• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Gnälliga tråden om klockor och komfort

Thompa700

Basic
Redigerat inlägget 2022-02-11. Efter kommentarer här i tråden har jag tydliggjort inledningen till min frågeställning.

Ett tycker jag underskattat område när det gäller klockor är ämnet komfort.
Tycker inte jag sett så mycket om det här på forumet, bortsett från diskussioner i vissa märkes-specifika trådar.
I vilket fall ser jag inte att ämnet är samla någonstans. Tror det kan finnas intresse för att samla tips och erfarenheter inom området.
Funderar också på vilka tillverkare som tycker ämnet är intressant.

Jag tillhör dem som inte är så mycket för självspäkelse och jag vill att mina klockor ska sitta riktigt skönt på handleden.
Tyvärr upplever jag inte alltid att de gör det.
Tänker att det vore lite vackert om vi kunde dela med oss av tips inom detta.

Lider vi i det tysta med våra tunga klockor kring handleden?
Köpte jag den där klockan på nätet och justerade aldrig in den riktigt?
Vilka material i rem och länk ger mest komfort?
Hur gör ni på sommaren och vintern? Byter ni remmar?
Tips om länkar och remmar av god kvalitet från andra än original-tillverkaren till klockan ni bär?
Vilka tillverkare tar ämnet på något slags allvar?
Vikt på klockan; Titan som gäller?
Är lätt = självklart bättre komfort?

Senast ändrad:
Skulle säga att det viktigaste är boetten. Om tillverkaren har gjort sin läxa så sitter klockan komfortabelt och stilla på handleden!
Att det sedan finns obegränsat med parametrar för den perfekta boetten gör ju bara det hela mer spännande! 👍

Komfort är något jag värdesätter mycket högre idag än vad jag gjorde i begynnelsen av min WIS'ologiska resa.

Lug to lug-avstånd, tjocklek och vikt på boetten är väldigt viktigt för mig. Jag bär oftast dykare och på länk. Det måste vara en fin balans av tyngd och hur utbredd den tyngden är och hur väl den balanseras av en bra länk.
Skulle jag vara tvungen att skriva några siffror så tycker jag att max 42cm boett, max 13mm tjock och MAX 50mm lug to lug-avstånd.. där går min gräns.

Tyngre och större klockor tenderar jag att bära tajtare för att boetten inte ska vobbla fram och tillbaka. Och tajt går fetbort i längden.

Vissa klockor har jag velat inbilla mig att "hmm den känns inte helt bra men jag kan säkert mixtra lite med länken, flytta över länkbitar" osv. Men jag har lärt mig att om det inte känns rätt jävla bra direkt från början (förutsatt att länken/gummit inte är alldeles för slappt eller tajt) så kommer det aldrig kännas riktigt hundra hur mycket jag än vill.

En annan, nog så viktig aspekt, är känsla också. Ytterst subjektivt. En superlätt titanklocka man inte märker att man bär är rimligen bekväm per definition, men är det vad man önskar?
Hmm, förstod nog inte riktigt. Du menar "känslan av vad man har på armen och om det är titan och lätt då känns det inte bra?"
Det är förstås en aspekt av det rent känslomässigt. För egen del tänker jag mer fysiskt just när det gäller komfort. Titan för 20-30 år sedan är för mig gråa, tråkiga, plastiga länkar och boetter som lätt blev repiga. I dag finns det gott om exempel på klockor i titan som är både lätta och med helt annan lyster och känsla & finish än den där gamla bilden av materialet.

Jag funderar också över det där med att köpa klockor på distans, ja, ni vet, här på Internut.
Hur många är det som köper klockor som helt enkelt inte (när den väl satt på armen) kändes rätt? Då tänker jag främst på komforten, men för all del lite även på känslan...

På något sätt glider två faktorerna lätt in i varandra. Som richards lite beskriver ovan.

