• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Graal-paketöppning. Breitling Chronomat 81950 1984 "Aopa" UFO F500

JensBP

Brattlife
2-Faktor
Det är en stor klockdag idag. En graal till mig har äntligen landat. Jag har varit jakt efter den länge. Nästan gett upp. Så plötsligt fanns den där på Ebay. Den låg där i någons hem i Van Nuys, Kalifornien, och kände sig ouppskattad. Vad gör man? Den har allt rätt jag letar efter. Köper den såklart!

Sandad boett och svart tavla med gammal hederlig "B"-logo och en speciell Aopa-logga där ett Breilting-"B" är inklämt. Matt original rouleaux-länk utan märkning (rätt för de tidigaste exemplaren) och sist men inte minst helt rätt serienummer som är ett måste för mig. Aopa står för Aircraft Owners and Pilots Association och är en amerikansk intresseorganisation inom allmänflyget som Breitling länge samarbetat med.

Denna Breitling tillhör de första 500 tillverkade “moderna” Chronomat:erna efter att Ernest Schneider tagit över Breitling. Någon Chronomat hade inte tillverkats sedan Breitling upphörde all produktion i slutet av sjuttiotalet. Breitling hade varit ett familjeföretag sedan Leon Breitling grundade märket 1884. Sonen Gaston Breitling tog över företaget när hans far gick bort 1914. Gaston gick bort 1927 och hans enda son var då för ung för att leda företaget. Det skulle dröja tills 1932 innan Gastons son – Leons barnbarn – Willy Breitling tog över. Då bara 19 år gammal. Willy Breitling ledde företaget med bravur fram till den stora kvartskrisen som slog hårt på företaget i slutet av sjuttiotalet. Liksom många andra anrika märken gick Breitling under i sin dåvarande form. 1979 gick så även Willy bort, veckor efter att Breitling slagit igen portarna och stoppat all verksamhet. Ernest Schneider – grundaren av urmärket Sicura – köper upp varumärket strax efter. Schneider väljer att lägga märket Sicura i malpåse, han satsar allt på varumärket Breitling som han finner ha större potential.

breit1.jpg

Willy, Leon och Gaston Breilting.

Screen-Shot-2013-01-16-at-5.52.06-PM.jpg

Ernest Schneider


Det skulle ta
flera år innan modellen Chronomat kom tillbaka under Ernest Schneiders “nya” Breitling. Året var 1984. Chronomat blev en helt ny modell inte mycket gemensamt med svunna tiders Chronomat som mer liknade Navitimers. Den var modern och kombinerade de helt nya rider tabs:en (Breitlings fyra påskruvade mojänger på vridringen) med den helt nya Rouleaux-länken. Referensen heter 81950 och den har ett helt omodifierat omärkt Valjoux 7750-verk. Helt i sin ordning på de allra tidigaste. Den har även flygplanet Aermacchi MB-339A ingraverat i guldfärg på sitt baklock till skillnad mot senare Chronomat:er som har den traditionella ving-logon även där.

Detta är faktiskt min andra Chronomat av de första 500 tillverkade från den nya eran. Min första är till och med 30 nummer tidigare – 395 – mot denna 425. Dessa tillhör Navitimer-serien, efter några år lades Chronomat:erna i den då nya Windrider-serien. Den serien varade i många år innan de nyligen fick en helt egen kategori som heter just – Chronomat. Min första 395:a har dock “fel” tavla. Många av de första har fått utbytestavlor då Breitling i denna veva uppdaterade sin logo till den med vingar vi sett de senaste 30 åren. Hur många av de ursprungliga som finns kvar med “Aopa-tavlan” är omdiskuterat. Det man kan säga med säkerhet är att de är riktigt svåra att hitta med rätt serienummer. Fråga mig. Jag har letat och letat.

Jag kallar dessa tidiga Chronomat:er från 80- och 90-talet UFOs. Det är för deras tefatsliknande boettform. Luggarna är inte vinklade nedåt med handleden utan åt andra hållet – uppåt. Ser man en gammal Chronomat från sidan så ser den precis ut som ett tefat. Ett passande smeknamn på de första 500 exemplaren som tillverkades har @Dixie kommit på. F500 som i “first 500”. F500 låter stentufft. Det är inte bara Rolex-ägare som ska få ha massor av häftiga smeknamn tycker jag. Min nya blir alltså en "UFO F500 AOPA". :)

Specifikationer:
Modell: Navitimer Chronomat
Referens: 81950
Serienummer: 0425
Årtal: 1984
Finish: Sand och borstat stål
Urverk: Valjoux 7750, omärkt och omodifierat
Vattentäthet: 100m
Krona: Skruvad
Glas: Safir
Diameter: Källor säger 39-40.5mm, jag mäter dem ca 40mm
Tjocklek: Jag mäter ca 14mm
Luggbredd: 20mm
Armband: Rouleaux-länk (bullet).


