• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Gilt-tråden

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Nu hitflyttad från: https://klocksnack.se/threads/spaning-svarttavlade-40-talare-i-modell-lite-större.94415/page-8
@Per
Är det bottenplattan som lyser igenom här?

Inte direkt lätt att se på din bild isåfall.

78A2DB62-6976-424D-A765-8017BD7C29F0.jpeg


Gilt i min värld är nedsänkt och sedan målad och klarlackad. En metod fler än Rolex använde. Sedan hur du beskriver skillnaden vet jag inte men jag förväntar mig att se nivåskillnas med en lupp. Kan vi inte ta denna diskussion i gilt-tråden? Jag ville enbart highlighta kvalitet då jag tycker det är det viktigaste om vi ska diskutera blanka tavlor som kostar pengar. Inte hur de eventuellt är gjorda.
Tycker diskussionen är relevant i båda trådarna, kanske än mer i denna. Problemet med galvaniska tryck är att de inte bygger något direkt på höjden. Skulle gissa att det är grundgalvaniseringen som lyser igenom på min ja. Kan vara lagd åt andra hållet med men det gör ju ingen praktiskt skillnad och typ omöjlig att se. Vissa skriver att det svarta på Rolex är galvaniskt ditlagd, men ställer mig försiktigt tveksam till det. Kanske kan du lägga ett tjockt lager med galvanisk process, dock inte så man använder den rent generellt. På riktigt gamla svarta tavlor ser man ingen nivåskillnad, samma som på den Rolexkronografen ovan. Jag tror Rolex gick över till en annan teknik för att få skarpare tryck med de giltavlorna vi ser på Submariners. De kände att de behövde klarlack. Antingen skydda från radium eller för att få upp en annan glans/djup.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Nu hitflyttad från: https://klocksnack.se/threads/spaning-svarttavlade-40-talare-i-modell-lite-större.94415/page-8
@Per

Tycker diskussionen är relevant i båda trådarna, kanske än mer i denna. Problemet med galvaniska tryck är att de inte bygger något direkt på höjden. Skulle gissa att det är grundgalvaniseringen som lyser igenom på min ja. Kan vara lagd åt andra hållet med men det gör ju ingen praktiskt skillnad och typ omöjlig att se. Vissa skriver att det svarta på Rolex är galvaniskt ditlagd, men ställer mig försiktigt tveksam till det. Kanske kan du lägga ett tjockt lager med galvanisk process, dock inte så man använder den rent generellt. På riktigt gamla svarta tavlor ser man ingen nivåskillnad, samma som på den Rolexkronografen ovan. Jag tror Rolex gick över till en annan teknik för att få skarpare tryck med de giltavlorna vi ser på Submariners. De kände att de behövde klarlack. Antingen skydda från radium eller för att få upp en annan glans/djup.
Jag ska inte säga då jag bara ägt gilt-rollar så tidiga som -58. Då är bra tavlor blanka och då är texten definitivt nedsänkt. Jag har också hanterat 6238/6234 som är gilt och de är likadana. Jag har också hanterat tidiga 6200, 6204, 6205 etc och där har jag inte reagerat över att de ska vara annorlunda. Glossen skiljer sig absolut men det gör inte att jag tror att tekniken är mycket annorlunda.

Sedan så är det fullt möjligt att Rolex gjort svarta kronos som inte bygger på den teknik som jag kallar gilt. Dvs målade. Jag har inte klämt på allt. :)
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Jag ska inte säga då jag bara ägt gilt-rollar så tidiga som -58. Då är bra tavlor blanka och då är texten definitivt nedsänkt. Jag har också hanterat 6238/6234 som är gilt och de är likadana. Jag har också hanterat tidiga 6200, 6204, 6205 etc och där har jag inte reagerat över att de ska vara annorlunda. Glossen skiljer sig absolut men det gör inte att jag tror att tekniken är mycket annorlunda.

Sedan så är det fullt möjligt att Rolex gjort svarta kronos som inte bygger på den teknik som jag kallar gilt. Dvs målade. Jag har inte klämt på allt. :)
Nog dags att samla ihop gamla skruttar och ta fram lupparna. Klart är att det finns olika typer och den Rolex använde är charmig och ovanlig. Extremt dålig information om detta online. Som vanligt pratar folk om saker de inte har koll på, men det är ju så internet fungerar.
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Skulle vara kul att se lite macro-bilder med bra kamera på gilt-tavlorna, ni som råkar sitta med både en bra tavla och bra kamera :)
 

MH123

Cartier
En rätt trevlig och blank gilt tavla med mycket gloss. Sista Calypsomatic med gilt tavla har jag för mej. Ref 7840
Editerar mej själv då detta är den 4:e genearationen Calypsomatic med Gilt tavla utav 5. Således inte den sista utan nästsista..
4EFDBA5B-B542-4DE2-9C57-D860B31FF917.jpeg

B4D4918F-86E2-4A4E-B23F-703340AC6ED9.jpeg
166BB37B-A5D6-427E-AA50-9B5F284DF528.jpeg
 
Senast ändrad:
Topp