• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Gröngöling klass deluxe söker hjälp!

Tjena, här har ni en riktig färsking på klocksnack.se. I skrivande stund var det nog inte mer än 1 minut sedan jag registrerade mig. Hittade hit med hjälp utav Google och förmodar att jag kommer bli kvar här ett tag framöver!
Har nämligen så länge jag kan minnas varit intresserad utav klockor mer eller mindre. Tyvärr har det stannat där, vid intresse alltså. Som tonåring har det givetvis inte funnits några större möjligheter till att införskaffa sig några skönheter då ekonomin hindrat.

Har inte heller tidigare varit så intresserad av att spara under en längre tid till en klocka då dessa sparade pengar till slut hamnat lite varstans förutom på just en klocka.. :oops:

Men så denna vecka när jag bläddrade igenom en mc-tidning fick jag se en annons på en klocka. Kärleken till detta underverk var enormt. Efter jobbet så rusade jag hem för att kika upp detta märke, man kan väl säga att jag är nästan så grön som man kan bli när det gäller denna hobby. Priset stod inte på annonsen så när jag slog upp datorn i all hast för att kika vad den kostade kan man väl säga att en djup besvikelse lade sig över mig. Ulysse Nardin - var en "gnutta" mer än vad min ekonomi tillåter (även vid ett sparande) :(

Men efter detta så blev jag så otroligt intresserad av att hitta en snygg klocka och har surfat runt på x antal klocksidor för att hitta, men Jesus vad otroligt många märken det finns när man väl börjar försöka plöja igenom.. Så jag vänder mig nu till er, mina kära (nyblivna) forumskamrater. Har ni förslag på ett s.k "första-märke"?
Kan ge er lite kort (om än viktig information) om ni nu väljer att vara så ofantligt snälla att hjälpa en grönis i nöd.

20 år, kille. Letar efter en vardagsklocka i finare stuk. Gillar stilrena klockor. Som hjälp kan jag visa er klockan jag tycker är ofantligt snygg: http://www.uret.se/ulysse-nardin-marine-collection-chronograph-bla-stal-o41-mm-p-36884.html
Prisklass: 15.000>

Tacksam för all hjälp ni kan avvara!
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Välkommen!
Ja du, det finns mycket att välja på.
Ta och kika lite på Omega, eller varför inte på en äldre Rolex Datejust.
 
vonbahr: Tackar!

Bingoraalf: Hmm, de var sannerligen stilrena. Lite för mycket till och med. Men ska kika vidare på märket Stowa, för fanns ett par snygga. Tack så mycket!
 

F-L-P

Panerai
vonbahr: Tackar!

Bingoraalf: Hmm, de var sannerligen stilrena. Lite för mycket till och med. Men ska kika vidare på märket Stowa, för fanns ett par snygga. Tack så mycket!

Stilren och ok pris betyder för mig tyskt. Kolla runt på sinn.de och kolla nomos. Finns att köpas hos Ericssons i sumpan och franks vid plattan. På mobilen så inga bilder tyvärr.
Välkommen!
 

Cryssarn

Rolex
Välkommen. som tidigare sagt så är sinn och nomos bra märken. nomos urverk är dessutom inhouse om jag inte missminner mig
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Hej och varmt välkommen! Såg en bild på en Sinn häromdagen i "Dagens klocktråd". Såg fin ut på läderband. Kommer inte ihåg vem som postade den, men såg ungefär ut som denna, fast med läderband... http://www.chrono24.se/sinn/flieger-103061st-sa--id3023094.htm?dosearch=true&picnum=3&query=103.061ST SA&resultview=list&searchexplain=1&tab=details&urlSubpath=/search/index.htm

Skulle kunna vara en bra vardagsklocka ungefär inom budget beggad.