Så är kommer lite bilder från paketöppning och senare under kvällen på min nya UFO F500:

Ett väl inslaget paket.
00.jpg


Gammal Breilting bakelitbox innan de fick gångjärn. Dock inte tidsenlig.
01.jpg


Bam! Där har vi den. Puh... det var ingen sten i paketet.
02.jpg


Kolla serienummer. Check. Det stämmer. 0425.
04.jpg

05.jpg


Grymt skick för att vara 32 år gammal. Mycket bättre skick än min förra F500. Länken är riktigt stabil.
06.jpg


Handledstest på högern. Riktigt bra. Rouleauxlänken lite för slapp. Hur tusan tar man bort en länk här (senare fråga) ...
07.jpg


Lite bilder med systemkameran:
08.jpg

09.jpg

10.jpg

11.jpg

12.jpg

13.jpg

14.jpg


Närbild på logotyper.
15.jpg


Och så en gruppbild med sina ufovänner. F500 #0395 till höger. Nyinkommen Yachting till vänster. F500 Aopa #0425 i mitten.
16.jpg


Jag är glad så länge man fortfarande kan komma över dessa guldklimpar till överkomliga priser. Min F500 Aopa kommer jag aldrig att släppa så länge jag har mat på bordet och papper på dasset.

Nu är är siktet inställt på en Frecce Triccolori. Jag har dock ett fylleköp på ingång innan dess. En 81950 identisk med min i gruppbilden till höger, dock ingen F500, utan en med senare serienummer från 1984 eller möjligen 1985. Också med Aermacchi-caseback och mycket finare indexpatina än min till höger. Med öl i kroppen var det jättesmart och nödvändigt att ha en till likadan. Utan öl i kroppen inte lika smart eller nödvändigt. Håll inom kort utkik på köp och sälj och bli min ufovän! :blackalien:

Peace! :cigar:
 
Senast ändrad:

Jerico

Frank Andersson
2-Faktor
Det är en stor klockdag idag. En graal till mig har äntligen landat. Jag har varit jakt efter den länge. Nästan gett upp. Så plötsligt fanns den där på Ebay. Den låg där i någons hem i Van Nuys, Kalifornien, och kände sig ouppskattad. Vad gör man? Den har allt rätt jag letar efter. Köper den såklart!

Sandad boett och svart tavla med gammal hederlig "B"-logo och en speciell Aopa-logga där ett Breilting-"B" är inklämt. Matt original rouleaux-länk utan märkning (rätt för de tidigaste exemplaren) och sist men inte minst helt rätt serienummer som är ett måste för mig. Aopa står för Aircraft Owners and Pilots Association och är en amerikansk intresseorganisation inom allmänflyget som Breitling länge samarbetat med.

Denna Breitling tillhör de första 500 tillverkade “moderna” Chronomat:erna efter att Ernest Schneider tagit över Breitling. Någon Chronomat hade inte tillverkats sedan Breitling upphörde all produktion i slutet av sjuttiotalet. Breitling hade varit ett familjeföretag sedan Leon Breitling grundade märket 1884. Sonen Gaston Breitling tog över företaget när hans far gick bort 1914. Gaston gick bort 1927 och hans enda son var då för ung för att leda företaget. Det skulle dröja tills 1932 innan Gastons son – Leons barnbarn – Willy Breitling tog över. Då bara 19 år gammal. Willy Breitling ledde företaget med bravur fram till den stora kvartskrisen som slog hårt på företaget i slutet av sjuttiotalet. Liksom många andra anrika märken gick Breitling under i sin dåvarande form. 1979 gick så även Willy bort, veckor efter att Breitling slagit igen portarna och stoppat all verksamhet. Ernest Schneider – grundaren av urmärket Sicura – köper upp varumärket strax efter. Schneider väljer att lägga märket Sicura i malpåse, han satsar allt på varumärket Breitling som han finner ha större potential.

breit1.jpg

Willy, Leon och Gaston Breilting.

Screen-Shot-2013-01-16-at-5.52.06-PM.jpg

Ernest Schneider


Det skulle ta
flera år innan modellen Chronomat kom tillbaka under Ernest Schneiders “nya” Breitling. Året var 1984. Chronomat blev en helt ny modell inte mycket gemensamt med svunna tiders Chronomat som mer liknade Navitimers. Den var modern och kombinerade de helt nya rider tabs:en (Breitlings fyra påskruvade mojänger på vridringen) med den helt nya Rouleaux-länken. Referensen heter 81950 och den har ett helt omodifierat omärkt Valjoux 7750-verk. Helt i sin ordning på de allra tidigaste. Den har även flygplanet Aermacchi MB-339A ingraverat i guldfärg på sitt baklock till skillnad mot senare Chronomat:er som har den traditionella ving-logon även där.

Detta är faktiskt min andra Chronomat av de första 500 tillverkade från den nya eran. Min första är till och med 30 nummer tidigare – 395 – mot denna 425. Dessa tillhör Navitimer-serien, efter några år lades Chronomat:erna i den då nya Windrider-serien. Den serien varade i många år innan de nyligen fick en helt egen kategori som heter just – Chronomat. Min första 395:a har dock “fel” tavla. Många av de första har fått utbytestavlor då Breitling i denna veva uppdaterade sin logo till den med vingar vi sett de senaste 30 åren. Hur många av de ursprungliga som finns kvar med “Aopa-tavlan” är omdiskuterat. Det man kan säga med säkerhet är att de är riktigt svåra att hitta med rätt serienummer. Fråga mig. Jag har letat och letat.

