koll på, men det är ju så internet fungerar.Jag ska inte säga då jag bara ägt gilt-rollar så tidiga som -58. Då är bra tavlor blanka och då är texten definitivt nedsänkt. Jag har också hanterat 6238/6234 som är gilt och de är likadana. Jag har också hanterat tidiga 6200, 6204, 6205 etc och där har jag inte reagerat över att de ska vara annorlunda. Glossen skiljer sig absolut men det gör inte att jag tror att tekniken är mycket annorlunda.
Sedan så är det fullt möjligt att Rolex gjort svarta kronos som inte bygger på den teknik som jag kallar gilt. Dvs målade. Jag har inte klämt på allt.
Här är en halvtrött Titus fotad med iPhone.Skulle vara kul att se lite macro-bilder med bra kamera på gilt-tavlorna, ni som råkar sitta med både en bra tavla och bra kamera
Vågat att pilla så där på en radium-fylld tavlaGlossy gilt
Pillade inte på tavlan men visst är det kanske farligt ändå, men jag var ju tvungen att se hur bra tavlan var under det spruckna glasetVågat att pilla så där på en radium-fylld tavla
/e
Fast å andra sidan.. kanske bara blir tokigt om man råkar andas in partiklarna?
Kan inte klandra dig; hade varit minst lika nyfiken själv! Till vilken boett tillhör tavlan? Den lite större på 33-35mm?Pillade inte på tavlan men visst är det kanske farligt ändå, men jag var ju tvungen att se hur bra tavlan var under det spruckna glaset
Tyvärr bara 31mm varianten, säljaren mätte felaktigt den till 33Kan inte klandra dig; hade varit minst lika nyfiken själv! Till vilken boett tillhör tavlan? Den lite större på 33-35mm?
Trist.. 31mm fungerar det med, men ändå. Upp med en bild sen när klockan är användar-redoTyvärr bara 31mm varianten, säljaren mätte felaktigt den till 33
Sällan som ngn mäter fel åt andra hållet.. SyndTyvärr bara 31mm varianten, säljaren mätte felaktigt den till 33
Ja tyvärr är det så, säljaren kunde heller i hela världen inte förstå att 2mm skulle göra någon skillnad.Sällan som ngn mäter fel åt andra hållet.. Synd
Såklart utstuderat. Tråkigt men fin tavla!Ja tyvärr är det så, säljaren kunde heller i hela världen inte förstå att 2mm skulle göra någon skillnad.
”Det handlar bara om hur man tittar på linjalen om den är 31 eller 33mm.”