Vill inte låta dryg här men skulle tro det finns lika många preferenser som handleder.
För mig är det oftast länken som är största boven i dramat. Gillar personligen kvalitativa naturgummin på det mesta, ska givetvis sitta snortajt🤌🏼

Vill inte låta dryg här men skulle tro det finns lika många preferenser som handleder.
För mig är det oftast länken som är största boven i dramat. Gillar personligen kvalitativa naturgummin på det mesta, ska givetvis sitta snortajt🤌🏼
Tja, det finns det man upplever som personligt, men så finns det saker som är objektivt också. Allt handlar inte om subjektiva upplevelser bara för att det råkar handlar om en klocka. Vissa länkar till exempel är helt enkelt sämre. Gällande finish, hållbarhet, eller för allt del komfort?

Preferenser är ett grymt luddigt begrepp. En del gillar S/M och bondage, men vilken koppling det har till komfort känns för mig rätt vag.
Här beskrivs kanske lite tydligare vad det handlar om: Komfort?

Tja, det finns det man upplever som personligt, men så finns det saker som är objektivt också. Allt handlar inte om subjektiva upplevelser bara för att det råkar handlar om en klocka. Vissa länkar till exempel är helt enkelt sämre. Gällande finish, hållbarhet, eller för allt del komfort?

Preferenser är ett grymt luddigt begrepp. En del gillar S/M och bondage, men vilken koppling det har till komfort känns för mig rätt vag.
hehe, jo jag förstår egentligen vad och hur du tänker men vetefåglarna hur objektivt det kan bli. Jag menar, komfort blir ju högst subjektivt (preferens) om vi nu snackar klockor. Inte detsamma som en hmm...en tröja, för den kan bara bäras på ett sätt?

Ur ett ergonomiskt perspektiv måste mindre och lättare klockor med lätta, mjuka band vara överlägset men hur kul är det att köpa en klocka enbart p.g.a. det? 😜 Jag tror även att t.ex. Apple Watch skulle uppfylla kraven då klockan i sig är lätt och smidig och banden troligtvis är bekväma (killgissning men Applekunder förväntar sig i regel någorlunda hög kvalitet och bekvämlighet i utbyte mot deras relativt högt prissatta produkter).

Olika typer av stållänk kan vi nog ta bort ur ekvationen direkt om vi pratar ergonomi och komfort men om men tvunget vill ha länk så tenderar de mer följsamma varianterna som jubilee och BOR att vara mer flexibla och bekväma och har även en lägre vikt än solida oysterlänkar.

Ur ett ergonomiskt perspektiv måste mindre och lättare klockor med lätta, mjuka band vara överlägset men hur kul är det att köpa en klocka enbart p.g.a. det? 😜 Jag tror även att t.ex. Apple Watch skulle uppfylla kraven då klockan i sig är lätt och smidig och banden troligtvis är bekväma (killgissning men Applekunder förväntar sig i regel någorlunda hög kvalitet och bekvämlighet i utbyte mot deras relativt högt prissatta produkter).

Olika typer av stållänk kan vi nog ta bort ur ekvationen direkt om vi pratar ergonomi och komfort men om men tvunget vill ha länk så tenderar de mer följsamma varianterna som jubilee och BOR att vara mer flexibla och bekväma och har även en lägre vikt än solida oysterlänkar.
Nackdelen är att Applewatch inte är en klocka utan en armbandsdator 😊

hehe, jo jag förstår egentligen vad och hur du tänker men vetefåglarna hur objektivt det kan bli. Jag menar, komfort blir ju högst subjektivt (preferens) om vi nu snackar klockor. Inte detsamma som en hmm...en tröja, för den kan bara bäras på ett sätt?
Ogillar starkt polotröjor, känns som jag blir strypt 😊 Komfort blir rätt subjektivt i slutändan hur vi än vänder på det tror jag, oavsett om vi pratar klockor, tröjor eller hur varmt vill vill ha inomhus.

