• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ginault och replikor, ett avslöjande

Three5One

Basic
2-Faktor
Intressant läsning om Ginault och Rolexkopior. Avslöjandet postades tydligen på WUS men blev borttaget snabbt då forumledningen delvis pekades ut.

https://deepdweller.home.blog/2019/...chi-thomas-caddell-and-ginaults-illegal-past/

Edit: inlägget i nuläget borttaget, finns lite info i en redditlänk nedan. I korthet är mannen bakom Ginault samma man som står bakom en typ av Rolexkopior. Han hade dessutom använt Chris Vails (NTH, WUS) namn i något bolag, utan dennes (enligt Vail) vetskap.
 
Senast ändrad:
Orkade läsa en del men hade föredragit en kort summering (av det viktigaste) för jäkla vad lång artikeln var... :oops:
 
Senast ändrad:
https://www.reddit.com/r/Watches/comments/c8mh7r/discussion_lies_and_deceit_exposing_tsung_chi/

Väldigt kortfattat handlar det tydligen om att Ginault har använt sig av en leverantör som är en väldigt stor spelare i förfalskade produkter. Mer än så har jag inte lyckats ta reda på! NTH har tydligen blivit indragen i det hela men verkar vara oskyldiga.
Nja, är väl så att ägaren av Ginault har tidigare producerat fakes. Och sen använt samma case till Ginault.
 
Svårt det här.
Kopior är olagligt och förkastligt.
Samtidigt har vi här någon som försöker ta steget bort från den världen och faktiskt lansera lagliga produkter under eget varumärke. I princip är det något man ska stödja, alla förtjänar en chans att säga farväl till olaglig inkomst.

Men asså...det är svårt när man läste igenom inlägget och konstaterade volymerna och genomtänktheten i hur kopiorna producerades och levererades till slutkonsument. Transparensen i hur man så tydligt skulle kopiera originalet in i minsta detalj.
Väldigt svårt rent etiskt, är Ginault en fortsättning på den olagliga banan eller är det ett försök att bättra sig själv? Någonstans där ligger för mig det centrala, dessvärre tror jag inte aktören bakom är så sugen på att vara transparent där.
 
nej det är verkligen ingenting man ska stödja. hur tänkte du nu? det är som att säga ett enda stort FUCK YOU till alla som försöker starta ett varumärke den lagliga vägen utan kriminella pengar.
Det är en ståndpunkt som jag förstår till fullo. Dock; om pengarna nu finns och skall omsättas till något legitimt och lagligt, är det helt förkastligt? Likt ett Skokloster eller Karlbergs slott kan omoraliska pengars resultat vara helt ok i min värld förutsatt att vissa parametrar uppfylls. Dock vet jag inte vilka de parametrarna är (tid?), kanske därför jag har svårt att kategoriskt bestämma mig.
 
Forum software by XenForo™ © 2010-2018 XenForo Ltd. User deleted.
 
Senast ändrad:
Är det någon som vill sammanfatta? För lång artikel för att läsa på mobilen.
Ska försöka sammanfatta.
Finns två (egentligen 3 men den första verkar inte gjort så mycket) personer på olika replika-forum som har varit aktiva efter varandra men som har uttryckt sig liknande och tagit liknande bilder med samma kamera enligt meta-infon samt öppnat företag på samma adress där en Tsung Chi skrivit under papperna.
En av dessa personer "Thomas Cadell" har sålt olagliga rolex-kopior under ca 5 års tid och fått stöd på olika forum. När han gick under jorden dök "Charles Ginault" upp och gör sina Ginault klockor som har samma boett och urverk som kopiorna men förnekar all koppling till "Cadell".

När folk har funderat över detta på olika forum har kommentarer tagits bort och folk blivit bannade. Då har författaren till bloggen gått till botten med det hela och kollat meta-data på foton, jämfört bilder, kollat upp företag med mera.

Det hela slutar i att Cadell och Ginault är samma person som egentligen är en kille från Thaiwan som bor i USA och som startat kloclmärket Ginault finansierat genom att sälja rolex-kopior. Fler personer är eventuellt inblandade, ägare till klockforum för replikor och ev ägaren till NTH (som dock förnekar och blandat in egna advokater, enbart hans efternamn som är med i ett av företagen).
Hoppas det går att läsa, skrivet på telefonen.
 
Tillbaka
Topp