Sorry! Vilket dåligt minne jag har. Det var ju don segundo 's Fortis https://klocksnack.se/threads/den-första-och-enda-dagens-klocktråd.20/page-1699

Något större kanske, men fortfarande inom din budget, och vattentät till 200m.

http://www.chrono24.se/fortis/b-42-flieger-day-date-stahl-chronograph-automatik-42mm-wie-neu-boxpap--id3014160.htm?dosearch=true&goal_suggest=1&query=Fortis Flieger Chronograph&resultview=list&searchexplain=1&sortorder=1&dosearch=true&urlSubpath=/search/index.htm
 
MJ24: Tack för välkomnandet, ska ta mig ett kik på dessa två. Har inte "vågat" beröra Omega & Rolex på grund utav deras priser, men måste då finnas i version "mycket billigare" också då förstår jag!

theargonaut: Tackar, fräsch klocka du gav förslag på, minst sagt! Och du hjälpte mig faktiskt på ett bra sätt, kan precisera mig lite mer. Tycker inte dessa "ytter-ramar" med nummer är speciellt intressanta. Men stort tack, ska även slänga ett öga på Sinn.

F-L-P: Blir ett besök på dessa två sidor i hopp om att hitta min guldklimp. Tack för tipset och välkomnandet!

Måste säga att få en så snabb respons av så många är ju helt fantastiskt, cred till er!

Uppdatering utav klock-sökandet: Romerska siffror! samt inga "ytter-ramar" med nummer :)
 

ScubaKing

Audemars

Den är typ 100 gånger snyggare i verkligheten kan jag säga, fantastisk klocka och fantastiskt märke, du har god smak ;)



Men häng inte läpp, du har större startbudget än dem flesta för sin första klocka! För 15.000 kr får du en FIN klocka du kan ha hela livet om du tar hand om den. Kolla Omega, Oris, Rolex DJ :)
 

Floduttern

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
+1 på Nomos och Sinn, riktigt snygga klockor i den prisklassen du letar i.
Om du letar efter en klocka med kronograf så har du Omega speedmaster, klassisk, i din prisklass och ser lika snygg ut på länk som på läder. Annars kör på en Rolex Datejust som också ligger i kategorin klassiskt snygg.
 

Kejsaren

Audemars
2-Faktor
Upprepar det som sagts innan. Nytt, stilrent och prisvärt är samma som tyskt. Kolla in sinn.de. Varför inte en 856, lyxa påch köp en pvd/svart. Ligger strax över 15k nya.

Annars är det väl bara att köra en begagnad rolex DJ. Ligger kring 15k.

Köper du nytt, satsa på att köpa med länk!

Lycka till, och välkommen hit.
 

CLT

Rolex
Välkommen!
Spana in Sinn, dom har många modeller i ungefär din prisklass. Tycker att 15000:- är en ganska svår prisklass....
 
Om du tycker den är stilren så får du gärna ge din definition av ordet.
Hmm, ja. Väldigt få detaljer och lite för stort område med "ingenting" om du förstår vad jag menar? Haha, svårt för er att förstå mig genom text må hända när jag skriver stilren. Jag tolkar ju detta på mitt sätt. Men söker alltså en klocka som må va stilren, men samtidigt tycker inte jag att olika mätare i mitten utav klockan förstör det "stilrena", utan snarare tvärtom.
 
Hmm, ja. Väldigt få detaljer och lite för stort område med "ingenting" om du förstår vad jag menar? Haha, svårt för er att förstå mig genom text må hända när jag skriver stilren. Jag tolkar ju detta på mitt sätt. Men söker alltså en klocka som må va stilren, men samtidigt tycker inte jag att olika mätare i mitten utav klockan förstör det "stilrena", utan snarare tvärtom.

Först och främst, välkommen till KS!

I mina ögon är en Speedy PRO en stilren kronograf, samt en IKON i klockvärlden och som grädde på moset kan man nog hitta en beggad inom din budget med lite tur eller nån/några tusen upp, samt att du får tillbaka dina pengar vid evetuell försäljning, en Speedy PRO är en riktigt riktigt bra första klocka...
51028-0563c75572a80e2fbf9e489f0addf1e3.jpg


Sedan finns det en uppsjö av olika varianter som faktiskt inte alls är lika populära och oftast billigare, typ Spedmaster Date varianterna...du får kolla runt lite...
384311d1330875916t-omega-speedmaster-date-ref-3513-50-00-wristshot.jpg
 

Kakob

Cartier
Välkommen! Instämmer i att när det gäller kronograf runt 15 lax är en speedmaster svårslaget. Dels för att det är en grym klocka, dels för att du med stor sannolikhet hamnar i träsket och nöjer dig inte där, då är man glad för andrahandsvärdet...;)
 
Topp