• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Glashütte original - Nästan Lange?

Det på gärna vara symmetri. Det tråkiga är att jag tycker att all symmetri blir bortkastad med detta datumfönster.

lange.jpg
FDD1D591-A765-49B3-A55D-98E8993B6F78.jpeg

Jag syftar på ”Blank” istället för en ”nolla”

Den gröna triangeln hade ju varit ett unikum om den inte var liksidig. Vad vill du visa med den?
Jag missuppfattade ditt inlägg, förstod inte att det var blank datumskiva du menade avseende symmetri. Där håller jag faktiskt med dig. Trianglarna är nerplitade med fingrar på en telefonskärm, klart att de är liksidiga ”irl”.

Alltid en risk, men med tanke på priser på Lange 1 så får man nog ta ställning till ekonomin.
Oavsett så känns ju inte OP41 som något som är i närheten av varken GO eller Lange och det lär nog fort bli en OP41 såld.

Personligen så hade jag utan minsta tvivel gått på en GO.
Jag är helt överens om att GO är ett klart snäpp över OP41 vad gäller hantverk och finish men anledningen till att jag väljer mellan dessa två handlar enbart om vilken typ av klocka jag är sugen på. Antingen en smakfull och avancerad GO eller en mer sportig och diskret OP. Det har mer att göra med själva typen av klocka och inte nivån av klocka. 🙂

Har du testat PanoReserve? I mitt tycke riktigt bra! Framförallt gör tjockleken att den bärs påtagligt bättre och sedan tycker jag urverket är roligare finisherat än på automaten. urtavlorna är också väldigt mycket mer intressanta irl, även den vita ser riktigt schysst ut i verkligheten

Jag har tyvärr inte haft möjlighet att testa vare sig PanoReserve eller PanomaticLunar men föredra är PanoReserve i det stora hela. Tyvärr finns den gröna urtavlan bara till PanomaticLunar men hade den funnit till PanoReserve så hade jag nog valt den.

Lange1 har alla detaljer perfekt placerade, även texterna ALS, Ab-Auf, DFH är rätt placerade för att bilda en cirkel.
På GO är placeringen lite annorlunda.
Jag tycker Lange1 är väldigt harmonisk medan GO inte är det.
A-Lange-and-Sohen-Lange-1-history-A-Collected-Man-London-10.jpg

Enligt GO så bygger urtavlan på PanomaticLunar på det gyllene snittet så där finns väl en skillnad på Langes som bygger mer på symmetri. Om jag nu inte är ute och cyklar, mina geometriska kunskaper är något svajiga.

Jag är helt överens om att GO är ett klart snäpp över OP41 vad gäller hantverk och finish men anledningen till att jag väljer mellan dessa två handlar enbart om vilken typ av klocka jag är sugen på. Antingen en smakfull och avancerad GO eller en mer sportig och diskret OP. Det har mer att göra med själva typen av klocka och inte nivån av klocka. 🙂
Då bör du även snegla på en Cartier Santos och lägga till ett tredje bekymmer eller så kan du även glo på H Moser & Cie eller Vacheron Constantin Overseas modeller

Skulle jag ha stålar till att strössla garderoben med klockor så hade det inte varit några problem. Man behöver ju inte välja mellan något när man kan välja allt 😉
Man får försöka hitta någon ”ultimat klocka” som fungerar i alla väder och inte tvingar en ut på Malmskillnadsgatan i regn och rusk.

Det är ett helvete att vara människa, speciellt när restskatten hamnar på nästan 50k

Då bör du även snegla på en Cartier Santos och lägga till ett tredje bekymmer eller så kan du även glo på H Moser & Cie eller Vacheron Constantin Overseas modeller

Skulle jag ha stålar till att strössla garderoben med klockor så hade det inte varit några problem. Man behöver ju inte välja mellan något när man kan välja allt 😉
Man får försöka hitta någon ”ultimat klocka” som fungerar i alla väder och inte tvingar en ut på Malmskillnadsgatan i regn och rusk.

Det är ett helvete att vara människa, speciellt när restskatten hamnar på nästan 50k

Nu gällde mitt resonemang valet mellan dessa två klockor som är i ungefär samma prisklass men visst hade en obegränsad klockbudget varit trevligt.

