• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Gråhandlare men ändå inte..

Molgan

Cartier
Som många sett säljs det många oanvända eller nästan oanvända klockor här på forumet, är detta ett sätt för handlarna att bli av med lager, fast "legitimt" eller vad man nu ska säga?
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Nja.

Vissa plockar ut och behåller plasten på för att kunna sälja dyrare än om de tar av plasten.
Sen är det många som plockar ut helt nya klockor billigt och säljer dyrare på forumet.

Var det inte en diskussion för ett tag sedan att detta sker i samverkan med handlare? Med andra ord att TS frågeställning i vissa fall är helt korrekt.
 

kmg

Patek
2-Faktor
Min känsla (saknar egentligen belägg) är att vissa KSare säljer så pass mycket att de måste driva en business kring det. Lägger ingen värdering i det utan bara en iakttagelse. Så håller med ovan, måste vara många som handlar eller gråhandlar.
 

Daniel J

Omega
Har man bra kontakter kan man köpa en ny klocka för under vad man får på KS.

Ett par tusingar i skattefri vinst

Dvs privatfråhandlare...
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Säljer man en ny klocka som man precis har köpt så sker det ju såklart i samverkan med en handlare, vart kommer annars klockan ifrån? :)

Jo självklart kommer klockan från AD :)

Det jag var lite dålig på att framföra var att diskussionen handlade om, (som jag inte jan minnas vilken tråd den var i), att det sker på regelbunden basis och i samråd med AD på exakt samma sätt som gråhandlarupplägget, dvs att bibehålla försäljningsvolym.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jo självklart kommer klockan från AD :)

Det jag var lite dålig på att framföra var att diskussionen handlade om, (som jag inte jan minnas vilken tråd den var i), att det sker på regelbunden basis och i samråd med AD på exakt samma sätt som gråhandlarupplägget, dvs att bibehålla försäljningsvolym.
Exakt samma sätt kanske det inte är men man kan ju köpa en klocka på faktura till ett bra pris, sälja och för de pengarna betala fakturan innan den förfaller. :)
 

davvaer

Omega
Jag vet inte hur många som skulle köpa en klocka i 200k klassen för att tjäna några ynka tusen på den. Spec. om det är en lite mer svårsåld modell då det man oftast ser är typ Day-dates 2 och liknande. Klart att några är säkert AD resellers men tror mycket är pengatvätt också..
 

Oli

Omega
2-Faktor
Säkert så också. Men det finns ju en del ärliga kamrater som oftast tröttnar under veckan, ibland timmar haha.
Ja, och det är nog inte ofta någon går vinst på en klocka dom köpt från AD om dom säljer den relativt tätt inpå. Har man tur får man vad man gav kanske.
 

Apansson

Torpare
Ja, och det är nog inte ofta någon går vinst på en klocka dom köpt från AD om dom säljer den relativt tätt inpå. Har man tur får man vad man gav kanske.
Jo, om du köper den från en AD som ligger och krälar nere i grekland/italien/wherever och sen säljer den här på KS för ett svenskt marknadspris så tjänar du garanterat på det.
 

Mw79

Vacheron
2-Faktor
Jo, men riktlinjen tror jag ligger runt 30k, och sen måste du skatta om det är över 50k. Blir svårt att bevisa att det inte är hobbyförsäljning.
Om det är näringsverksamhet har inget med hur stor vinsten är att göra utan vilken käraktär verksamheten har. Om du säljer några få klockor om året som du även har använt så är det inte näringsverksamhet även om du kan komma över gränsen för att behöva betala skatt på vinsten. Köper du in och säljer ex 100 nya klockor på ett år så är det näringsverksamhet och du måste betala skatt även om du bara gör några tusen i vinst. Samt att du måste betala in moms vid försäljning.

Sedan finns det gränsfall men även om du bara köper in ett fåtal men dyra klockor med avsikt att sälja de helt nya med vinst så är jag ganska övertygad om att Skatteverket anser att du bedriver näringsverksamhet och ska betala både skatt och moms. Hur många som gör som Skatteverket tycker är däremot en annan sak.
 

Apansson

Torpare
Om det är näringsverksamhet har inget med hur stor vinsten är att göra utan vilken käraktär verksamheten har. Om du säljer några få klockor om året som du även har använt så är det inte näringsverksamhet även om du kan komma över gränsen för att behöva betala skatt på vinsten. Köper du in och säljer ex 100 nya klockor på ett år så är det näringsverksamhet och du måste betala skatt även om du bara gör några tusen i vinst. Samt att du måste betala in moms vid försäljning.

Sedan finns det gränsfall men även om du bara köper in ett fåtal men dyra klockor med avsikt att sälja de helt nya med vinst så är jag ganska övertygad om att Skatteverket anser att du bedriver näringsverksamhet och ska betala både skatt och moms. Hur många som gör som Skatteverket tycker är däremot en annan sak.
Absolut, men det är som sagt svårt att bevisa och förmodligen ingenting som någon orkar ta tag i. Dessutom kan de ju be AD stämpla certet ett par månader tillbaka och säga "jag är impulsiv, råkade köpa på semestern men gillade den inte" x antal gånger innan det blir jidder, rätt övertygad om det.
Nåväl, det spelar egentligen ingen roll sådär, men det är alltid roligt att dela ut lite kängor till de som håller på såhär. :D
 
Topp