• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Glashütte original - Nästan Lange?

Duddee

Basic
2-Faktor
Jag har snöat in lite på att nästa klocka ska ha en grön urtavla. Det står just nu mellan en Rolex OP41 eller en Glashütte Original PanomaticLunar. Vi behöver inte snöa in i jämförelsen mellan de två olika klockorna. Jag tycker att Glashütten är väldigt läcker med en vacker urtavla och fint finisherat urverk. Ibland kommer dock känslan över mig att det känns som en budget-Lange. Det kan tyckas bisarrt för en klocka i den prisklassen och man kan vända på argumenten att det istället är en väldigt prisvärd klocka med mycket Lange-DNA. Hur går era tankar?

88364E77-1BA1-45AD-8E6F-B247E794CC8D.jpeg

EB1C57A0-581A-4128-813B-484A8ED5041D.jpeg

Tycker Panomatic Lunar slår OP med hästlängder. Tittat länge på den själv fast blå tavla och guld. Aldrig klämt på en i riktiga livet dock, skulle jag få välja på en sådan och Langes ”motsvarighet” skulle jag hellre valt Langen. Hoppas du går på Glashutte och postar en miljon bilder.

Glashütten er fantastisk. Personlig liker jeg designet på PanoMaticLunar bedre enn Lange 1 så valget er enkelt mellom de, men det finns flere andre Lange modeller som jeg mer en gjerne hadde hatt i samlingen.
OP41 og PanoMatic er to helt ulike klokker så å velge mellom de to er svårt.

Jag visste att det skulle innebära problem att nämna OP41 i mitt inlägg. 😁 Det är två helt olika typer av klockor och låt oss inte fokusera alltför mycket på GO vs. Rolex.

Det som jag stör mig lite på med Glashütten är texten på tavlan som förkunnar ”Moonphase” samt ”Panoramadatum”. Den känns helt onödig och stör mest harmonin. Sen är jag lite orolig att den känns för tjock. Jag hade nog föredragit Panoreserve som är något tunnare men som tyvärr inte finns med grön urtavla.

Senast ändrad:
Var och provade den blå och den vita i somras. Om minnet inte sviker mig så var de väldigt trevliga! Väldisponerade och tjockleken var helt ok. Jag tycker att modellen står på egna ben. Jag hade dock precis innan testat en JLC mastercontrol Calendar och då kändes tyvärr allt annat ganska tråkigt efter det.... I annat fall så skulle den nog kunnat hamna på listan av potentiella nyförvärv :)

Var och provade den blå och den vita i somras. Om minnet inte sviker mig så var de väldigt trevliga! Väldisponerade och tjockleken var helt ok. Jag tycker att modellen står på egna ben. Jag hade dock precis innan testat en JLC mastercontrol Calendar och då kändes tyvärr allt annat ganska tråkigt efter det.... I annat fall så skulle den nog kunnat hamna på listan av potentiella nyförvärv :)

Hur upplevdes tavlan i blått? Var det i Sverige du provade den? 🙂

Trodde innan att jag skulle föredra den vita men vid provning så kändes den blå mer ”spännande” Var hos Frank Ur i Sthlm som jag prövade dem. I somras hade de dock inte den gröna inne.

Jag tycker att den blå tavlan också ser väldigt fin. Det får bli ett besök hos Franks sen när man kan åka till Stockholm igen. Förhoppningsvis så så har de någon PanomaticLunar inne i butiken. 🙂

Fråga från någon som är oinsatt: Det här med asymmetrisk tavla, stor-datum med dubbel datumskiva, 3/4-baksida och graverad balance cock samt puck-boett med lödade lugs, är allt detta

1. Historisk Glashütte-stil som inte är unik för vare sig GO eller ALS?

2. ALS-design som används av både GO (som efterträdare till GUB som inkorporerade ALS) och ALS (som ägare av varumärket)?

3. Originaldesign av antingen GO eller ALS som sedan har efterapats av den andre, pga direkt konkurrens mellan Swatch och Richemont?

Senast ändrad:
Fråga från någon som är oinsatt: Det här med asymmetrisk tavla, stor-datum med dubbel datumskiva, 3/4-baksida och graverad balance cock samt puck-boett med lödade lugs, är allt detta

2. ALS-design som används av både GO (som efterträdare till GUB som inkorporerade ALS) och ALS (som ägare av varumärket)?

3. Originaldesign av antingen GO eller ALS som sedan har efterapats av den andre, pga direkt konkurrens mellan Swatch och Richemont?

Mycket intressanta frågor som jag också är intresserad över att för svar på.

3. Originaldesign av antingen GO eller ALS som sedan har efterapats av den andre, pga direkt
konkurrens mellan Swatch och Richemont?