Jag kallar dessa tidiga Chronomat:er från 80- och 90-talet UFOs. Det är för deras tefatsliknande boettform. Luggarna är inte vinklade nedåt med handleden utan åt andra hållet – uppåt. Ser man en gammal Chronomat från sidan så ser den precis ut som ett tefat. Ett passande smeknamn på de första 500 exemplaren som tillverkades har @Dixie kommit på. F500 som i “first 500”. F500 låter stentufft. Det är inte bara Rolex-ägare som ska få ha massor av häftiga smeknamn tycker jag. Min nya blir alltså en "UFO F500 AOPA". :)

Specifikationer:
Modell: Navitimer Chronomat
Referens: 81950
Serienummer: 0425
Årtal: 1984
Finish: Sand och borstat stål
Urverk: Valjoux 7750, omärkt och omodifierat
Vattentäthet: 100m
Krona: Skruvad
Glas: Safir
Diameter: Källor säger 39-40.5mm, jag mäter dem ca 40mm
Tjocklek: Jag mäter ca 14mm
Luggbredd: 20mm
Armband: Rouleaux-länk (bullet).


Så är kommer lite bilder från paketöppning och senare under kvällen på min nya UFO F500:

Ett väl inslaget paket.
00.jpg


Gammal Breilting bakelitbox innan de fick gångjärn. Dock inte tidsenlig.
01.jpg


Bam! Där har vi den. Puh... det var ingen sten i paketet.
02.jpg


Kolla serienummer. Check. Det stämmer. 0425.
04.jpg

05.jpg


Grymt skick för att vara 32 år gammal. Mycket bättre skick än min förra F500. Länken är riktigt stabil.
06.jpg


Handledstest på högern. Riktigt bra. Rouleauxlänken lite för slapp. Hur tusan tar man bort en länk här (senare fråga) ...
07.jpg


Lite bilder med systemkameran:
08.jpg

09.jpg

10.jpg

11.jpg

12.jpg

13.jpg

14.jpg


Närbild på logotyper.
15.jpg


Och så en gruppbild med sina ufovänner. F500 #0395 till höger. Nyinkommen Yachting till vänster. F500 Aopa #0425 i mitten.
16.jpg


Jag är glad så länge man fortfarande kan komma över dessa guldklimpar till överkomliga priser. Min F500 Aopa kommer jag aldrig att släppa så länge jag har mat på bordet och papper på dasset.

Nu är är siktet inställt på en Frecce Triccolori. Jag har dock ett fylleköp på ingång innan dess. En 81950 identisk med min i gruppbilden till höger, dock ingen F500, utan en senare från 1984 eller möjligen 1985. Också med Aermacchi-caseback och mycket finare indexpatina än min till höger. Med öl i kroppen var det jättesmart och nödvändigt att ha en till likadan. Utan öl i kroppen inte lika smart eller nödvändigt. Håll inom kort utkik på köp och sälj och bli min ufovän! :blackalien:

Peace! :cigar:
Bra skrivet! Härligt för dig. Stort grattis!
 

TiE

TiE Bomber
Pledge Member
2-Faktor
Det är verkligen kul att följa ditt jagande. Jäkla stort GRATTIS! :)
 

Palenkovich

Patek
2-Faktor
Så sjukt coolt att få in något så eftertraktat! Att själva klockan är asball skadar ju inte direkt heller, grattis!
 

JensBP

Brattlife
2-Faktor
Verkligen börjat gilla dessa. Är den på chrono24 franken?
Den har "A" efter sin ref vilket är lite senare. Sådana tavlor ska inte ha levererats då. Allt är säkert helt äkta, men nog inte korrekt. Sannolikt en av de överblivna tavlorna/utbytta tavlorna som hittat in i en nyare boett. Vem vet? Kanske Breitling har haft kvar tavlor och någon bra kund har fått en senare monterad från början? Omöjligt att säga annat än att serienumret och reffen inte är bland de allra tidigaste, serienumret ser ut som 10881. Den är däremot skitfin.

Jag skulle gärna ha den tavlan dock. Att stoppa i min #0395. :)
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Kan sätta en slant på att den där varit på BZ och Gino och stekt... Mycket fin. :)

Jag älskar de gamla Chronomaterna, de var det stekigaste man kunde ha när jag just fyllt 20. Att ha UTC och rouleaux vara att vara kung, själv hade jag inte råd som fattig student utan fick köpa Omega Seamaster dressare från 60-talet..

Hade glömt Gino, det var länge länge sedan :)
 

JensBP

Brattlife
2-Faktor
Hamid gillar också UFO-Chronomat (25 sek in):
" fy f#n känn va tung den är alltså, det e kvalité, Nicke..."
"k#ften nu, det här är min grej, ni har era j#vla radhus och ungar och grejer, jag har en Breitling nu..."
:blackalien::D
 
Topp