Nu gällde mitt resonemang valet mellan dessa två klockor som är i ungefär samma prisklass men visst hade en obegränsad klockbudget varit trevligt.

Ja och just då hade jag gått på GO.
När folk drar in ”Nästan Lange” så är det en budget som är involverad.
Personligen gillar även jag Lange mer än GO, förutom blanka ”nollan” hos Lange.
Men mellan OP och GO’n så är det solklart GO för min del.
Om man börjar jämföra GO med Lange så kan man samtidigt säga att OP’n är en ”Affordable Rolex” och inte heller når ”hela vägen fram”.

Nåja, för att slippa vara grabben som har en ”low cost” Rolex så hade jag gått på GO.
Ska du däremot köra den som någon slags semi-beater så kan du kanske gå på OP.

Det var mina 5-cent på en skala som sträcker sig längre än så.

Det var så jag tolkade din frågeställning och därav min röst på OP under förutsättningar att Lange inte är aktuellt just nu pga det ena eller det andra. Även om jag inte haft förmånen att känna på en Glashütte klocka så lyser kvalitén genom skärmen och jag är övertygad om att de som äger dessa är riktigt nöjda. Problem uppstår (i mitt tycke) enbart om man väljer att "nöja" sig och egentligen ville ha en Lange, personligen skulle jag inte kunna leva med den klocka särskilt länge.
Kan dela med att enda sedan 2018 då Rolex släppte GMT Pepsi har jag velat ha en och under samma show släppte Tudor sin GMT med Pepsi-bezel. Har för mig att Tudor är ca 50% billigare och den ger bra mkt bang for your buck men trots det så är det inte den jag egentligen vill ha så häromdagen svalde jag stoltheten och satte upp mitt namn hos ADs, vill det sig väl så får jag samtal innan året är slut, om inte så är jag beredd att vänta till det blir min tur för att ge hjärtat ro.

Enligt GO så bygger urtavlan på PanomaticLunar på det gyllene snittet så där finns väl en skillnad på Langes som bygger mer på symmetri. Om jag nu inte är ute och cyklar, mina geometriska kunskaper är något svajiga.
Nej du har rätt om det gyllene snittet, det är min högst subjektiva åsikt att Lange1 är bättre balanserad än GO :)
IMG_3350.jpg
IMG_3348.jpg

Det var så jag tolkade din frågeställning och därav min röst på OP under förutsättningar att Lange inte är aktuellt just nu pga det ena eller det andra. Även om jag inte haft förmånen att känna på en Glashütte klocka så lyser kvalitén genom skärmen och jag är övertygad om att de som äger dessa är riktigt nöjda. Problem uppstår (i mitt tycke) enbart om man väljer att "nöja" sig och egentligen ville ha en Lange, personligen skulle jag inte kunna leva med den klocka särskilt länge.
Kan dela med att enda sedan 2018 då Rolex släppte GMT Pepsi har jag velat ha en och under samma show släppte Tudor sin GMT med Pepsi-bezel. Har för mig att Tudor är ca 50% billigare och den ger bra mkt bang for your buck men trots det så är det inte den jag egentligen vill ha så häromdagen svalde jag stoltheten och satte upp mitt namn hos ADs, vill det sig väl så får jag samtal innan året är slut, om inte så är jag beredd att vänta till det blir min tur för att ge hjärtat ro.
För egen del så kommer jag nog att kunna ”nöja” mig med en GO men har man suktat efter en Lange i åratal så kanske längtan blir för stor. Jag tycker att diskussionen är intressant då likheterna är stora och att GO sällan diskuteras här på KS.

Tudorn är ju rätt bra mycket billigare än 50% om man ser till GMTs pris på gråmarknaden. BB GMT är väldigt fin och mycket klocka för pengarna. Jag både tror och hoppas att du kommer att bli nöjd. Glöm inte att posta bilder i Tudortråden sen. 🙂

Det är inte att nöja sig om det är klockan du vill ha;). Kollade precis på en gammal video av Watchfinder och fick bra men ha begär för en Panoreserve, magisk baksida. Ja priset för andrahandsmarknaden på BLRO Pepsi är inte aktuellt då jag tycker det är redan i överkant med listpris för en sån klocka. "Tyvärr" måste det bli en Rolex Professional eftersom de två första barnen har fått en varsin och vill inte att den tredje ska känna sig utanför😂

Tillbaka
Topp