• Like
Reactions: v0n
För mig har komforten över tid blivit en direkt deal breaker. Sitter inte klockan skönt får den gå. Generellt innebär det för mig klockor i 36-38mm med kort lug till lug längd. Sedan är det också bra om bandhornen vinklar ned lite och boett locket har en bra utformning så klockan följer armen bra. Jag gillar stål länk bättre än läder och då blir länken i slutänden ofta avgörande. Den MÅSTE gå att justera till rätt längd, känslan skall vara solid och helst inte för vass i kanterna och låset måste vara av push button typ eller liknande med juste känsla. Ett bra läder funkar förstås också men helst länk. Ovanstående har tagit några år att komma fram till men blir faktiskt alltid avgörande i slutänden. Designen ser man ju direkt och kvalitet/finish kan man läsa sig till på forum men hur den känns på armen måste man komma fram till själv.

Någon funktion för att snabbt reglera länken saknar jag på de flera klockor. Hade en datejust med den enkla justeringen i två lägen. Det var komfort. Gissar att glidelock är liknande. Dykarförlägning funkar men är ganska fult eftersom att det ofta är en tunn plåtbit.

Skulle säga att man kan komma riktigt långt bara med rätt typ av skinnband. Tunna, mjuka och följsamma i rätt längd för din handled. Upplevde länge en frustration med vanliga generiska men ”bättre” band, typ Hirsch mfl men även originalband, som var helt för styva och oflexibla. Idag beställer jag nästan uteslutande custom made-band av privata hantverkare, vilket för min del höjt klockintresset avsevärt. Gillar man utseendet även epsom slim-banden otroligt bekväma och följsamma. Kolla t ex Delugs hemsida.

Aldrig förstått varför varför tillverkarna envisas med att ha kronan kl tre istället för bla kl två, fyra eller nio. Sålt tre stycken olika Tudor 76200, bla eftersom kronan sticker in i handleden. Tidsfråga tills jag säljer min Sinn 556 av samma anledning.

Titan äger.
Kan göras fet och bullig men sitter lika bekvämt som ett bilbälte. Ett bra band / länk bidrar givetvis.
Men jag förstår inte heller idén att en bekväm klocka liksom inte ska kännas som att man bär den.
En Casio F91 uppfyller ju alla parametrar om den ska vara tunn, lätt, kännas som en andra hud osv.
Jag tycker att en klocka ska ha en presence på handleden.

PXL_20220210_085428285.jpg
PXL_20220210_085157091.jpg

Ogillar starkt polotröjor, känns som jag blir strypt 😊 Komfort blir rätt subjektivt i slutändan hur vi än vänder på det tror jag, oavsett om vi pratar klockor, tröjor eller hur varmt vill vill ha inomhus.
Precis, frågeställningen var mest menad som en tankenöt på det jag menar 😉
Tur det finns annat än polotröjor samt en uppsjö av klockor att välja på.

Titan äger.
Kan göras fet och bullig men sitter lika bekvämt som ett bilbälte. Ett bra band / länk bidrar givetvis.
Men jag förstår inte heller idén att en bekväm klocka liksom inte ska kännas som att man bär den.
En Casio F91 uppfyller ju alla parametrar om den ska vara tunn, lätt, kännas som en andra hud osv.
Jag tycker att en klocka ska ha en presence på handleden.

PXL_20220210_085428285.jpg
PXL_20220210_085157091.jpg
Vet inte om man kan klassa en hockeypuck på handleden som bekväm?

För mig det näst viktigaste med en klocka, först kommer tidshållning.

Cartier Santos är nog den mest bekväma hittills, man märkte knappt av den. BB58 är en modell många gnällt om, speciellt länken utan mikrojustering vilket kan göra den obekväm för vissa. Man vänjer sig som Kjell Höglund en gång sjöng.

Ett tycker jag underskattat område när det gäller klockor är ämnet komfort.
1*Tycker inte jag sett så mycket om det här på forumet.
2*Funderar också på vilka tillverkare som tycker ämnet är intressant.

Jag tillhör dem som inte är så mycket för självspäkelse och jag vill att mina klockor ska sitta riktigt skönt på handleden.
Tyvärr upplever jag inte alltid att de gör det.
3*Tänker att det vore lite vackert om vi kunde dela med oss av tips inom detta.