Semper Opera hus i Dresden har en klocka som visar återstående tid innan föreställningen ska börja/förstätta och den skapades av Johann Gutkaes tillsammans med sin gamla lärling, Ferdinand Lange från direktiv av kung Frederick Augustus II eftersom han irriterandes av dåtidens teaterbesökare som fumlade för mycket med sina fickur. När Lange återuppstod efter återföreningen av Tyskland i slutet av kalla kriget togs tillfället att hylla den gamle Ferdinand genom inkorporering av dubbla datumskiva och vid presentation av Lange 1, Saxonia, Arkade och Pour Le Merit 1994 hade de först tre nämnda stordatum med dubbla-datumtavla.

3/4 baksida är en uppfinning av Ferdinand Lange där han insåg att detta skulle förbättra precision och minska rörelse för olika delarna samt underlätta montering och justering.

Av det jag kan utläsa är gravering av balance-cock krediterad till Lange och har för mig att ha läst nånstans att den asymmetriska design hos Lange följer den gyllene ratio och isosceles trianglar tycks jag inte se hos någon annan från Glashütte, iaf ingen som håller samma höga krav i precision.

Lange verkar vara de som har haft störst inflytande i hur design ser ut i delstaten Saxonia men jag vet inteom det är Lange eller någon annan vi har att tacka för boettformen och luggarna med det kanske nån annan kan fiska upp!

Jag har snöat in lite på att nästa klocka ska ha en grön urtavla. Det står just nu mellan en Rolex OP41 eller en Glashütte Original PanomaticLunar. Vi behöver inte snöa in i jämförelsen mellan de två olika klockorna. Jag tycker att Glashütten är väldigt läcker med en vacker urtavla och fint finisherat urverk. Ibland kommer dock känslan över mig att det känns som en budget-Lange. Det kan tyckas bisarrt för en klocka i den prisklassen och man kan vända på argumenten att det istället är en väldigt prisvärd klocka med mycket Lange-DNA. Hur går era tankar?

Tycker generellt att det kommer många fina och prisvärda klockor från Tyskland och i synnerhet de som kommer från den östra delen av landet. Eftersom en hobby styrs av känslor så har jag personligen svårt att kompromissa och om du köper en "kompromiss-klocka" så tror jag att det kommer vara ett störmoment och en konstant påminnelse när du tittar på handleden och tänker på vad den kunde ha varit!

Om dina tanker går så som du beskriver de så skulle mitt tips vara att antingen köpa Rolex OP eller lägga undan lite längre för att köpa en Lange, risken är överhängande annars att du hamnar i ingenmansland.

Tycker generellt att det kommer många fina och prisvärda klockor från Tyskland och i synnerhet de som kommer från den östra delen av landet. Eftersom en hobby styrs av känslor så har jag personligen svårt att kompromissa och om du köper en "kompromiss-klocka" så tror jag att det kommer vara ett störmoment och en konstant påminnelse när du tittar på handleden och tänker på vad den kunde ha varit!

Om dina tanker går så som du beskriver de så skulle mitt tips vara att antingen köpa Rolex OP eller lägga undan lite längre för att köpa en Lange, risken är överhängande annars att du hamnar i ingenmansland.

Alltid en risk, men med tanke på priser på Lange 1 så får man nog ta ställning till ekonomin.
Oavsett så känns ju inte OP41 som något som är i närheten av varken GO eller Lange och det lär nog fort bli en OP41 såld.

Personligen så hade jag utan minsta tvivel gått på en GO.

Ett tillägg mellan Lange och GO.
Datum från 1:a till 9:e visas som 01, 02, 03 osv. på GO. Lange har väl blank istället för en nolla.
På det sättet så gillar jag GO bättre
Å andra sidan har lange metallram runt de enskilda datumfönstrena och man ser inte kurvaturen på datumskivorna, vilket är najs.

Har du testat PanoReserve? I mitt tycke riktigt bra! Framförallt gör tjockleken att den bärs påtagligt bättre och sedan tycker jag urverket är roligare finisherat än på automaten. urtavlorna är också väldigt mycket mer intressanta irl, även den vita ser riktigt schysst ut i verkligheten

Lange1 har alla detaljer perfekt placerade, även texterna ALS, Ab-Auf, DFH är rätt placerade för att bilda en cirkel.
På GO är placeringen lite annorlunda.
Jag tycker Lange1 är väldigt harmonisk medan GO inte är det.
A-Lange-and-Sohen-Lange-1-history-A-Collected-Man-London-10.jpg

Lange1 har alla detaljer perfekt placerade, även texterna ALS, Ab-Auf, DFH är rätt placerade för att bilda en cirkel.
På GO är placeringen lite annorlunda.
Jag tycker Lange1 är väldigt harmonisk medan GO inte är det.
A-Lange-and-Sohen-Lange-1-history-A-Collected-Man-London-10.jpg
Det på gärna vara symmetri. Det tråkiga är att jag tycker att all symmetri blir bortkastad med detta datumfönster.

lange.jpg

Tillbaka
Topp