Lider vi i det tysta med våra tunga klockor kring handleden?
Köpte jag den där klockan på nätet och justerade aldrig in den riktigt?
Vilka material i rem och länk ger mest komfort?
Hur gör ni på sommaren och vintern? Byter ni remmar?
Tips om länkar och remmar av god kvalitet från andra än original-tillverkaren till klockan ni bär?
Vilka tillverkare tar ämnet på något slags allvar?
Vikt på klockan; Titan som gäller?
Är lätt = självklart bättre komfort?
1* Jag vet inte riktigt om jag kan hålla med om att det är ett ämne i det dunkla här på forumet, snarare tvärt om faktiskt...
Jag tror det vanligaste klagomålet i exempelvis GS-tråden, är avsaknaden av microjustering i låset på länkarna. När nya Tissot PRX kom var antagligen det enskilt största klagomålet att den hade första länkbiten i en fast led och därför inte följde handleden om man hade under 52cm bred handled. Kronor som tar i handleden, topp tunga höga boetter, Longines med lååånga bandhorn osv. Ämnet är inte obekant alls enligt mig.
2* Jag tror de flesta tillverkare har komfort i åtanke i olika grad när en ny modell tas fram. Tyvärr finns det ju lika många preferenser hos tillverkarens ingenjörer som hos slutkunderna, så någon konsensus lär bli svåruppnådd.
3* I grund och botten handlar det om kunskap. Kunskap om de egna preferenserna och kunskap om hur olika tekniska tillämpningar kommer att fungera inom ramen för dessa.

Gillar man tyng ska man givetvis undvika titan och kolfiber eller andra lätta material.
Sväller man mycket om handleden under dygnet ska man ha det med i beräkningen när man väljer mellan band eller länk och vilka sorters band eller länkar som kommer fungera.
Har man väldigt platt eller rund handled spelar undersidan stor roll för hur den kommer sitta osv.
Måttet över bandhornen avgör hur och när bandet kommer sluta kring handleden.

Det finns ju länkar som är mer följsamma och flexibla än andra (som @HSK poängterade). Exempelvis jubilee och beads of rice. Det som är utmärkande för dessa är väldigt korta länkbitar som dessutom är lite "glappa" i mitten biten av länken. Det gör dom både följsamma runt handleden och över ojämnheter (sidled) som "knölen". Eller flexlänkar, antagligen framtagna med komfort som huvudfokus...
Det finns läderband som är raka och de som har en avsmalning mot låset. Ett 20/20mm band kommer exempelvis vara mindre följsamt i sidled än ett 20/16mm.
Styvheten och tjockleken spelar också in i komforten. Vill man ha extrem följsamhet och flexibilitet kan ett Perlon eller MN med resår vara där man landar.
Man måste helt enkelt först landa i vilka kvalitéer man föredrar och sedan analysera hur olika klockor kommer uppfylla dessa.

Jag är själv en person som värderar komfort högt på listan. Jag vet vilken längd och bredd jag vill ha på ett läderband för att jag ska tycka det sitter skönt och samtidigt ser snyggt ut. Jag vet hur tight jag kan justera en länk som har flex, eller saknar flex, för att den ska vara bekväm under hela dagen. Jag vet när jag tycker en klocka är för tung.. Jag känner mina preferenser ganska väl och kan oftast avgöra om klockan jag tittar på kommer rymmas inom dom eller inte. Men det är ju mina preferenser och min egen kunskap om dessa, dom går ju inte att direkt överlämna till någon annan.

Störde mig mycket på tyngd i början men nu känner jag mig naken och mer obekväm utan något på handleden. Min Tank på tunt läder som ”sitter perfekt” får jag ibland kontrollera att den sitter kvar, är väl dock det som är maximal komfort, men lite läskigt.

Det jag tycker påverkar mest är klädval. Skjorta med rymliga ärmslut är oftast inget problem, däremot när jag har på mig en sweatshirt eller liknande med tighta muddar så klarar jag inte av att ha klocka.

Tillbaka
Topp